Tietoa sähkönmyyjille
Sähkönmyyntitoiminnan aloittaminen Suomessa ei vaadi myyntitoimintaa harjoittavalta yritykseltä erillistä toimilupaa. Yrityksen on kuitenkin noudatettava toiminnassaan sähkömarkkinalainsäädännön mukaisia velvoitteita. Lisäksi yrityksen on täytettävä muun lainsäädännön yritystoiminnan harjoittamiselle asettamat vaatimukset.
Voidakseen ryhtyä sähkönmyyjäksi yrityksen pitää järjestää sähkönhankintansa ennen myyntitoiminnan aloittamista esimerkiksi tuottamalla, hankkimalla sähköpörssistä tai ostamalla toiselta sähkönmyyjältä tarvittava sähkö.
Sähkömarkkinoiden osapuolille on asetettu tasevastuu, eli osapuolen sähkönhankintasopimusten sekä oman tuotannon tulee kattaa tuntitasolla osapuolen oma sähkönkulutus ja toimitukset ulkopuolisille tahoille. Vastuun toteuttamiseksi jokaisen avoimena sähkönmyyjänä toimivan myyjän on liityttävä avointen toimitusten ketjuun.
Avoimella toimituksella tarkoitetaan sähköntoimitusta,
- jossa sähköntoimittaja toimittaa asiakkaalleen kaiken tämän tarvitseman sähkön, sekä toimitusta
- jossa sähköntoimittaja tasapainottaa asiakkaan sähköntuotannon ja -hankinnan sekä sähkönkäytön ja -toimituksen erotuksen toimittamalla puuttuvan sähkömäärän tai vastaanottamalla ylijäämän kunkin tasatunnin aikana.
Avoimen toimitusketjun huipulla Suomessa on kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj. Tahoa, jolla on tasepalvelusopimus tasesähköyksikkönä olevan Fingrid Oyj:n kanssa, kutsutaan tasevastaavaksi. Sähkönmyyjä liittyy avointen toimitusten ketjuun tekemällä avointa sähköntoimitusta koskevan sopimuksen tasevastaavan tai muun avoimeen toimitusketjuun liittyneen myyjän kanssa.
Vaihtoehtoisesti myyjä voi myös itse ryhtyä tasevastaavaksi. Tasevastaavalla on lisäksi taseselvitysvastuu, joka tarkoittaa kunkin taseselvitysjakson aikana toteutuneiden sähkökauppojen jälkikäteistä selvittämistä. Tämän tuloksena saadaan kunkin sähkömarkkinaosapuolen sähkötase ja tasepoikkeama. Myös verkonhaltijoilla on taseselvitysvastuu.
Jokaisella sähkönmyyjällä on oltava yksi tasevastaava kullakin mittausalueella, jonne sähkönmyyjä myy sähköä. Eli vaikka sähkönmyyjä ei tekisi suoraan avointa toimitusta koskevaa sopimusta tasevastaavan kanssa, sen on kuitenkin pystyttävä osoittamaan toimitukselleen tasevastaava. Sähkönmyyjän on myös rekisteröidyttävä tasevastuun ja taseselvityksen järjestämistä varten eSett Oy:lle ennen kuin se aloittaa sähköntoimitukset asiakkailleen.
Lisäksi sähköntoimittajan on tehtävä rekisteröitymisilmoitus tasevastuun ja taseselvityksen järjestämistä varten. Ilmoitus on tehtävä mittausalueen taseselvittäjälle ennen toimitusten aloittamista uudelle mittausalueelle. Verkonhaltijan sähköverkko muodostaa mittausalueen, mutta verkonhaltija voi muodostaa sähköverkostansa myös useita mittausalueita.
Vähittäismyyjän on lisäksi osallistuttava sähkömarkkinoiden tietojenvaihtojärjestelmään. Toimiessaan sähkömarkkinoilla yritys vastaa mittausasetuksen ja sanomaliikenneasetuksen mukaisesta sähkökaupan tiedonvaihdosta, joko omilla järjestelmillään tai ostamalla nämä palvelut alihankintana.
