Päästöluvat ja päästöjen tarkkailusuunnitelmat ETS1-päästökaupassa
Tällä sivulla on tietoa yleiseen ETS1-päästökauppaan kuuluvien laitosten toiminnanharjoittajille. ETS2-päästökaupan säänneltyjä yhteisöjä koskevat ohjeet löytyvät täältä.
ETS1-päästökauppaan kuuluvilla laitoksilla pitää olla päästölupa ja päästöjen tarkkailusuunnitelma. Päästölupa ja tarkkailusuunnitelma tarvitaan muun muassa seuraavissa toiminnoissa:
- polttolaitokset, joiden teho on yli 20 MW, ja samassa kaukolämpöverkossa olevat pienemmät laitokset
- massan, paperin ja kartongin valmistus
- raudan ja teräksen tuotanto
Tarkempi lista päästökauppaan kuuluvista toiminnoista ja kapasiteettirajoista löytyy päästökauppalaista.
Toiminnanharjoittajan pitää hakea päästölupaa ja tarkkailusuunnitelman hyväksyntää vähintään 6 kuukautta ennen toiminnan suunniteltua aloitusta. Toiminnalla tarkoitetaan myös laitoksen koekäyttöä.
Laitoksen tarkkailusuunnitelma sisältää menettelyt, joilla päästöjä tarkkaillaan ja raportoidaan. Tarkkailusuunnitelmaa laatiessa pitää ottaa huomioon kansallisten ja Euroopan komission säädösten vaatimukset sekä Energiaviraston ohjeet. Energiavirasto käsittelee hakemukset arvioimalla, täyttävätkö ne säädösten vaatimukset.
Hae päästölupaa ja tarkkailusuunnitelman hyväksyntää
Yksinkertaistettu tarkkailusuunnitelma (YTS)
Vähän päästöjä aiheuttavalle laitokselle toiminnanharjoittaja voi hakea vakiomuotoista ja yksinkertaistettua tarkkailusuunnitelmaa tavallisen tarkkailusuunnitelman sijasta. Energiavirasto suorittaa yksinkertaistetun riskinarvioinnin hakemuskäsittelyn yhteydessä ja arvioi, soveltuuko yksinkertaistettu tarkkailusuunnitelma käyttäväksi laitoksella.
Riskinarvioinnissa huomioitavia asioita ovat:
- Laitos on vähän päästöjä aiheuttava laitos (A1-laitos).
- Laitoksen lähdevirrat ovat erittäin vähämerkityksisiä ja/tai vähämerkityksisiä.
- Lähdevirran päästöt lasketaan vakiolaskentamenetelmän mukaisesti.
- Käytettyjen lähdevirtojen määrät määritetään ostokirjanpidon ja arvioitujen varastomuutosten perusteella. Liiketoimen tulee tapahtua kahden riippumattoman toimijan välillä.
- Lähdevirtojen laskentakertoimina käytetään Tilastokeskuksen polttoaineluokituksen mukaisia arvoja.
- Lähdevirtoja ei siirretä laitokselle eikä laitokselta pois.
- Hiilidioksidia, typpioksiduulia tai lähdevirtaan sisältyvää hiilidioksidia ei siirretä laitokselle tai laitokselta pois.
- Laitoksella ei ole prosessipäästöjä.
Toiminnanharjoittajan pitää ilmoittaa Energiavirastoon kaikista laitoksen toiminnan ja päästöjen tarkkailun muutoksista. Muutokset pitää ilmoittaa etukäteen.
Energiavirasto käy muutetut tiedot läpi ja arvioi muutosten merkittävyyden. Jos hakemuksessa ilmoitetut muutokset eivät ole merkittäviä, asia päätetään maksuttomalla kuittausviestillä. Jos hakemuksessa on yksi tai useampi merkittävä muutos, asiasta tehdään maksullinen päätös. Komission päästöjen tarkkailuasetuksen (MRR) 15 artiklan 3 kohdassa on listattu esimerkinomaisesti merkittäviä muutoksia.
Toiminnanharjoittajan pitää tehdä sopimus päästöselvityksen todentamisesta Energiaviraston hyväksymän todentajan kanssa. Todentaja tekee komission todentamisasetuksen (AVR) mukaisen todentamisprosessin aikana yhden tai useamman laitoskäynnin. Toiminnanharjoittajan on päästettävä todentaja laitokselle laitoskäyntiä varten. Laitoskäynnillä todentaja voi mm. tutkia mittaus- ja tarkkailulaitteiden toimivuutta ja suorittaa haastatteluja. Tietyin ehdoin todentaja voi jättää laitoskäynnin tekemättä. Todentaja tekee todennuksesta todentamisraportin, joka liitetään päästöselvitykseen. Toiminnanharjoittaja saa vaatia oikaisua todentamisraporttiin. Oikaisuvaatimusohjeet löytyvät todentamisraportin liitteestä.
