Markkinavalvonta
Energiavirasto toimii Suomessa energian tukkumarkkinoiden kansallisena sääntelyviranomaisena. Energiaviraston toimivaltaan kuuluu energian tukkumarkkinoiden eheydestä ja tarkasteltavuudesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1227/2011, jäljempänä ”REMIT-asetus”, noudattamisen valvonta.
REMIT -asetus kieltää sisäpiiritiedon väärinkäytön sekä markkinamanipulaation energian tukkumarkkinoilla. Markkinaosapuolten on asetuksen mukaisesti myös julkaistava hallussaan olevat tukkutason energiatuotteeseen liittyvät sisäpiiritiedot, joilla on todennäköisesti huomattavaa vaikutusta energian tukkumarkkinoihin. Lisäksi asetus velvoittaa tukkumarkkinoilla kauppaa käyviä tahoja rekisteröitymään markkinaosapuolina kansallisen viranomaisen ylläpitämään REMIT -rekisteriin sekä raportoimaan tekemistään liiketoimista energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirastolle (ACER).
Tukkutason energiatuotteet
REMIT-sääntelyn piiriin kuuluvia tukkutason energiatuotteita ovat:
- sähkön tai maakaasun toimitussopimukset, jos toimitus tapahtuu unionissa
- unionissa tuotettuun, kaupankäynnin kohteena olevaan tai toimitettavaan sähköön tai maakaasuun liittyvät johdannaiset
- Euroopan unionissa tapahtuvaan sähkön tai maakaasun siirtoon liittyvät sopimukset
- Euroopan unionissa tapahtuvaan sähkön tai maakaasun siirtoon liittyvät johdannaiset
- sähkön tai maakaasun toimitusta ja jakelua loppuasiakkaiden käyttöön koskevat sopimukset vain silloin, kun loppuasiakkaan kulutuskapasiteetti ylittää 600 GWh/vuosi
Markkinaosapuolet
Markkinaosapuoli on taho, johon REMIT-asetuksen sääntely ja velvollisuudet pääosin kohdistuvat. Markkinaosapuolella tarkoitetaan REMIT-asetuksessa henkilöä, siirtoverkonhaltijat mukaan luettuina, joka ryhtyy liiketoimiin. Liiketoimiksi katsotaan myös kauppaa koskevien toimeksiantojen antaminen yksillä tai useammilla energian tukkumarkkinoilla.
Toisin sanoen kaikki tukkutason energiatuotteilla kauppaa käyvät tai niistä tarjouksia tekevät tahot kuuluvat REMIT-sääntelyn soveltamispiiriin. Henkilöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä oikeushenkilöä että luonnollista henkilöä.
Markkinaosapuolia ovat ainakin alla mainitut tahot
- luonnollinen tai oikeushenkilö, joka ryhtyy liiketoimiin tukkumarkkinoilla, esimerkiksi energian tukkukauppaa käyvät myyjät ja ostajat, sähkön tai maakaasun tuottajat, maakaasun rahtaajat ja laivaajat, varastoijat (SSO, Storage System Operator), nesteytetyn maakaasun käsittelijät (LSO, LNG System Operator) sekä sijoituspalveluyhtiöt
- energiajohdannaisilla kauppaa käyvät tahot
- siirtoverkonhaltijat (TSO, Transmission System Operator)
- sähkön tai maakaasun loppukäyttäjät, joiden tekninen kulutuskapasiteetti yksittäiseen käyttöpaikkaan on vähintään 600 GWh/vuosi
Lainsäädäntö
REMIT-asetus (EU) N:o 1227/2011
Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 1348/2014
Määrittelee tarkemmin esim. raportointivelvollisuuden täyttämisen ja sisällön
Transparenssiasetus (EU) N:o 543/2013
Ohjeistukset
ACER ylläpitää REMIT Portal -sivustollaan tietoa REMIT-asetukseen liittyvistä asioista. Sivustolta löytyy tietoa muun muassa:
- REMIT -lainsäädännöstä
- Liiketoimien teknisistä raportointivaatimuksista
- Ohjeita REMIT -asetuksen soveltamisesta (Guidance notes)
- Raportoitavista standardisopimuksista (List of Standard Contracts)
- Liiketoimien raportointia toteuttavista tahoista (List of Registered Reporting Mechanisms)
- Tietoa rekisteröityneistä markkinatoimijoista (European Register of Market participants)
ACER laatii ohjeistuksia (guidance) REMIT -asetuksen soveltamiseen liittyvistä asioista. Ohjeistukset eivät ole oikeudellisesti sitovia. Ohjeistukset on ensisijaisesti suunnattu kansallisille sääntelyviranomaisille, mutta niistä voi olla hyötyä myös markkinaosapuolille REMIT-asetuksen tulkintaa koskevissa tilanteissa.
