Ilmastotoimia hallinnoidaan taloudellisesti

YK:n tavoite: Tavoite 13: Toimia kiireellisesti ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan  
Alatavoite: Alatavoite 13.2: Ilmastonmuutokseen liittyvien toimenpiteiden sisällyttäminen kansallisiin politiikkoihin, strategioihin ja suunnitelmiin YK:n ilmastonmuutoksen puitesopimuksen huomioiden.  

Energiavirasto toimii Suomessa päästökauppaviranomaisena. Päästökaupan tarkoitus on edistää syntyvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä kustannustehokkaasti ja taloudellisesti Euroopan unionin alueella. EU:n päästökauppajärjestelmän (EU ETS) muodostavat yleinen päästökauppa (ETS1) ja vuodesta 2025 asteittain käyttöön otettava polttoaineen päästökauppa (ETS2).  Päästökauppa tukee Suomen ja EU:n ilmastotavoitteiden toteutumista. Yleisen päästökaupan piiriin kuuluu noin puolet Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, ja se kattaa noin 40 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä koko EU:n alueella. Yleisessä päästökaupassa päästöoikeudet jaetaan toiminnanharjoittajille harmonisoitujen EU:n laajuisten sääntöjen mukaisesti joko ilmaiseksi tai huutokauppaamalla. Jaettavien päästöoikeuksien kokonaismäärä pienenee vuosittain.  

Energiavirasto vastaa Manner-Suomessa päästökauppajärjestelmiin kuuluvista lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioista sekä ETS1:n piiriin kuuluvien laitosten päästöoikeuksien maksutta jakamisesta. Energiavirasto vastaa myös päästökaupparekisterin (unionin rekisteri) kansallisen osan hallinnoinnista, päästökauppatodentajien hyväksynnästä ja valvonnasta sekä toimii Suomen huutokaupanpitäjänä.  

Mittari: Kasvihuonekaasupäästöjen vuosittaiset kokonaispäästöt päästökauppasektorilla

Tavoitteen 13.2 mittariksi on valittu kokonaispäästöjen kehitys päästökauppasektorilla (ETS1). Raportointijakso sisältää kolmannen päästökauppakauden (2013–2020) sekä neljännen kauden (2021–2030) neljä ensimmäistä vuotta. Yleisen päästökaupan (ETS1) piiriin kuuluvat laitokset raportoivat Energiavirastolle hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti määritetyt ja todennetut edellisen vuoden päästönsä vuosittain maaliskuun loppuun mennessä.  

Polttoaineen päästökauppa (ETS2) käynnistyy asteittain seuraavien vuosien aikana. Jatkossa harkitaan, muutetaanko nykyistä mittaria tai otetaanko sen rinnalle uusi mittari seuraamaan polttoaineen päästökaupan kehittymistä. 

Yleisen päästökaupan (ETS1) piiriin kuuluvien laitosten kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärä on ollut laskeva tarkastelujakson ajan. Vuonna 2024 päästöt olivat edelleen jatkaneet laskuaan – hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna hieman reilu 13 miljoonaa tonnia.


 

Tekoja 

  • Energiavirasto osallistuu EU:n päästökauppajärjestelmää koskevien säädösten kehitykseen EU-komission työryhmissä ja pyrkii edistämään järjestelmän kehittämistä siten, että hallinnolliset kustannukset pysyvät maltillisina ja järjestelmä kannustaa päästöjen vähentämiseen.
  • Päästökauppalain muutos on ollut valmistelussa vuoden 2024 aikana. Vuoden 2026 alussa ETS1-päästökaupan piiristä poistuvat laitokset, joiden päästöistä yli 95 % aiheutuu kestävän biomassan poltosta, lisäisivät mahdollisesti taakanjakosektorin päästöjä kasvattamalla fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Näiden laitosten poissulkeminen ETS1-päästökaupasta tämän päästökauppakauden loppuun asti poistaisi niiltä keskeisen kannustimen fossiilisista polttoaineista peräisin olevien päästöjen vähentämiselle. Energiavirasto on tukenut päästökauppalain muuttamista niin, että laitoksella olisi velvoite hakea päästölupaa uudelleen kestävän biomassan poltosta aiheutuvien päästöjen laskiessa alle 95 prosentin rajan neljännen päästökauppakauden aikana.
  • Lisäksi Energiavirasto on esimerkiksi komission päästökaupparekisteri-CCEG-työryhmässä pyrkinyt vaikuttamaan, että päästökauppatoimijoita kohdeltaisiin rekisteriasetuksessa tasapuolisesti.
  • Energiavirasto järjesti vuoden 2024 aikana viisi päästökauppaa koskevaa webinaaria. Webinaarit ovat kustannustehokas tapa järjestää ohjeistusta ja neuvontaa päästökauppaa koskevista ajankohtaisista asioista. Webinaarien tavoittavuus on hyvä ja ne osaltaan vähentävät yksittäisen neuvonnan tarvetta.
  • Vuoden 2024 aikana kehitettiin myös Energiaviraston ylläpitämiä päästökaupan asiointijärjestelmiä. FINETS-asiointijärjestelmän lomakkeita kehitettiin ohjeistamaan toiminnanharjoittajia paremmin ja helpottamaan hakemusten käsittelyä. FINETS ilmaisjako -asiointijärjestelmää kehitettiin mahdollistamaan ilmaisjakohakemusten toimittamisen ja käsittelyn jakokautta 2026–2030 koskien.