Handel med utsläppsrätter för bränsle ETS2
Handeln med utsläppsrätter för bränsle ETS2 är ett nytt separat system som införs vid sidan av den nuvarande så kallade allmänna handeln med utsläppsrätter ETS1 som gäller anläggningar samt flyg- och sjötrafiken.
Handeln med utsläppsrätter för bränsle är EU:s gemensamma åtgärd som syftar till att på ett kostnadseffektivt sätt minska klimatutsläppen inom en del av ansvarsfördelningssektorn, till exempel inom trafiken, uppvärmningen av byggnader och industrin, som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln. I Finland kommer tillämpningsområdet för den nya utsläppshandeln dessutom att omfatta bland annat klimatutsläpp från jord- och skogsbruket.
Vem kommer att påverkas av det nya systemet för handel med utsläppsrätter?
Skyldigheterna inom den nya utsläppshandeln gäller så kallade reglerade enheter som frisläpper bränsle för konsumtion. Reglerade enheter är skattskyldiga enligt punktskattelagstiftningen, så den nya utsläppshandeln är nära kopplad till punktbeskattningen och lagstiftningen i anslutning till den.
Punktskatteskyldiga aktörer för bränsle ska bedöma, med hjälp av nedan beskrivna kriterier, om de omfattas av skyldigheterna för handel med utsläppsrätter för bränsle:
Om ett enskilt bränsle uppfyller alla ovanstående kriterier och därmed omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter för bränsle, är aktören en reglerad enhet och är skyldig att följa systemets krav.
Handeln med utsläppsrätter för bränsle inleds stegvis
De första åren av handeln med utsläppsrätter för bränsle 2025–2026 fokuserar på att mäta utsläppen och samla in utsläppsdata i hela EU. Reglerade enheter ska göra upp en plan för övervakning av utsläppen och ansöka om Energimyndighetens godkännande för den. Tillsammans med ansökan om godkännande av övervakningsplanen ska en reglerad enhet ansöka om utsläppstillstånd hos Energimyndigheten. Övervakningsplanen kommer att utarbetas på ett separat Excel-blankett, som kommer att lämnas in till Energimyndigheten via ETS2 IT-system.
Reglerade enheter ska från och med 2025 övervaka sina utsläpp i enlighet med den godkända övervakningsplanen samt rapportera utsläppsuppgifterna årligen. Den första utsläppsrapporten som gäller utsläppsuppgifter för 2024 ska lämnas in före utgången av april 2025.
Utsläppshandelns egentliga kostnadseffekt kommer igång 2027, då man börjar auktionera ut utsläppsrätter på EU-nivå och handeln med nya utsläppsrätter inleds. Reglerade enheter ska för första gången våren 2028 skaffa och överlämna ett antal utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp under det föregående år.
Bestämmelser om det nationella verkställandet av handeln med utsläppsrätter för bränsle utfärdas genom en ny lag. Lagen trädde i kraft 1.1. 2025 och enligt den är Energimyndigheten den behöriga myndigheten för den nya utsläppshandeln. Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen (1066/2024).
Reglerna för utsläppshandeln är enhetliga i hela EU. Utöver den nationella lagen föreskrivs om utsläppshandel i flera av kommissionens förordningar som direkt tillämpas.
I ärenden som gäller handel med utsläppsrätter för bränsle kan man kontakta Energimyndigheten på adressen [email protected].
Beställ Energimyndighetens ETS2-nyhetsbrev.
Energimyndigheten informerar om handel med utsläppsrätter för bränsle och relaterade skyldigheter genom ett nyhetsbrev. Beställ Energimyndighetens ETS2-nyhetsbrev.
Meddelanden
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 12.12.2024
Energimyndighetens meddelande 22.1.2025
Energimyndighetens meddelande 3.1.2025
Energimyndighetens meddelande 20.12.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 3.12.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga verksamhetsutövare 3.12.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 24.10.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga verksamhetsutövare 24.10.2024
Evenemang
Vi anordnade två webbinarier om utarbetandet av övervakningsplanen för ETS2-utsläppshandel i januari 2025. Ladda ner webbinariematerialet nedan:
Vi anordnade två allmänna webbinarier om ETS2-utsläppshandeln i december 2024. Ladda ner webbinariematerialet nedan:
Genom den nya handeln med utsläppsrätter för bränsle eftersträvas kostnadseffektiva utsläppsminskningar inom ansvarsfördelningssektorn. ETS2-utsläppshandeln är ett system som är helt separat från den nuvarande utsläppshandeln och som inte är bundet till den allmänna utsläppshandeln. Det finns dock likheter mellan systemen. Den nya ETS2-utsläppshandeln är, liksom den nuvarande ETS1-utsläppshandeln, en EU-omfattande prissättningsmekanism för klimatutsläpp, som styr utsläppsminskningarna inom de branscher och områden där det är mest kostnadseffektivt att minska klimatutsläppen.
