Markkinavalvonta
Energiavirasto toimii Suomessa energian tukkumarkkinoiden kansallisena sääntelyviranomaisena. Energiaviraston toimivaltaan kuuluu energian tukkumarkkinoiden eheydestä ja tarkasteltavuudesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1227/2011, jäljempänä ”REMIT-asetus”, noudattamisen valvonta.
REMIT-asetus kieltää sisäpiiritiedon väärinkäytön sekä markkinamanipulaation energian tukkumarkkinoilla. Markkinaosapuolten on asetuksen mukaisesti myös julkaistava hallussaan olevat tukkutason energiatuotteeseen liittyvät sisäpiiritiedot, joilla on todennäköisesti huomattavaa vaikutusta energian tukkumarkkinoihin. Lisäksi asetus velvoittaa tukkumarkkinoilla kauppaa käyviä tahoja rekisteröitymään markkinaosapuolina kansallisen viranomaisen ylläpitämään REMIT-rekisteriin sekä raportoimaan tekemistään liiketoimista energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirastolle (ACER).
ACER Q&A REMIT-asetuksesta
Maaliskuussa 2025 päivitetty Q&A huomioi asetukseen vuonna 2024 tehdyt muutokset.
Tukkutason energiatuotteet
REMIT-sääntelyn piiriin kuuluvia tukkutason energiatuotteita ovat:
- sähkön tai maakaasun toimitussopimukset, jos toimitus tapahtuu unionissa
- unionissa tuotettuun, kaupankäynnin kohteena olevaan tai toimitettavaan sähköön tai maakaasuun liittyvät johdannaiset
- Euroopan unionissa tapahtuvaan sähkön tai maakaasun siirtoon liittyvät sopimukset
- Euroopan unionissa tapahtuvaan sähkön tai maakaasun siirtoon liittyvät johdannaiset
- sähkön tai maakaasun toimitusta ja jakelua loppuasiakkaiden käyttöön koskevat sopimukset vain silloin, kun loppuasiakkaan kulutuskapasiteetti ylittää 600 GWh/vuosi
Markkinaosapuolet
Markkinaosapuoli on taho, johon REMIT-asetuksen sääntely ja velvollisuudet pääosin kohdistuvat. Markkinaosapuolella tarkoitetaan REMIT-asetuksessa henkilöä, siirtoverkonhaltijat mukaan luettuina, joka ryhtyy liiketoimiin. Liiketoimiksi katsotaan myös kauppaa koskevien toimeksiantojen antaminen yksillä tai useammilla energian tukkumarkkinoilla.
Toisin sanoen kaikki tukkutason energiatuotteilla kauppaa käyvät tai niistä tarjouksia tekevät tahot kuuluvat REMIT-sääntelyn soveltamispiiriin. Henkilöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä oikeushenkilöä että luonnollista henkilöä.
Markkinaosapuolia ovat ainakin alla mainitut tahot
- luonnollinen tai oikeushenkilö, joka ryhtyy liiketoimiin tukkumarkkinoilla, esimerkiksi energian tukkukauppaa käyvät myyjät ja ostajat, sähkön tai maakaasun tuottajat, maakaasun rahtaajat ja laivaajat, varastoijat (SSO, Storage System Operator), nesteytetyn maakaasun käsittelijät (LSO, LNG System Operator) sekä sijoituspalveluyhtiöt
- energiajohdannaisilla kauppaa käyvät tahot
- siirtoverkonhaltijat (TSO, Transmission System Operator)
- sähkön tai maakaasun loppukäyttäjät, joiden tekninen kulutuskapasiteetti yksittäiseen käyttöpaikkaan on vähintään 600 GWh/vuosi
Lainsäädäntö
REMIT-asetus (EU) N:o 1227/2011
Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 1348/2014
Määrittelee tarkemmin esim. raportointivelvollisuuden täyttämisen ja sisällön
Transparenssiasetus (EU) N:o 543/2013
Ohjeistukset
ACER ylläpitää REMIT Portal -sivustollaan tietoa REMIT-asetukseen liittyvistä asioista. Sivustolta löytyy tietoa muun muassa:
- REMIT-lainsäädännöstä
- Liiketoimien teknisistä raportointivaatimuksista
- Ohjeita REMIT-asetuksen soveltamisesta (Guidance notes)
- Liiketoimien raportointia toteuttavista tahoista (List of Registered Reporting Mechanisms)
- Tietoa rekisteröityneistä markkinatoimijoista (European Register of Market participants)
- Hyväksytyistä sisäpiiritietoalustoista (Inside Information Platforms, IIPs)
ACER laatii ohjeistuksia (guidance) REMIT-asetuksen soveltamiseen liittyvistä asioista. Ohjeistukset eivät ole oikeudellisesti sitovia. Ohjeistukset ovat ensisijaisesti suunnattu kansallisille sääntelyviranomaisille, mutta niistä voi olla hyötyä myös markkinaosapuolille REMIT-asetuksen tulkintaa koskevissa tilanteissa.