Hyväksytyt todentajat
Energiaviraston hyväksymät päästökauppatodentajat aakkosjärjestyksessä ovat:
- AFRY Finland Oy
- Bureau Veritas Denmark A/S
- DNV Business Assurance Finland Oy Ab
- Enemi Oy
- Kiwa Sertifiointi Oy
- Nomine Consult OÜ
Bureau Veritas Denmark A/S:n pätevyysalueet löytyvät Tanskan akkridointielimen sivuilta ja Nomine Consult OÜ:n pätevyysalueet Viron akkreditointielimen sivulta. Muiden todentajien pätevyysalueet löytyvät akkreditointipäätöksistä FINAS:in sivuilta tekemällä seuraavat valinnat:
- Akkreditointialue: Todentajat
- Toimintoala: VB-Päästökauppatodentaminen
Laitoksen päästöjä pitää tarkkailla ja päästöt raportoida hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Vuosittainen raportointikausi alkaa 1.1. ja päättyy 31.12. Todennettu päästöselvitys pitää jättää vuosittain 31.3. mennessä.
Toiminnanharjoittajan on 31.3. mennessä ilmoitettava edeltävän vuoden päästömäärä unionin rekisterissä. Toiminnanharjoittajan on lisäksi 30.9. mennessä palautettava edellisen vuoden todennettuja päästöjään vastaava määrä päästöoikeuksia unionin rekisterissä.
Ilmoita todennetut päästöt unionin rekisteriin
Palauta päästöoikeuksia unionin rekisterissä
Energiavirasto tarkistaa todennetut päästöselvitykset vuosittain. Jos Energiavirasto havaitsee päästöselvityksissä puutteita tai epäselvyyksiä, lähetetään toiminnanharjoittajalle selvityspyyntö havainnoista.
Parannusraportti (todentamisraportin merkinnät)
Toiminnanharjoittajan pitää toimittaa parannusraportti 30.6. mennessä hyväksyttäväksi, jos
- päästöselvitystä koskevaan todentamisraporttiin on merkitty sääntöjenvastaisuuksia ja/tai
- todentamisraporttiin on merkitty parannussuosituksia. (A1-laitosten osalta ei tarvitse toimittaa parannusraporttia parannussuositusten vuoksi.)
Parannusraportissa pitää kertoa
- miten ja milloin toiminnanharjoittaja on korjannut tai suunnittelee korjaavansa todentamisraportissa yksilöidyt sääntöjenvastaisuudet ja/tai
- miten ja milloin toiminnanharjoittaja on toteuttanut tai suunnittelee toteuttavansa suositellut parannukset.
Sääntöjenvastaisuudet pitää korjata.
Jos parannussuositukset eivät paranna tarkkailumenetelmää, toiminnanharjoittajan pitää perustella se parannusraportissa. Jos suositusten mukaiset parannukset johtaisivat kohtuuttomiin kustannuksiin, pitää toiminnanharjoittajan esittää tästä näyttö.
Energiavirasto käsittelee parannusraportin ja ratkaisee asian joko maksullisella päätöksellä tai maksuttomalla kuittauksella. Parannusraportti voidaan kuitata maksutta, jos toiminnanharjoittaja on 30.6. mennessä
- korjannut kaikki sääntöjenvastaisuudet
- toteuttanut suositellut parannukset
- toimittanut asiaan liittyvän tarkkailusuunnitelman muutoshakemuksen ja
- toimittanut parannusraportin.
Parannusraportti (alemmat määrittämistasot)
Jos Energiavirasto on hyväksynyt alempien määrittämistasojen ja/tai fall back-menetelmän soveltamisen, toiminnanharjoittajan pitää toimittaa parannusraportti Energiaviraston asettamissa määräajoissa.
Parannusraportissa pitää perustella, miksi vaadittujen määrittämistasojen soveltaminen on edelleen teknisesti mahdotonta tai johtaisi kohtuuttomiin kustannuksiin.
Jos laitoksen toiminnanharjoittaja vaihtuu, uuden toiminnanharjoittajan pitää ilmoittaa asiasta viipymättä Energiavirastoon ([email protected]).