ACERin ylläpitämä REMIT portal
Transparenssiasetusta koskeva ja siihen liittyvä ohjeistus
Eurooppalainen transparenssialusta
Energian tukkumarkkinoilla kauppaa käyvien markkinaosapuolten on rekisteröidyttävä yhdelle kansalliselle sääntelyviranomaiselle. Rekisteröityminen REMIT-rekisteriin on edellytyksenä kaupankäynnille tukkutason energiatuotteilla. Se, onko markkinapuoli rekisteröitynyt asianmukaisesti vai ei, ei kuitenkaan vaikuta muiden markkinaosapuolen REMIT-velvoitteiden olemassaoloon.
Rekisteriviranomainen määräytyy markkinaosapuolen sijoittumispaikan tai asuinpaikan, tai mikäli markkinaosapuoli ei ole sijoittunut unioniin tai ei asu siellä, sen jäsenvaltion mukaan, jossa markkinaosapuoli toimii. Suomessa toimiva markkinaosapuoli suorittaa rekisteröitymisensä siis lähtökohtaisesti Energiavirastolle, ellei se ole rekisteröitynyt jonkun muun unionin valtion sääntelyviranomaiselle.
Rekisteröityminen tehdään Euroopan keskitettyyn markkinaosapuolirekisteriin eli CEREMP-järjestelmään.
Ohje: Rekisteröidy REMIT-toimijaksi
Ketä raportointivelvollisuus koskee?
Energian tukkumarkkinoiden toimivuuden seurannasta unionin tasolla vastaa energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirasto ACER. Markkinaosapuolet ovat velvoitettuja raportoimaan ACERille liiketoimistaan tukkumarkkinoilla REMIT-asetuksen 8 artiklan mukaisesti.
ACER ylläpitää keskitettyä raportointijärjestelmää (ARIS). Vastuu tietojen toimittamisesta yhteistyövirastolle on markkinaosapuolilla. Markkinaosapuoli raportoi tietonsa järjestelmän kautta itse, tai siirtää raportoinnin käytännön toteuttamisen sopimuksella kolmannelle osapuolelle. Tyypillinen ratkaisu on ostaa raportointipalvelu kolmannelta osapuolelta tai keskittää se yhden sopimuskumppanin hoidettavaksi muiden sopimuskumppaneiden puolesta. Esimerkiksi keskitetyt markkinapaikat, kuten pörssit, tarjoavat raportointipalveluja.
Jos ilmoittamisen suorittaa sopimusperusteisesti kolmas osapuoli markkinaosapuolen puolesta tai liiketoimen vastapuoli ilmoittaa sopimuksesta myös toisen sopijapuolen toimesta, ilmoituksen tulee sisältää:
- olennaiset tiedot kustakin osapuolesta
- kaikki ne tiedot, jotka osapuolet olisivat ilmoittaneet, jos ne olisivat tehneet ilmoituksensa erikseen
Markkinaosapuoli on raportointivelvollisena aina viimekädessä itse vastuussa siitä, että raportointivelvollisuus tulee täytettyä asianmukaisesti. Näin on myös silloin, kun raportointitoimet on sopimuksenvaraisesti siirretty kolmannen tahon hoidettavaksi.