Det är fråga om ett så kallat cap-and-trade-system, där man fastställer en gemensam maximimängd för utsläppen, ett tak, som minskar årligen. Det antal utsläppsrätter som motsvarar detta maximiantal auktioneras ut och man får fritt bedriva handel med dem på utsläppshandelsmarknaden. På marknaden bildas ett pris för utsläppsrätten. Priseffekten av utsläppshandeln inom bränsledistributionen förväntas rikta sig till bränslepriset och därmed slutanvändningen av bränsle.
ETS2-utsläppshandelns tillämpningsområde
Handeln med utsläppsrätter för bränsle gäller bränslen som används för förbränning och som en reglerad enhet frisläppt för konsumtion. Lagen föreskriver att den nya utsläppshandeln i Finland i stor utsträckning ska tillämpas på frisläppande av bränsle för konsumtion utanför den allmänna utsläppshandeln: av slutförbrukningssektorerna ingår förutom trafiken, separat uppvärmning och industrin utanför ETS1-utsläppshandeln även jord- och skogsbruket samt nöjessjöfart och till vissa delar även annat bränsle som distribuerats till sjötrafiken.
Den nya utsläppshandeln tillämpas inte på:
- hjälpämnen eller råvaror för industriell produktion,
- bränslen som används i verksamheter som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om allmän utsläppshandel (1270/2023), det vill säga ETS1-utsläppshandel
- bränslen som levererats för användning inom försvaret,
- bränslen som levererats för användning i spårtrafik,
- bränslen som levererats för kommersiell fartygstrafik som separat distribution
- flygbensin och flygkerosin som levererats för användning i flygtrafik.
ETS2-utsläppshandelns bränslen
ETS2-utsläppshandeln omfattar i stor utsträckning bränslen såsom:
- motorbensin, dieselolja, alkylatbensin samt biobensin, etanoldiesel och biodieselolja
- lätt brännolja, tung brännolja och biobrännolja
- naturgas och biogas
- gasol och biogasol
- MTBE, TAME, ETBE och TAEE
- stenkol
Skyldigheterna inom utsläppshandel gäller bränslen som används för förbränning. Förutom de som nämns ovan omfattar definitionen många andra kemiska föreningar som används som bränslen, såsom punktskattelagen.
Man har definierat att åtminstone torv, träbränslen, biokol och andra fasta biomassor samt tallolja, problemavfall och kommunalt avfall ligger utanför utsläppshandeln.
På biodrivmedel som i enlighet med hållbarhetslagen (393/2013) har påvisats vara hållbara tillämpas i utsläppshandeln en utsläppskoefficient på noll och därmed uppstår ingen skyldighet att överlämna utsläppsrätter av utsläpp från förbränning av hållbar biomassa. Bestämmelser om utsläppskoefficienterna för bränslen inom utsläppshandeln och fastställandet av dem finns i artikel 75 k i kommissionens övervakningsförordning och bestämmelser om frisläppande av bränslen med nollutsläpp för konsumtion i artikel 75 m.
De verksamheter och bränslen som hör till handeln med utsläppsrätter för bränsle definieras i detalj i den lag som gäller dessa.
Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen
Kommissionens övervakningsförordning om övervakning och rapportering av utsläpp
Mer information om tillämpningsområdet för lagen om allmän utsläppshandel
Reglerad enhet
I utsläppshandeln med bränsle (ETS2) är föremålet för regleringen en reglerad enhet, det vill säga en punktskattskyldig enligt lagstiftningen om punktbeskattning, som frisläpper bränsle för konsumtion. En reglerad enhet kan vara antingen en juridisk eller en fysisk person.
Vanligtvis är en reglerad enhet ett punktskattskyldigt bolag som frisläpper flytande eller gasformigt bränsle för konsumtion och fungerar som bränsledistributör. Ur punktbeskattningens perspektiv är eventuella roller till exempel auktoriserad lagerhållare, registrerad mottagare eller innehavare av gasdistributionsnät. En reglerad enhet kan jämföras med en verksamhetsutövare inom den allmänna utsläppshandeln som ansvarar för skyldigheterna i anslutning till den allmänna utsläppshandeln.
Enligt regeringens nya lagproposition om utsläppshandel avses med reglerad enhet skattskyldiga enligt:
- 12 och 13 § i punktskattelagen,
- 3 § i lagen om punktskatt på flytande bränslen och
- 20a och 20b § i lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen
som frisläpper bränsle för konsumtion. Frisläppande för konsumtion enligt punktskattelagen omfattar både bränsle som frisläppts för konsumtion till andra och för eget bruk.
Reglerade enhetens skyldigheter
En reglerad enhet som är föremål för reglering ska ha ett utsläppstillstånd som beviljats av Energimyndigheten och en godkänd övervakningsplan för utsläppen. Reglerade enheter ska övervaka sina utsläpp i enlighet med övervakningsplanen, årligen utarbeta en utsläppsrapport och se till att den verifieras. Dessutom ska en reglerad enhet från och med 2028 skaffa ett antal utsläppsrätter som motsvarar dess utsläpp och överlämna dem till myndigheten.