Toiminnanharjoittajalla tarkoitetaan sitä tahoa, jolla on määräysvalta laitoksen toiminnasta eli sitä, joka vastaa laitoksen käytöstä tai ohjaa laitoksen toimintaa käytännössä. Toiminnanharjoittajan vaihtuminen edellyttää, että laitoksen toiminnan tosiasiallinen määräysvalta siirtyy uudelle toiminnanharjoittajalle. Keskeistä on siis se, mikä taho vastaa laitoksen käytöstä tai ohjaa laitoksen toimintaa käytännössä. Tavallisin syy toiminnanharjoittajan vaihtumiselle on tilanne, jossa laitos myydään tai toiminnanharjoittajan Y-tunnus vaihtuu.
Jos laitoksen toiminta loppuu tai sen toimintaa koskeva ympäristölupa raukeaa tai peruutetaan, toiminnanharjoittajan pitää ilmoittaa asiasta viipymättä Energiavirastoon ([email protected]). Laitoksen katsotaan lopettaneen toimintansa, kun laitos ei ole toiminnassa ja toiminnan uudelleen aloittaminen on teknisesti mahdotonta.
Päästökauppalain (1270/2023) 6 §:n mukaan lakia ei sovelleta 1.1.2026 alkaen laitokseen, jossa vuosien 2019–2023 keskimääräiset kestävän biomassan poltosta aiheutuvat päästöt muodostavat yli 95 prosenttia laitoksen keskimääräisistä kokonaispäästöistä mainittuna ajanjaksona (nk. bio95-laitokset). Energiavirasto on tiedottanut poistuvia laitoksia asiasta. Laitosten päästöjä tulee tarkkailla hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti 31.12.2025 saakka.
Päästöjen määrittäminen
Energiavirasto laski jokaisen päästökauppaan alkuvuodesta 2024 kuuluneen laitoksen kestävän biomassan poltosta aiheutuvan päästön osuuden laitoksen kokonaispäästöistä sen jälkeen, kun laitokset olivat jättäneet todennetun päästöselvityksen vuoden 2023 päästöistä. Päästöt laskettiin vuosien 2019–2023 todennettujen päästöselvitysten perusteella.
Laskennassa käytettiin kaavaa C=A/(A+B)
A= kestävien biomassojen päästöjen summa
B= Fossiilisten ja ei-kestävien biomassojen päästöjen summa
Laskennassa huomioitiin mm. seuraavat asiat:
- Vuosien 2019–2022 päästöselvityksissä kaikki kiinteä ja kaasumainen biomassapolttoaine katsotaan kestäväksi.
- Vuoden 2022 päästöselvityksissä kaikki bioneste katsotaan kestäväksi.
- Laitoksen kokonaispäästöihin lasketaan mukaan kaikki laitoksen päästöt, mukaan lukien prosessipäästöt.
- Jos Energiavirasto on korjannut laitoksen päästöjä päästömääräarvion perusteella, laskennassa käytetään korjattua päästömäärää.
- Päästöselvityksien tarkistuksessa tehdyt huomiot virheellisistä luvuista on otettu laskennassa huomioon.
- Kestävälle biomassalle käytetään päästökertoimena ja hapettumiskertoimena Tilastokeskuksen polttoaineluokituksen mukaisia kertoimia.
- Tilastokeskuksen kertoimia käyttäville seospolttoaineille biomassaosuuden päästöt lasketaan käyttäen Tilastokeskuksen 2024 polttoaineluokituksen alustavaa päästökerrointa ja bioperäisen hiilen oletusosuutta.
- Biomassa- ja seoslähdevirroille päästöt lasketaan energiasisällön avulla.
Jos laitos ei ollut mukana päästökaupassa koko ajanjaksoa 2019–2023, mutta laitos on kuitenkin ollut toiminnassa sellaisinakin vuosina, Energiavirasto otti erikseen yhteyttä näihin laitoksiin ja arvioi päästöt.
Bio95-laitosten päästölupien peruuttamista koskeva hallintomenettely
Energiavirasto on vuoden 2024 aikana tehnyt bio95-laitosten päästöjä koskevat bio95-laskennat ja kuullut toiminnanharjoittajia näistä laskennoista. Energiavirasto on toimittanut tiedon bio95-laitoksista Euroopan komissiolle vuonna 2024.
Euroopan komissio tekee päätöksen päästökaupasta putoavista laitoksista arviolta tammi-helmikuussa 2026. Energiavirasto tekee myös valituskelpoiset päätökset bio95-laitosten päästölupien ja tarkkailusuunnitelmien hyväksynnän peruuttamisesta alkuvuonna 2026. Energiavirasto kuulee toiminnanharjoittajia päästöluvan peruuttamispäätösten valmistelun aikana.