ACER REMIT portal
Energian tukkumarkkinoilla kauppaa käyvien markkinaosapuolten on rekisteröidyttävä yhdelle kansalliselle sääntelyviranomaiselle. Rekisteröityminen REMIT-rekisteriin on edellytyksenä kaupankäynnille tukkutason energiatuotteilla. Se, onko markkinapuoli rekisteröitynyt asianmukaisesti vai ei, ei kuitenkaan vaikuta markkinaosapuolen muiden REMIT-velvoitteiden olemassaoloon.
Rekisteriviranomainen määräytyy markkinaosapuolen sijoittumis- tai asuinpaikan, tai mikäli markkinaosapuoli ei ole sijoittunut Euroopan unioniin tai ei asu siellä, sen jäsenvaltion mukaan, jossa markkinaosapuoli toimii. Suomessa toimiva markkinaosapuoli suorittaa rekisteröitymisensä siis lähtökohtaisesti Energiavirastolle, ellei se ole rekisteröitynyt Euroopan unionin jonkun muun valtion sääntelyviranomaiselle.
Rekisteröityminen tehdään Euroopan keskitettyyn markkinaosapuolirekisteriin eli CEREMP-järjestelmään.
Ohje: Rekisteröidy REMIT-toimijaksi
Ketä raportointivelvollisuus koskee?
Energian tukkumarkkinoiden toimivuuden seurannasta unionin tasolla vastaa energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirasto ACER. Markkinaosapuolet ovat velvoitettuja raportoimaan liiketoimistaan tukkumarkkinoilla REMIT-asetuksen 8 artiklan mukaisesti. Raportointi ACER:n ylläpitämään keskitettyyn raportointijärjestelmään (ARIS) tapahtuu rekisteröityjen raportointimekanismien (RRM) kautta. ACER ylläpitää listaa rekisteröidyistä raportointimekanismeista. Markkinaosapuoli on raportointivelvollisena aina viimekädessä itse vastuussa siitä, että raportointivelvollisuus tulee täytettyä asianmukaisesti.
Mitä raportointivelvollisuus koskee?
Raportointivelvollisuus koskee energiahyödykkeiden sekä niitä koskevien rahoitusjohdannaisten kaupankäyntiä. Energiahyödykkeillä tarkoitetaan sähköä ja maakaasua, mukaan lukien nesteytetty maakaasu eli LNG. Raportoinnin piirissä ovat sekä toteutuneet liiketoimet että kauppaa koskevat toimeksiannot (tarjoukset). Raportoitavia ovat sellaiset liiketoimet, joihin liittyvä sähkön tai maakaasun toimitus, tuotanto tai siirto tapahtuu EU- tai ETA-valtioiden alueella. Siirtoa koskeva raportointivelvollisuus koskee ainoastaan sellaisia siirtosopimuksia, jotka tehdään kahden tai useamman kauppapaikan tai tarjousalueen välillä (esimerkiksi Suomi on tällä hetkellä yksi tarjousalue, yhden tarjousalueen sisällä tapahtuvia siirtosopimuksia ei raportoida).