Toimintaa aloittavalle vähittäismyyjälle on hyödyllistä tutustua kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n
Uuden myyjän muistilistaan.
Toiminnan aloittavat sähkönmyyjät ovat velvollisia ilmoittamaan Energiaviraston ylläpitämään hintavertailupalveluun ne hinnat, joilla he yleisesti tarjoavat tuotteita kuluttajille tai muille pienasiakkaille (kulutus enintään 100 000 kilowattituntia tai varustettu enintään 3 x 63 ampeerin pääsulakkeilla).
Hintojen ja myyntiehtojen ilmoittamisessa tulee noudattaa Energiaviraston antamaa määräystä sähkön vähittäismyyjän sähkönmyyntiehtojen ja -hintojen ilmoittamisesta (122/002/2014). Hintatiedot tulee toimittaa sähköisesti syöttämällä ne Energiaviraston hintatietojärjestelmään. Ehtojen osalta vähittäismyyjän tulee ilmoittaa virastolle ainoastaan sellaisista sähkönmyyntituotteeseen liittyvistä myyntiehdoista, jotka poikkeavat kuluttajan kannalta olennaisella tavalla alalla yleisesti noudatetuista sähkönmyyntiehdoista. Tällaiset myyntiehdot tulee toimittaa virastolle kirjallisesti tai sähköpostitse: [email protected].
Myyjän on ilmoitettava Energiavirastolle edellä mainituissa hinnoissa ja myyntiehdoissa tapahtuneista muutoksista. Ilmoitus on tehtävä ennen kuin muutokset tulevat voimaan ja siinä on yksilöitävä, milloin muutokset tulevat voimaan.
Vähittäismyyjillä on lisäksi Energiaviraston antaman tunnuslukujen julkaisemista ja ilmoittamista koskevan määräyksen (1185/002/2013) mukaisesti velvollisuus ilmoittaa vuosittain maaliskuun loppuun mennessä sähkönmyyntitoimintaansa liittyvät tunnusluvut Energiavirastolle.
Sähkön vähittäismyyntiala on vapaan kaupankäynnin piirissä ja kauppaa saa käydä haluamiensa tahojen kanssa. Sähkönsaanti on kuitenkin turvattava jokaiselle kansalaiselle. Tästä syystä tietyille sähkönmyyjille on asetettu sopimuspakko eli he eivät voi kieltäytyä myymästä sähköä sen tarpeessa oleville loppukäyttäjille. Sopimuspakko on toteutettu asettamalla tietyille vähittäismyyjille toimitusvelvollisuus. Toimitusvelvollisuutta ei erikseen haeta eikä aseteta, vaan se syntyy automaattisesti vähittäismyyjän täyttäessä sen edellytykset.
Toimitusvelvolliseksi katsotaan vähittäismyyjä, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella. Jos kenelläkään vastuualueen vähittäismyyjällä ei ole huomattavaa markkinavoimaa, on toimitusvelvollisuus sillä vähittäismyyjällä, jonka toimitetun sähkön määrällä mitattu markkinaosuus toimitusvelvollisuuden piirissä olevien loppukäyttäjien hankkimasta sähköstä on vastuualueen suurin.
Toimitusvelvollisen vähittäismyyjän on toimitettava vastuualueellaan sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille sekä muille loppukäyttäjille, joiden käyttöpaikka on varustettu enintään 3 x 63 ampeerin pääsulakkeilla tai joiden sähkönkäyttöpaikkaan ostetaan sähköä enintään 100 000 kilowattituntia vuodessa.
