Luotettavaa sähkönjakelua kaikille

YK:n tavoite: 7. Varmistaa edullinen, luotettava, kestävä ja uudenaikainen energia kaikille 
Alatavoite: 7.1. Varmistaa vuoteen 2030 mennessä edulliset, luotettavat ja uudenaikaiset energiapalvelut kaikille  

Energiavirasto valvoo sähkön jakeluverkonhaltijoiden toimintaa, ja eri valvonnan osa-alueilla varmistetaan niin hinnoittelun kohtuullisuus kuin luotettavan sähköverkon kehittäminenkin. 

Valvontamenetelmillä tarkastellaan verkkotoiminnan hinnoittelun kohtuullisuutta verkonhaltijoiden, yhteiskunnan ja asiakkaiden näkökulmasta. EU-sääntely ja kansallinen energiamarkkinasääntely asettavat verkkotoiminnalle velvoitteita ja tavoitteita, joihin valvontamenetelmien taloudellisilla ohjauskeinoilla pyritään ohjaamaan. Kaikessa energiamarkkinasääntelyssä on vahvasti taustalla energiamurroksen vaikutukset.   

Energiavirasto ohjaa verkonhaltijoita kehittämään verkkotoimintaa kohti energiamurroksen mahdollistavaa alustaa, joka toimii yhteiskunnan kannalta tehokkaasti ja mahdollistaa toimivat ja terveet markkinat sekä asiakkaiden osallistamisen markkinoille. 

Vuonna 2024 alkaneella valvontamenetelmäjaksolla keskeisiä tavoitteita ovat toiminnan kehittäminen ja kokonaistehokkuus. Verkkovalvonnan keskeiset lähtökohdat ovat verkkotoiminnan hinnoittelun kohtuullisuus, kustannusvastaavuus ja korkea toimitusvarmuus. 

Energiavirasto valvoo sähkön siirron ja jakelun sekä maakaasun siirron ja jakelun maksujen korottamista. Sähkön siirron ja jakelun maksuja voi korottaa korkeintaan 8 prosenttia ja maakaasun 15 prosenttia vuoden sisällä. 

Energiavirasto valvoo myös sähkön- ja maakaasumarkkinalainsäädännön mukaisen liittämisvelvollisuuden toteutumista, jonka mukaan verkonhaltijan tulee pyynnöstä ja kohtuullista korvausta vastaan liittää verkkoonsa tekniset vaatimukset täyttävät kohteet. 

Energiavirasto valvoo verkon kehittämistä sähkön jakeluverkkoyhtiöiden kehittämissuunnitelmien avulla. Tavoitteemme on varmistaa luotettava, kestävä ja uudenaikainen sähköverkko kaikille. Verkkoyhtiöillä on velvollisuus taata riittävän hyvälaatuisen sähkön saanti verkonkäyttäjille – yhtiöiden on ylläpidettävä, käytettävä ja kehitettävä sähköverkkoaan sekä yhteyksiä toisiin verkkoihin toiminnalle säädettyjen vaatimusten ja verkonkäyttäjien kohtuullisten tarpeiden mukaan. 
 
Sähkömarkkinalaki asettaa sähkön jakeluverkolle toiminnan laatuvaatimukset, joiden mukaan jakeluverkon vioittuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta asemakaava-alueella verkonkäyttäjälle yli 6 tuntia tai haja-asutusalueella yli 36 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä. Sähkön jakeluverkkoyhtiöiden tulee täyttää nämä vaatimukset viimeistään vuoden 2036 loppuun mennessä. 

Energiavirasto kerää kahden vuoden välein verkkoyhtiöiden kehittämissuunnitelmat, joissa on kuvattu toimenpiteet laatuvaatimusten täyttämiseksi. Arvioimme, riittävätkö kehittämissuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet lakisääteisten vaatimusten täyttämiseen ja vaadimme tarvittaessa muutoksia. 
 

Mittari: Sähkönkäyttöpaikat toiminnan laatuvaatimuksien piirissä

Kehittämissuunnitelmassa kuvataan toimenpiteet, joilla verkkoyhtiö aikoo täyttää toiminnan laatuvaatimukset sekä seurataan toimenpiteiden toteuttamista. Verkkoyhtiö ilmoittaa kehittämissuunnitelmassaan kuinka suuri osuus käyttöpaikoista on saatu toiminnan laatuvaatimusten piiriin. Verkkoyhtiöt ovat toimittaneet edellisen tiedon toiminnan laatuvaatimusten täyttymisestä Energiavirastolle kesäkuussa 2024. Seuraavan kerran tiedot toimitetaan kesäkuussa 2026. 

Useat yhtiöt ovat pyrkineet kohdentamaan toimenpiteitä etenkin asemakaava-alueella oleviin käyttöpaikkoihin. Tiiviisti asutulla asemakaava-alueella käyttöpaikkoja saadaan vaatimusten piiriin nopeammin kuin asemakaava-alueen ulkopuolella, jossa myös verkkopituus asiakasta kohden on pidempi. Sähkönkäyttöpaikoista kokonaisuudessaan toiminnan laatuvaatimusten piirissä sijaitsee jo yli 3,3 miljoonaa käyttöpaikkaa.

  2014 2016 2018 2020 2022 2024
Toiminnan laatuvaatimukset täyttävät käyttöpaikat asemakaava-alueella 72 % 81 % 87 % 92 % 95 % 97 %
Toiminnan laatuvaatimukset täyttävät käyttöpaikat asemakaava-alueen ulkopuolella 26 % 31 % 38 % 46 % 53 % 59 %

 

Tekoja 

Vuonna 2023 vahvistetuissa Energiaviraston hinnoittelun kohtuullisuuden valvontamenetelmissä vuosille 2024–2031 korostuvat sekä liiketoiminnan kustannusvastaavuus asiakkaiden kannalta että verkkoyhtiöiden tasapuolinen kohtelu tarvittavien investointien mahdollistamisessa. Lähes kaikki sähköverkonhaltijat valittivat Energiaviraston vahvistuspäätöksistä. Vuonna 2024 Energiavirasto on puolustanut hinnoittelun kohtuullisuutta koskevia valvontamenetelmiä markkinaoikeudessa sekä kirjallisessa että suullisessa menettelyssä. Markkinaoikeusprosessi on kestänyt kokonaisuudessaan lähes koko vuoden 2024 ajan.  

Energiavirasto on päivittänyt vuonna 2024 määräyksen sähköverkon teknisistä tunnusluvuista, jotka verkonhaltijat toimittavat vuosittain Energiavirastolle valvontaa varten. Kerättäviin tunnuslukuihin lisättiin useita asiakaspalvelun laatuun liittyviä tunnuslukuja, joiden avulla voidaan seurata tulevaisuudessa paremmin, että asiakkaiden oikeus hyvään palveluun ja valitusten käsittelyyn toteutuu. 

Energiavirasto selvitti vuonna 2024 Caruna Oy:n ja Caruna Espoo Oy:n asiakkaiden liittymien toimitusaikoja. Selvityksessä kävi ilmi, että yhtiöt ovat tarkoituksella ja suunnitelmallisesti vähentäneet asiakkaidensa liittymäinvestointeja ja hidastuttaneet liittymien toimittamista asiakkailleen taloudellisten intressiensä takia. Energiavirasto velvoitti joulukuussa 2024 annetulla päätöksellä Caruna Oy:tä ja Caruna Espoo Oy:tä korjaamaan asiakkaidensa liittymien toimitusajat ja poistamaan perusteettomat viiveet liittymien toimituksesta.