Tukkumarkkinoilla tehtävien liiketoimien raportointivelvoitetta on täsmennetty Euroopan komission antamalla täytäntöönpanoasetuksella. Siinä määritellään tarkemmin, mitä sopimuksia ja toimeksiantoja markkinaosapuolten tietojen toimittamisvelvollisuus koskee, sekä milloin ja missä muodossa tiedot on toimitettava virastolle.
Täytäntöönpanoasetuksessa on tarkennettu muun muassa seuraavia yksityiskohtia raportointiin liittyen:
- luettelo raportoitavista sopimuksista
- liiketoimia koskevien ilmoitusten aikataulu
- ilmoituskanavat ja -menettelyt
- tekniset ja organisatoriset vaatimukset ja tietojen ilmoittamista koskeva vastuu
- tarkemmat säännökset ilmoitettavista tietosisällöistä
Lisäkysymykset raportoinnista ja raportointiin käytettävästä järjestelmästä: [email protected].
Velvollisuus julkaista sisäpiiritietoa
Markkinaosapuolten on tehokkaalla tavalla ja oikea-aikaisesti julkistettava hallussaan oleva sisäpiiritieto (REMIT-asetuksen 4 artikla).
Ilmoittamisvelvollisuus koskee kaikkia markkinaosapuolia, joilla on hallussaan;
- sellaista täsmällistä ja julkaisematonta tietoa sähkön tai maakaasun tuotanto-, varastointi- tai kulutuslaitosten tai siirtoverkkojen kapasiteetin tai käytön osalta, mikä
- liittyy suoraan tai välillisesti yhteen tai useampaan tukkutason energiatuotteeseen, ja
- jolla julkistettaessa olisi todennäköisesti huomattava vaikutus näiden tuotteiden hintoihin
Julkistaminen koskee muun muassa tietoja
- joilla on merkitystä sähkön tai maakaasun tuotanto-, varastointi- ja kulutuslaitosten tai siirtoverkkojen kapasiteetin ja käytön osalta tai;
- joka liittyy nesteytetyn maakaasun käsittelylaitosten kapasiteettiin ja käyttöön, mukaan luettuina tiedot näiden laitosten tai verkkojen suunnitellusta tai ennakoimattomasta käytöstä pois olosta.
Sisäpiiritiedon julkaisematta jättäminen on mahdollista ainoastaan poikkeustilanteissa. Markkinaosapuoli voi omalla vastuullaan poikkeuksellisesti lykätä sisäpiiritiedon julkistamista ollakseen vaarantamatta oikeutettuja etujaan, jos
- tiedon julkistamatta jättäminen ei todennäköisesti johda yleisöä harhaan ja
- markkinaosapuoli pystyy takaamaan kyseisen tiedon säilymisen luottamuksellisena eikä
- tee sen perusteella tukkutason energiatuotteiden kauppaan liittyviä päätöksiä.
Kaikkien edellä mainittujen kohtien on täytyttävä. Tällaisessa tilanteessa markkinaosapuolen on viipymättä toimitettava asianomainen tieto ja perustelut julkistamisen viivästymiselle energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirastolle (ACER) ja kansalliselle sääntelyviranomaiselle (Energiavirasto). Tämä ei kuitenkaan vapauta markkinaosapuolta mahdollisesta sisäpiiritiedon ilmoittamatta jättämistä koskevasta tutkinnasta tai seuraamuksista väärinkäytösepäilytapauksessa.
Miten sisäpiiritietoa julkaistaan?
Markkinaosapuolten on julkistettava sisäpiiritieto sisäpiiritietoalustojen kautta. Vastuu tiedon julkaisemisesta asianmukaisesti on markkinaosapuolella itsellään.