Bio95-laitosten päästökaupparekisterin toiminnanharjoittajan tilit asetetaan poissuljettuun tilaan syksyllä 2026 sen jälkeen, kun vuotta 2025 koskevat päästöoikeuksien palautukset on tehty.
Miksi toiminnanharjoittajan tulee jatkaa bio95-laitoksen päästöjen tarkkailua?
Päästökauppalain 26 §:n 3 momentin mukaan bio95-laitosten tulee uudelleen hakea päästölupaa, jos jonkin päästöluvan peruuttamista seuraavan kalenterivuoden aikana laitoksen keskimääräiset kestävän biomassan poltosta aiheutuvat päästöt muodostavat 95 prosenttia laitoksen kokonaispäästöistä tai vähemmän. Päästölupaa tulee hakea viipymättä ja viimeistään kyseisen kalenterivuoden loppuun mennessä, jos syntyy epäilys siitä, että edellä tarkoitettu 95 prosentin raja alittuu.
Miten bio95-laitokset tarkkailevat päästöjään vuodesta 2026 alkaen?
Päästökaupasta pudonneen laitoksen toiminnanharjoittaja jatkaa päästöjen tarkkailua oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tällainen yritys ei voi enää lähettää laitoksensa tarkkailusuunnitelmaa koskevia muutoksia tarkastettavaksi tai raportoida ja todennuttaa päästöjä vuosittain Energiavirastolle. Jotta tarkkailu olisi mahdollisimman laadukasta, on yrityksen suotavaa seurata päästökauppalainsäädäntöä ja -ohjeita toteuttaessaan tarkkailuaan. Energiavirastolla on oikeus saada päästökauppalain noudattamisen valvontaa varten välttämättömiä tietoja toiminnanharjoittajilta ja ympäristönsuojelun tietojärjestelmästä.
Missä tapauksessa toiminnanharjoittajan tulee hakea uudestaan päästölupaa bio95-laitokselle?
Toiminnanharjoittaja seuraa sitä, alittuuko 95 prosentin raja, tekemällä aika ajoin oman bio95-laskennan. Laskennassa hyödynnetään samaa kaavaa, joka löytyy yllä olevasta osiosta ”Päästöjen määrittäminen”. Jos toiminnanharjoittajan tekemät omat bio95-laskennat useiden kuukausien ajalta osoittavat, että 95 prosentin raja kyseiseltä kalenterivuodelta tulee todennäköisesti alittumaan, toiminnanharjoittajan tulee olla sähköpostitse yhteydessä Energiavirastoon ja toimittaa sille laskelma. Energiavirasto tarkistaa kyseiseen ajankohtaan mennessä tehdyn laskelman. Tämän jälkeen Energiavirasto kehottaa tarvittaessa toiminnanharjoittajan hakemaan uutta päästölupaa sekä tarkkailusuunnitelman hyväksyntää. Lisäksi toiminnanharjoittajan tulee tällöin toimittaa Energiavirastolle koko vuotta koskeva laskelma kalenterivuoden päätteeksi, jotta 95 prosentin rajan alittumisesta voidaan varmistua. Energiavirasto tarkistaa myös tämän laskelman ja käsittelee päästölupa- ja tarkkailusuunnitelmahakemuksen.
Bio95-laitokset ja ilmaisjako
Energiavirasto tekee päätöksen bio95-laitosten vireillä olevien ilmaisjako- ja tarkkailumenetelmäsuunnitelman muutoshakemusten raukeamisesta samalla, kun se tekee päätöksen päästöluvan ja tarkkailusuunnitelman hyväksynnän peruuttamisesta.
Ilmaisjakokauden 2021-2030 viimeinen raportointivuosi bio95-laitoksilla oli vuosi 2024. Bio95-laitokset eivät siis jätä tuotantotasoraporttia enää vuoden 2025 tuotantotiedoista. Tähän on yksittäisiä poikkeuksia ja näille laitoksille Energiavirasto ohjeistaa erikseen tuotantotasoraportin jättämisestä.
Energiavirastolla on selvityksen alla, onko bio95-laitoksen mahdollista hakea ilmaisjakoa, mikäli laitos palaa takaisin päästökaupan soveltamisalaan.
Päästökauppalain muutos (342/2025) on tullut voimaan 1.7.2025
Lakiin on tehty pääosin lakiteknisiä korjauksia sekä voimassa olevan sääntelyn selkeytyksiä. Muutokset koskevat päivityksiä komission täytäntöönpanoasetusten viittaamisiin, korjauksia pykälissä ilmenneisiin teknisiin virheisiin sekä voimassa olevan sääntelyn selkeyttämistä komission antamien täytäntöönpanoasetusten sekä ohjeistusten myötä.