Sähkön myyntiehdot ja -hinnat
Toimitusvelvollisella vähittäismyyjällä on oltava julkiset sähkön myyntiehdot ja -hinnat sekä niiden määräytymisperusteet toimitusvelvollisuuden piirissä oleville loppukäyttäjille. Niissä ei saa olla kohtuuttomia eikä sähkökaupan kilpailua rajoittavia ehtoja. Kuluttajille suunnatut myyntiehdot on lisäksi esitettävä selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla, eikä niihin saa sisältyä sopimusten ulkopuolisia esteitä kuluttajien oikeuksien toteutumiselle.
Toimitusvelvollisen vähittäismyyjän on toimitettava toimitusvelvollisuustuotteidensa vähittäismyyntiehdot ja -hinnat sekä niiden määräytymisperusteet Energiavirastolle ennen niiden käyttöönottamista. Hintojen ja myyntiehtojen ilmoittamisessa tulee noudattaa Energiaviraston antamaa määräystä sähkön vähittäismyyjän sähkönmyyntiehtojen ja -hintojen ilmoittamisesta (122/002/2014).
Energiavirasto on tehnyt ratkaisuja koskien muun muassa laskuissa annettavia tietoja, hinnanmuutosten ilmoittamista ja ennen sopimuksen tekemistä annettavia tietoja.
Energiaviraston vähittäismyyntiä koskevat ratkaisut ja määräykset löytyvät määräykset-sivulta.
Tietoa maakaasun myyjille
Maakaasun myyntitoiminnan aloittaminen Suomessa ei vaadi myyntitoimintaa harjoittavalta yritykseltä erillistä toimilupaa. Yrityksen on kuitenkin noudatettava toiminnassaan maakaasumarkkinalainsäädännön mukaisia velvoitteita. Lisäksi yrityksen on täytettävä muun lainsäädännön yritystoiminnan harjoittamiselle asettamat vaatimukset.
Voidakseen ryhtyä maakaasun myyjäksi yrityksen pitää järjestää kaasunhankintansa ennen myyntitoiminnan aloittamista esimerkiksi biokaasun tuotannolla tai hankkimalla maakaasua pörssistä tai ostamalla sitä toiselta maakaasun myyjältä.
Kaasumarkkinoiden osapuolille on asetettu tasevastuu, eli markkinaosapuolen maakaasun hankintasopimuksien pitää kattaa osapuolen maakaasun käyttö sekä toimitukset kunkin taseselvitysjakson aikana. Vastuun toteuttamiseksi vähittäismyyjänä toimivan on nimettävä toimitussuhde siirtokapasiteettia varaavaan tukkumarkkinaosapuoleen (Shipper) kullekin päivittäin mitattavalle jakeluverkon käyttöpaikalle, johon vähittäismyyjä toimittaa maakaasua. Tukkumarkkinaosapuolta, joka ei varaa siirtokapasiteettia eikä käy jälkimarkkinakauppaa siirtokapasiteetista, kutsutaan traderiksi.
Järjestelmävastaava siirtoverkonhaltija Gasgrid Finland Oy vastaa Suomen kaasujärjestelmän tasehallinnasta. Kaikkien markkinaosapuolien, mukaan lukien vähittäismyyjien, pitää rekisteröityä järjestelmävastaavan siirtoverkonhaltijan ylläpitämään markkinaosapuolirekisteriin ja solmia sen kanssa puitesopimus.
Vähittäismyyjän pitää rekisteröityä Gasgrid Finland Oy:n ylläpitämään markkinaosapuolirekisteriin vähittäismyyjäksi ja solmia toimitussopimus siirtokapasiteettia varaavan tukkumarkkinaosapuolen kanssa sekä muodostaa toimitussuhde siirtokapasiteettia varaavan tukkumarkkinaosapuoleen jokaista sellaista päivittäin mitattavaa jakeluverkon käyttöpaikkaa varten, johon vähittäismyyjä toimittaa maakaasua sopimukseen perustuen. Vähittäismyyjä voi nimetä jakeluverkossa toimitussuhteita yhdelle tai useammalle siirtokapasiteettia varaavalle tukkumarkkinaosapuolelle, jotka voivat tällöin kuulua myös eri taseryhmiin.