Sisäpiiritietoalustojen on varmistettava, että sisäpiiritieto julkistetaan siten, että
- yleisöllä on nopea pääsy kyseiseen tietoon, myös verkkosivuston tai selkeän sovellusrajapinnan kautta, ja että
- yleisö voi arvioida tietoa perusteellisesti, asianmukaisesti ja oikea-aikaisesti.
Energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyöviraston (ACER) ylläpitämä REMIT Portal -alusta tarjoaa alakohtaisen listauksen sisäpiiritietoalustoista sekä pääsyn alustoilla julkistettuihin sisäpiiritietoihin (List of Inside Information and Transparency Platforms).
ACER REMIT Portal
Epäkäytettävyystietojen julkaiseminen
Sähkömarkkinoiden epäkäytettävyystietoja koskevista ilmoituksista, sisällöstä ja aikarajoista on säännelty tarkemmin transparenssiasetuksessa.
Asetus velvoittaa toimittamaan tiedot vähintään yhden markkina-aikayksikön kestoisista suunnitelluista epäkäytettävyyksistä korkeintaan tunnin viiveellä:
- kulutusyksiköiden vähintään 100 MW:n suunnitellut epäkäytettävyydet
- muutokset nimellisteholtaan vähintään 100 MW:n kulutusyksiköiden käytettävyydessä
- generaattoriyksiköiden vähintään 100 MW:n suunnitellut epäkäytettävyydet
- vähintään 100 MW:n muutokset generaattoriyksiköiden todellisessa käytettävyydessä
- tuotantoyksiköiden vähintään 200 MW:n suunnitellut epäkäytettävyydet
- asennetulta tuotantokapasiteetiltaan vähintään 200 MW:n tuotantoyksiköiden todellisen käytettävyyden vähintään 100 MW:n muutokset
Sähkön tuottajien ja käyttäjien on toimitettava tiedot kantaverkonhaltijoille tai suoraan keskitettyyn tietojärjestelmään (IIP).
Fingrid tehnyt soveltamisohjeen Suomessa toimiville sähkömarkkinatoimijoille sähkömarkkinatiedon julkaisusta.
Fingrid transparenssiasetuksen sovellusohje
Transparenssiasetuksessa säädetään tietojen antamisesta ja julkaisemisesta sähkömarkkinoilla sekä yhteisestä vähimmäistietoaineistosta, joka koskee sähkön tuotantoa, siirtoa ja kulutusta ja joka asetetaan markkinatoimijoiden saataville.
Asetuksella perustettiin kantaverkonhaltijoiden yhteistyöelimen ENTSO-E:n ylläpitämä transparenssialusta, jolla julkaistaan keskeisiä tietoja sähkömarkkinoista. Tiedot katsotaan välttämättömiksi markkinatoimijoille tehokkaiden tuotanto-, kulutus- ja kaupankäyntipäätösten tekemisessä.
Kantaverkonhaltijat, sähkön tuottajat ja suuret sähkönkäyttäjät ovat velvollisia toimittamaan asetuksen tarkoittamat tiedot kantaverkonhaltijalle. Heidän on varmistettava, että toimitetut tiedot ovat täydellisiä ja vaaditun laatuisia. Kantaverkonhaltija toimittaa tiedot eteenpäin ENTSO-E:n yhteiselle transparenssialustalle.
Asetus velvoittaa muun muassa maakohtaisten tuotantotietojen julkaisemisen markkina-aikayksiköittäin ja tuotantotyypeittäin korkeintaan tunnin viiveellä.
Eurooppalaiset kantaverkkoyhtiöt velvoitetaan julkaisemaan myös pidemmän aikavälin kulutusennusteita sekä yksityiskohtaisia tietoja pullonkaulojen hallintatoimista ja reservimarkkinoista.
ENTSO-E on laatinut käsikirjan, jossa yksilöidään tietojen toimittamiseen liittyvät yksityiskohdat ja esitysmuodot.
Eurooppalainen sähkön transparenssialusta
ENTSO-E käsikirja
Ota meihin yhteyttä mieluiten sähköpostilla: [email protected]