Lain 26 pykälää on selkeytetty seuraavin tavoin:
- Vuodesta 2026 soveltamisalasta ulosrajattavien biomassalaitosten osalta sääntelyä on tarkennettu siten, että jos laitoksen kestävän biomassan päästöjen osuus laskee alle 95 prosenttiin, tulee laitoksen hakeutua päästökaupan soveltamisalaan uudestaan.
- Lisäksi sääntelyä on selkeytetty siten, että viiteajanjakson 2019-2023 jälkeen toimintansa aloittaneiden biomassalaitosten toiminnanharjoittajien tulee hakea laitokselle päästölupaa.
Lakimuutokseen pääsee tutustumaan täältä.
Ajantasainen päästökauppalaki löytyy täältä.
Päästöjen tarkkailu:
Päästölupa- ja tarkkailusuunnitelmaohje (pdf)
Biomassan tarkkailu ja raportointi (pdf)
Maakaasuverkkoon syötetty biokaasu (pdf)
Ohje epävarmuustarkastelua varten (pdf)
Komission epävarmuuslaskentatyökalu (excel)
Kohtuuttomien kustannusten laskentapohja 2024 (excel)
Päästökertoimen laskenta (pdf)
Määrittämisohje painotetuille laskentakertoimille (excel)
Ohje polttoaineen toimittajia ja polttoaineen käyttöä koskevasta raportoinnista (pdf)
Euroopan komission päästöjen tarkkailua koskevat ohjeasiakirjat
Huom.! Suomenkielinen versio saattaa joidenkin ohjeiden osalta olla eri kuin alkuperäinen englanninkielinen versio (kts. versiopäivämäärä).
| Ohje | Kieliversiot (PDF) | |
|---|---|---|
| MRR GD1: Laitoksia koskevat yleisohjeet | englanti (14.1.2025) | suomi (20.2.2023) |
| MRR GD3: Biomassa EU:n päästökauppajärjestelmässä | englanti (29.6.2025) | suomi (17.10.2022) |
| MRR GD4: Epävarmuustarkastelua koskevat ohjeet | englanti (7.10.2021) | suomi (7.10.2021) |
| MRR GD4a: Epävarmuustarkastelua koskevat ohjeet – Esimerkki | englanti (14.9.2021) | suomi (14.9.2021) |
| MRR GD5: Näytteenottoa ja analysointia koskevat ohjeet | englanti (7.10.2021) | suomi (7.10.2021) |
| MRR GD6: Tiedonhallintatoimet ja kontrollijärjestelmä | englanti (7.10.2021) | suomi (7.10.2021) |
Kansalliset säädökset:
TEM:n asetus tarkkailusta ja raportoinnista laitoksessa (759/2020)
EU-säädösten konsolidoidut versiot:
Komission päästöjen tarkkailu- ja raportointiasetus (EU) 2018/2066 (MRR) (27.5.2025)
Webinaari 18.11.2025 ETS1: Päästöjen tarkkailun ja raportoinnin ajankohtaiset asiat (pdf)
- FINETS-muutokset
- Bio95%-laitosten päästölupien peruuttaminen
- Päivitykset lainsäädäntöön ja ohjeisiin
- Ajankohtaista kestävyydestä
- Rekisterin ajankohtaiset
Webinaari 7.5.2025 ETS1: Tarkkailun ja raportoinnin ajankohtaiset (pdf)
- Päästötiedot ja päästöselvitykset
- Viestipalvelu IRT
- Parannusraportit
- Päästökauppalain soveltamismuutokset
Webinaari 20.11.2024, päästöjen tarkkailu ja raportointi (pdf)
- MRR-asetuksen muutokset
- FINETS-järjestelmän ajankohtaiset asiat
- ETS1- ja ETS2-päästökauppajärjestelmien linkitykset
Webinaari 30.11.2023, päästöjen tarkkailu ja raportointi (pdf)
- Kestävyyshakemusten tilanne
- FINETS-järjestelmä ja päästöselvitykset
- Päästökauppalaki ja MRR-asetuksen muutokset
- ETS2
Webinaari 3.5.2023, päästöjen tarkkailu ja raportointi (pdf)
- Päästötiedot 2022 ja FINETS-asiointijärjestelmän ajankohtaiset asiat
- Biomassa ja biokaasu
- Muutoshakemukset ja parannusraportit
- TEM: Päästökauppalain uudistus
Julkaisemme tiedot edeltävää vuotta koskevista päästökaupan todennetuista päästöistä vuosittain huhtikuussa. Katso julkaistut päästötiedot.
Päästöjen tarkkailuun ja raportointiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä meihin sähköpostilla [email protected].