Ohjeet sähkönkuluttajille ongelmatilanteissa 

Tältä sivulta löydät toimintaohjeet yleisimpiin sähkönkuluttajan ongelmiin. Ole aina ensin yhteydessä sähkönmyyjään tai verkkoyhtiöön. Jos et saa asiaa ratkaistua yhtiön kanssa, tarkista alta mihin viranomaiseen voit olla yhteydessä. Ongelmatilanteissa on aina neuvoja ja apua saatavilla. 

Sähkönmyyjä lopettaa toimintansa 

Jos sähkönmyyjäsi lopettaa toimintansa, verkkoyhtiösi huolehtii sähköntoimituksesta väliaikaisesti. Verkkoyhtiö ilmoittaa sähkön toimituksen päättymispäivän ja jatkaa sähköntoimitusta vähintään kolmen viikon ajan myyjän sähköntoimituksen päättymisestä ja ilmoituksen lähettämisestä. 

Jos et tee uutta sopimusta kolmen viikon kuluessa, Energiavirasto siirtää käyttöpaikkasi sähkön toimituksen toimitusvelvollisen sähkönmyyjän vastuulle. Verkkoyhtiösi on huolehdittava sähkön toimituksesta siihen asti, kunnes asiakkuuden siirto on tehty. Huomaathan, että sinulla ei ole oikeutta saada verkkoyhtiön toimittamaa sähköä samoilla hinnoilla ja ehdoilla kuin sähkönmyyjältäsi. 

Kun saat tiedon myyjän lopettamisesta, tee viipymättä uusi sähkösopimus toisen sähkönmyyjän kanssa. Uusi sähkönmyyjä tarvitsee yleensä vähintään kaksi viikkoa sähköntoimituksen aloittamiseen

Uuden sähkötarjouksen löydät helposti Energiaviraston ylläpitämästä sahkonhinta.fi-vertailupalvelusta. Sähkötarjouksia voi vertailla myös muissa palveluissa tai suoraan sähkönmyyjien verkkosivuilla. 

Jos olet alueesi toimitusvelvollisen sähkönmyyjän asiakas, verkkoyhtiö jatkaa sähkön toimitusta, kunnes Energiavirasto on määrännyt alueelle uuden toimitusvelvollisen sähkönmyyjän ja siirtänyt käyttöpaikkasi sähköntoimituksen toimitusvelvollisen sähkönmyyjän vastuulle. 

Sähkönmyyjä muuttaa sopimusehtoja tai hintoja 

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus: Sähkönmyyjän on ilmoitettava hinnan tai sopimusehtojen muutoksesta kuukautta ennen muutosten voimaantuloa. Jos et ole tyytyväinen uusiin sopimusehtoihin tai hintaan, voit irtisanoa sopimuksesi kahden viikon irtisanomisajalla. Voit etsiä uuden sähkötarjouksen esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämästä Sähkön hintavertailu -palvelusta.

Määräaikainen sopimus: hinta ja sopimusehdot voivat muuttua ainoastaan lainsäädännön muutosten tai viranomaisen päätösten perusteella. 

En pysty maksamaan sähkölaskuani 

Kannattaa olla viipymättä yhteydessä yhtiöön, jolta sait laskun. Voit kysyä mahdollisuutta maksuaikataulun järjestelyyn, kuten lisämaksuaikaan tai maksusuunnitelmaan.  

Huomaathan, että Energiavirasto ei voi neuvoa maksuvaikeuksiin tai sähkölaskun perintään liittyvissä asioissa.

Sähkö on välttämättömyyspalvelu, joten maksuvaikeuksissa voit tarvittaessa ottaa yhteyttä Kelaan. 

Sain katkaisuvaroituksen maksamattomasta laskusta 

Jos saat katkaisuvaroituksen, kannattaa reagoida nopeasti. Voit ottaa yhteyttä sähkönmyyjään tai verkkoyhtiöön ja pyrkiä neuvottelemaan maksujärjestelystä. 

  • Voit saada katkaisuvaroituksen, kun sähköyhtiön lähettämästä maksuhuomautuksesta on kulunut kaksi viikkoa ja lasku on edelleen maksamatta. 
  • Sähkön toimituksen tai jakelun saa katkaista aikaisintaan viiden viikon kuluttua siitä, kun maksu on erääntynyt. 
  • Jos maksulaiminlyönnin perusteena on henkilön vakava sairaus, työttömyys tai muu erityinen syy, saa sähköt katkaista vasta kahden kuukauden kuluttua maksun eräpäivästä. 
  • Sähköä ei saa katkaista sähkölämmitteisestä vakituisesta asunnosta lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana ennen kuin maksun eräpäivästä on kulunut neljä kuukautta. 

Sähkö on välttämättömyyspalvelu, joten maksuvaikeuksissa voit tarvittaessa ottaa yhteyttä Kelaan. 

Sähkökatkot sähköpulatilanteessa 

Sähköpulatilanteessa sähkön tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan sähkön kulutusta. Tällaiseen tilanteeseen joutuminen on epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista. Sähköpulaan voidaan joutua pikkuhiljaa esimerkiksi pitkän pakkasjakson myötä tai yllättäen esimerkiksi sähköverkon vikaantuessa. 
Sähköpulatilanteessa joudutaan hallitusti kierrättämään sähkökatkoja. Alueellisesti kiertävät sähkökatkot ovat viimeisiä käyttöön otettavia keinoja, joilla vältetään laaja, valtakunnallinen sähkökatko. 

Kotitalouksille sähköpulasta tiedottavat kantaverkkoyhtiö Fingrid ja työ- ja elinkeinoministeriö. Kotitaloudet saavat tietoa ja toimintaohjeita myös omalta verkkoyhtiöltään. 

Fingrid päättää hallittujen sähkökatkojen aloittamisesta ja tiedottaa jakeluverkkoyhtiöitä vähennettävästä sähkönmäärästä. Kiertävien sähkökatojen kesto on noin kaksi tuntia kerrallaan, katkon jälkeen sähköt ovat päällä jokaisessa käyttöpaikassa ainakin kaksi tuntia. 

Jos kotitalouksia varoitetaan mahdollisesta sähköpulaan joutumisesta, on tärkeää pyrkiä ehkäisemään tilanne vähentämällä sähkönkulutusta ja erityisesti välttämällä tarpeetonta sähkönkäyttöä kulutushuippujen aikana.  

Lisätietoa 

Kantaverkkoyhtiö Fingridin tietosivu sähköpulasta  
Työ- ja elinkeinoministeriön tietosivu sähköpulatilanteista
72 tuntia - ohjeet kotitalouksien varautumiseen  

Yhteystiedot ongelmatilanteissa 

Euroopan komission Your Europe -portaali


Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia. Löysitkö etsimäsi? 

Anna palautetta tästä sivusta!