Mitä raportointivelvollisuus koskee?
Raportointivelvollisuus koskee energiahyödykkeiden sekä niitä koskevien rahoitusjohdannaisten kaupankäyntiä. Energiahyödykkeillä tarkoitetaan sähköä ja maakaasua, mukaan lukien nesteytetty maakaasu eli LNG. Raportoinnin piirissä ovat sekä toteutuneet liiketoimet että tarjoukset. Raportoitavia ovat sellaiset liiketoimet, joihin liittyvä sähkön tai maakaasun toimitus, tuotanto tai siirto tapahtuu EU- tai ETA-valtioiden alueella. Siirtoa koskeva raportointivelvollisuus koskee ainoastaan sellaisia siirtosopimuksia, jotka tehdään kahden tai useamman kauppapaikan tai tarjousalueen välillä (esimerkiksi Suomi on tällä hetkellä yksi tarjousalue, yhden tarjousalueen sisällä tapahtuvia siirtosopimuksia ei raportoida).
Tukkumarkkinoilla tehtävien liiketoimien raportointivelvoitetta on täsmennetty Euroopan komission antamalla asetuksella, Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 1348/2014 , myöhemmin myös ”täytäntöönpanoasetus”. Siinä määritellään tarkemmin, mitä sopimuksia ja toimeksiantoja markkinaosapuolten tietojen toimittamisvelvollisuus koskee, sekä milloin ja missä muodossa tiedot on toimitettava virastolle. ACER päivittää lisäksi listaa raportoitavista liiketoimista.
Täytäntöönpanoasetuksessa on tarkennettu muun muassa seuraavia yksityiskohtia raportointiin liittyen:
- luettelo raportoitavista sopimuksista
- liiketoimia koskevien ilmoitusten aikataulu
- ilmoituskanavat ja -menettelyt
- tekniset ja organisatoriset vaatimukset ja tietojen ilmoittamista koskeva vastuu
- tarkemmat säännökset ilmoitettavista tietosisällöistä
Lisäkysymykset raportoinnista ja raportointiin käytettävästä järjestelmästä: [email protected]
Velvollisuus julkaista sisäpiiritietoa
Markkinaosapuolten on tehokkaalla tavalla ja oikea-aikaisesti julkistettava hallussaan oleva sisäpiiritieto (REMIT-asetuksen 4 artikla).
Ilmoittamisvelvollisuus koskee kaikkia markkinaosapuolia, joilla on hallussaan;
- sellaista täsmällistä ja julkaisematonta tietoa sähkön tai maakaasun tuotanto-, varastointi- tai kulutuslaitosten tai siirtoverkkojen kapasiteetin tai käytön osalta, mikä
- liittyy suoraan tai välillisesti yhteen tai useampaan tukkutason energiatuotteeseen, ja
- jolla julkistettaessa olisi todennäköisesti huomattava vaikutus näiden tuotteiden hintoihin
Julkistaminen koskee muun muassa tietoja
- joilla on merkitystä sähkön tai maakaasun tuotanto-, varastointi- ja kulutuslaitosten tai siirtoverkkojen kapasiteetin ja käytön osalta tai;
- joka liittyy nesteytetyn maakaasun käsittelylaitosten kapasiteettiin ja käyttöön, mukaan luettuina tiedot näiden laitosten tai verkkojen suunnitellusta tai ennakoimattomasta käytöstä pois olosta.
Sisäpiiritiedon julkaisematta jättäminen on mahdollista ainoastaan poikkeustilanteissa. Markkinaosapuoli voi omalla vastuullaan poikkeuksellisesti lykätä sisäpiiritiedon julkistamista ollakseen vaarantamatta oikeutettuja etujaan, jos
- tiedon julkistamatta jättäminen ei todennäköisesti johda yleisöä harhaan ja
- markkinaosapuoli pystyy takaamaan kyseisen tiedon säilymisen luottamuksellisena eikä
- tee sen perusteella tukkutason energiatuotteiden kauppaan liittyviä päätöksiä.
