Anvisningar för elförbrukare i problemsituationer
På den här sidan hittar du anvisningar för de vanligaste problemen som drabbar elförbrukare. Kontakta alltid elförsäljaren eller nätbolaget först. Om du inte kan lösa ärendet med bolaget, kontrollera nedan vilken myndighet du kan kontakta. Det finns alltid hjälp och råd att få i problemsituationer.
Elförsäljaren avslutar sin verksamhet
Om din elförsäljare lägger ner sin verksamhet sköter ditt nätbolag elleveransen tillfälligt. Nätbolaget meddelar när elleveransen upphör och fortsätter elleveransen i minst tre veckor efter att försäljarens elleverans har upphört och meddelandet har sänts.
Om du inte ingår ett nytt avtal inom tre veckor, överför Energimyndigheten elleveransen till ditt driftställe till den leveransskyldiga elförsäljaren. Ditt nätbolag ska sörja för elleveransen tills kundrelationen har överförts. Observera att du inte har rätt att få el som nätbolaget levererar till samma priser och villkor som du haft med din elförsäljare.
När du får kännedom om att försäljaren lägger ner verksamheten ska du utan dröjsmål ingå ett nytt elavtal med en annan elförsäljare. En ny elförsäljare behöver i allmänhet minst två veckor för att inleda elleveransen
Du hittar enkelt ett nytt elerbjudande i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi. Elerbjudanden kan också jämföras i andra tjänster eller direkt på elförsäljarnas webbplatser.
Om du är kund hos en leveransskyldig elförsäljare i ditt område, fortsätter nätbolaget att leverera el tills Energimyndigheten har förordnat en ny leveransskyldig elförsäljare för området och överfört elleveransen för ditt driftställe till den leveransskyldiga elförsäljaren.
Elförsäljaren ändrar avtalsvillkoren eller priserna
Avtal som gäller tills vidare: Elförsäljaren ska anmäla ändringar i priset eller avtalsvillkoren en månad innan ändringarna träder i kraft. Om du inte är nöjd med de nya avtalsvillkoren eller priset kan du säga upp ditt avtal med två veckors uppsägningstid. Du kan söka ett nytt elerbjudande till exempel i Energimyndighetens tjänst Elprisjämförelse (sahkonhinta.fi).
Tidsbundet avtal: priset och avtalsvillkoren kan ändras endast på basis av ändringar i lagstiftningen eller myndighetsbeslut.
Jag kan inte betala min elräkning
Det lönar sig att utan dröjsmål kontakta det bolag som skickade räkningen. Du kan fråga om möjlighet att justera betalningstidtabellen, till exempel genom förlängd betalningstid eller en betalningsplan.
Observera att Energimyndigheten inte kan ge råd i frågor som gäller betalningssvårigheter eller indrivning av elräkningar.
El är en nödvändig tjänst, så vid betalningssvårigheter kan du vid behov kontakta FPA.
Jag fick en avbrottsvarning för en obetald räkning
Om du får en avbrottsvarning lönar det sig att reagera snabbt. Du kan kontakta elförsäljaren eller nätbolaget och försöka förhandla om betalningsarrangemanget.
- Du kan få en avbrottsvarning när det har gått två veckor sedan elbolaget skickade en betalningspåminnelse och räkningen fortfarande är obetald.
- Eldistributionen eller elleveransen får avbrytas tidigast fem veckor efter att fakturan har förfallit till betalning.
- Om grunden för betalningsförsummelsen är en allvarlig sjukdom, arbetslöshet eller något annat särskilt skäl, får elen avbrytas först två månader efter avgiftens förfallodag.
- Elen får inte avbrytas i en eluppvärmd stadigvarande bostad mellan ingången av oktober och utgången av april förrän fyra månader har förflutit från avgiftens förfallodag.
El är en nödvändig tjänst, så vid betalningssvårigheter kan du vid behov kontakta FPA.
Elavbrott vid situationer av elbrist
Vid elbrist räcker elproduktionen och -importen inte till för att täcka elförbrukningen. Det är osannolikt men möjligt att hamna i en sådan situation. Man kan hamna i elbrist så småningom till exempel på grund av en lång köldperiod eller plötsligt, till exempel vid fel i elnätet.
Vid elbrist är man tvungen att hålla kontrollerat roterande elavbrott. Regionalt roterande elavbrott är bland de sista metoderna som tas i bruk för att undvika ett omfattande, riksomfattande elavbrott.
Stamnätsbolaget Fingrid och arbets- och näringsministeriet informerar hushållen om elbrist. Hushållen får också information och anvisningar av sitt eget nätbolag.
Fingrid beslutar om att inleda kontrollerade elavbrott och informerar distributionsnätsbolagen om den elmängd som ska minskas. De roterande elavbrotten varar cirka två timmar åt gången, efter avbrottet är elen påslagen på varje driftställe i minst två timmar.
Om hushållen varnas för eventuell elbrist är det viktigt att försöka förebygga situationen genom att minska elförbrukningen och i synnerhet undvika onödig elförbrukning under förbrukningstoppar.
Mer information
Stamnätsbolag Fingrids informationssida om elbrist
Arbets- och näringsministeriets informationssida om elbrist
72 timmar-anvisningar för hushållens beredskap
Kontaktuppgifter vid problem
Energimyndigheten övervakar att elförsäljarna handlar i enlighet med elmarknadslagen. Myndigheten styr bolagens verksamhet genom skriftliga förvaltningsbeslut i efterhand. Energimyndighetens beslut förpliktar elförsäljaren automatiskt för alla kunders del.
Energimyndigheten löser inte enskilda avtalstvister mellan kunden och bolaget.
Konsumentrådgivningen erbjuder hjälp i tvister som gäller avtal och fakturering:
- meningsskiljaktigheter om avtalets innehåll och tolkning
- tvister om fakturor eller indrivning och elavbrott
- elbolagets rätt att ändra avtalet eller dess pris
- oklarheter i anslutning till ingående av avtal t.ex. vid telefonförsäljning
- uppsägning av avtal eller annullering av beställning
- skadestånd och avtalsviten
- säkerhetskrav
- andra enskilda tvistemål mellan kunden och företaget
Konsumentrådgivningen ger kunden handledning i kundens rättigheter i enskilda tvistemål och erbjuder medlingshjälp för att lösa ärendet med företaget. Vid behov hänvisar konsumentrådgivningen kunden till konsumenttvistenämnden, som ger en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
Konsumentombudsmannen övervakar att bestämmelserna om konsumentskydd och lagen inte överträds.
Du kan lämna in en anmälan till konsumentombudsmannen om du misstänker att elförsäljaren eller nätbolaget har handlat lagstridigt till exempel i dessa ärenden:
- lagenlighet och skälighet av villkoren i elavtalet
- indrivningens lagenlighet
- vilseledande eller osann marknadsföring av elerbjudanden
Konsumentombudsmannen behandlar inte enskilda tvistemål och erbjuder inte personlig rådgivning.
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte?
Ge respons!