Vähittäismyyjän ei itse tarvitse toimia tasevastaavana tai liittyä taseryhmään, vaan tästä huolehtivat se tai ne siirtokapasiteettia varaavat tukkumarkkinaosapuolet, joiden kanssa vähittäismyyjällä on toimitussopimus. Tasevastaavana voi toimia tasevastaavaksi rekisteröitynyt tukkumarkkinaosapuoli (shipper tai trader). Jos vähittäismyyjä toimii myös tukkumarkkinoilla, sen pitää rekisteröityä tasevastaavaksi tai liittyä taseryhmään. Taseryhmän tasevastaava huolehtii taseryhmänsä jäsenten tasepoikkeaman tasapainotuksesta järjestelmävastaavan siirtoverkonhaltijan tasapainottavalla toimituksella.
Vähittäismyyjän, jolla on toimitusvelvollisuus jakeluverkonhaltijan toiminta-alueella, pitää nimetä jäännöskulutuksen asiakassalkulleen toimitussuhde siirtokapasiteettia varaavaan tukkumarkkinaosapuoleen. Jäännöskulutuksen asiakassalkun muodostavat jakeluverkon ei-päivittäin luettavat käyttöpaikat sekä jakeluverkon häviöt. Toimitusvelvollisella vähittäismyyjällä on yksi jäännöskulutuksen asiakassalkku jokaista jakeluverkkoa kohden, jossa kyseessä oleva vähittäismyyjä toimii toimitusvelvollisena vähittäismyyjänä.
Maakaasun vähittäismyynti on Suomessa 1.1.2020 alkaen vapaan kilpailun piirissä ja maakaasukauppa saa käydä haluamiensa tahojen kanssa. Maakaasun saanti on kuitenkin turvattava kaikille maakaasun käyttäjille. Maakaasun vähittäismyyjille on lainsäädännössä asetettu sopimuspakko, jonka vuoksi hei eivät voi kieltäytyä myymästä maakaasua sen tarpeessa oleville loppukäyttäjille. Sopimuspakko on toteutettu asettamalla tietyille vähittäismyyjille toimitusvelvollisuus. Toimitusvelvollisuutta ei erikseen haeta tai aseteta, vaan se syntyy automaattisesti vähittäismyyjän täyttäessä sen edellytykset.
Vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan toiminta-alueella, on toimitettava maakaasua toiminta-alueella kohtuulliseen hintaan loppukäyttäjille
- jotka käyttävät maakaasun pääasiassa maakaasunkäyttöpaikalla sijaitsevien asuntojen lämmittämiseen,
- sekä loppukäyttäjille, joiden maakaasunkäyttöpaikan liittymisteho on enintään 250 kilowattia.
Jos jakeluverkonhaltijan toiminta-alueella ei ole vähittäismyyjää, jolla on huomattava markkinavoima, toimitusvelvollisuus on sillä vähittäismyyjällä, jonka toimitetun maakaasun määrällä mitattu markkinaosuus toimitusvelvollisuuden piirissä olevien loppukäyttäjien hankkimasta maakaasusta on kyseisellä toiminta-alueella suurin.
Energiavirasto voi määrätä toimitusvelvollisen vähittäismyyjän toimittamaan maakaasua toimitusvelvollisuuden piirissä oleville loppukäyttäjille.
Maakaasun vähittäismyyjät ovat velvollisia ilmoittamaan Energiavirastolle vähittäismyyntiehdot ja -hinnat joilla he tarjoavat yleisesti maakaasua kuluttajille sekä muille loppukäyttäjille, joiden maakaasun käyttöpaikan liittymisteho on vähintään 250 kilowattia.
Energiaviraston voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, mitä vähittäismyyntiehtoihin ja -hintoihin sekä niiden määräytymisperusteisiin liittyviä tietoja sille tulee toimittaa, miten tiedot tulee eritellä sekä miten tiedot tulee toimittaa.