Kaikkien edellä mainittujen kohtien on täytyttävä. Tällaisessa tilanteessa markkinaosapuolen on viipymättä toimitettava asianomainen tieto ja perustelut julkistamisen viivästymiselle virastolle (ACER) ja asianomaiselle kansalliselle sääntelyviranomaiselle (Energiavirasto). Tämä ei kuitenkaan vapauta markkinaosapuolta mahdollisesta sisäpiiritiedon ilmoittamatta jättämistä koskevasta tutkinnasta tai seuraamuksista väärinkäytösepäilytapauksessa.
Miten sisäpiiritietoa julkaistaan?
Täytäntöönpanoasetuksen 10 artiklassa on määritelty sisäpiiritiedon ilmoitusmenettelyt. Markkinatoimijat voivat sopia sisäpiiritiedon julkaisemisesta sellaisella alustalla, joka on määritelty sisäpiiritiedon julkaisuun soveltuvaksi. ACER ylläpitää listaa sisäpiiritiedon julkaisuun käytettävissä olevista julkaisualustoista (IIP) REMIT Portal -sivustollaan. Sisäpiiritiedon ilmoittamiseen on olemassa erillisiä ilmoituskanavia, kanavan valinta on markkinaosapuolen omassa harkinnassa. Sisäpiiritietoa voi julkaista markkinaosapuolen internetsivuilla, mutta se on toimitettava täytäntöönpanoasetuksen edellyttämällä tavalla, verkkosyötteiden avulla.
Vastuu tiedon julkaisemisesta asianmukaisesti, mukaan lukien tiedon julkaisu hyväksyttävässä kanavassa, on markkinaosapuolella itsellään.
Transparenssiasetus tietojen antamisesta ja julkaisemisesta sähkömarkkinoilla
Epäkäytettävyystietoja koskevista ilmoituksista, sisällöstä ja aikarajoista on säännelty tarkemmin transparenssiasetuksessa. Kyseinen asetus soveltuu ainoastaan sähkön tukkumarkkinaan.
Asetuksella perustettiin kantaverkko-operaattoreiden yhteistyöelimien ENTSO-E:n ylläpitämä internetsivusto, jolla julkaistaan keskeisiä tietoja sähkömarkkinoista. Tiedot ovat välttämättömiä markkinatoimijoille tehokkaiden tuotanto-, kulutus- ja kaupankäyntipäätösten tekemisessä.
Kantaverkonhaltijat, sähkön tuottajat ja suuret sähkönkäyttäjät ovat velvollisia toimittamaan asetuksen tarkoittamat tiedot kantaverkonhaltijalle. Heidän on varmistettava, että toimitetut tiedot ovat täydellisiä ja vaaditun laatuisia. Kantaverkonhaltija toimittaa tiedot eteenpäin ENTSO-E:n yhteiselle internetsivustolle.
Asetus velvoittaa vähintään 100 megawatin generaattoriyksiköt julkaisemaan tiedon tuntikohtaisesta tuotannostaan. Julkaisu tapahtuu viiden päivän viivettä käyttäen. Lisäksi se velvoittaa maakohtaisten tuotantotietojen julkaisemisen tuntitasolla tuotantotyypeittäin tunnin viiveellä.
Eurooppalaiset kantaverkkoyhtiöt velvoitetaan julkaisemaan myös pidemmän aikavälin kulutusennusteita sekä yksityiskohtaisia tietoja pullonkaulojen hallintatoimista, reserveistä ja säätösähkömarkkinoista.
ENTSO-E on laatinut käsikirjan, jossa yksilöidään tietojen toimittamiseen liittyvät yksityiskohdat ja esitysmuodot. Lisäksi Fingrid tehnyt soveltamisohjeen Suomessa toimiville sähkömarkkinatoimijoille sähkömarkkinatiedon julkaisusta.
Eurooppalainen transparenssialusta
Ota meihin yhteyttä mieluiten sähköpostilla: [email protected]