Den första nationella tidsfristen för reglerade enheter är 28.2.2025, och senast då ska den reglerade enheten ansöka om utsläppstillstånd och lämna in en övervakningsplan för utsläppen till Energimyndigheten för godkännande. Det finns skillnader mellan medlemsstaterna i verkställandet av den nya utsläppshandeln bland annat i fråga om tidtabellen. I sin helhet är regleringen av den nya utsläppshandeln mycket harmoniserad i EU:s förordningar och anvisningar på lägre nivå.
En punktskattskyldig som använder bränslet själv och vars utsläpp från den årliga bränsleförbrukningen är högst ett ton koldioxid är inte en reglerad enhet, utan då ansvarar i regel den aktör som levererat bränslet för skyldigheterna inom utsläppshandeln.
Överföring av skyldigheter genom avtal
Lagen om ETS2-utsläppshandel gör det möjligt för en punktskattskyldig att avtala om överföring av utsläppshandelsskyldigheter med den instans som levererar bränsle till den. Detta förutsätter dock att den instans som levererat bränslet också är en reglerad enhet enligt lagen. Syftet med möjligheten är att minska den administrativa bördan särskilt för små företag och slutanvändare av bränsle. Mer information om avtalsarrangemanget finns i punkt 'Överföring av skyldigheter genom avtal'.
Punktskattskyldiga för biobränslen
Skyldigheterna inom utsläppshandeln tillämpas inte på en aktör som frisläpper till konsumtion enbart nollutsläppsbiobränslen som visat sig vara hållbara.
Utsläppstillstånd och övervakning
En reglerad enhet ska ansöka om utsläppstillstånd hos Energimyndigheten samt göra upp en övervakningsplan för utsläppen och lämna in den till Energimyndigheten för godkännande. Ansökningar om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen ska lämnas in till Energimyndigheten samtidigt senast 28.2.2025.
Utsläppstillståndet och övervakningsplanen är kopplade till varandra: utsläppstillstånd kan inte beviljas utan en övervakningsplan och övervakningsplanen kan inte godkännas utan en ansökan om utsläppstillstånd. En förutsättning för beviljande av utsläppstillstånd är att övervakningsplanen för utsläppen och de planerade åtgärderna för rapportering av utsläppen är tillräckliga och ändamålsenliga.
Utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen ansöks i det separata ETS2-ärendehanteringssystemet. Övervakningsplanen upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2-ärendehanteringssystemet.
Reglerade enheter ska från och med 2025 övervaka sina utsläpp i enlighet med den godkända övervakningsplanen.
En reglerad enhet som inleder sin verksamhet ska ansöka om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen senast 2 månader innan verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet för utsläppshandeln för bränsledistribution inleds.
En reglerad enhet ska underrätta Energimyndigheten om ändringar i verksamheten enligt utsläppstillståndet, om ändringar som gäller övervakningen av utsläpp samt om byte av reglerad enhet.
Tidsfristen för rapportering av utsläppsuppgifter för 2024 är 30.4.2025
En reglerad enhet ska rapportera utsläppsuppgifterna för 2024 till Energimyndigheten före utgången av april 2025. Bestämmelser om skyldigheten finns i lagen om utsläppshandel som gäller allmän utsläppshandel. Utsläppsuppgifterna ska rapporteras i enlighet med kommissionens övervakningsförordning.
Utsläppsrapporten upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2-ärendehanteringssystemet. (Excel). Energimyndigheten kommer att ge anvisningar om kraven på utsläppsrapporten, hur den ska utarbetas och lämnas in.
Utsläppsrapport och verifiering av den
En reglerad enhet ska årligen utarbeta en utsläppsrapport och se till att den verifieras. Den av kontrollören verifierade utsläppsrapporten ska lämnas in till Energimyndigheten årligen före utgången av april under kalenderåret. En reglerad enhet ska första gången 2026 lämna in en verifierad utsläppsrapport om utsläppen 2025.
En reglerad enhet ska själv se till att utsläppsrapporten verifieras. Den reglerade enheten och kontrollören upprättar vanligtvis ett avtal om det verifieringsarbete som utförs och för vilket kontrollören tar ut ett arvode. En reglerad enhet ska skaffa en behörig kontrollör som godkänts av Energimyndigheten. Energimyndigheten kommer att publicera information om godkända kontrollörer på sin webbplats.
Utsläppsrapporten utarbetas på en separat Excel-blankett som lämnas in till Energimyndigheten i ETS2-ärendehanteringssystemet tillsammans med rapporten om verifieringen. Energimyndigheten kommer att ge anvisningar om kraven på utsläppsrapporten samt hur den ska utarbetas och lämnas in.
Överlämnande av utsläppsrätter
Skyldigheten att överlämna utsläppsrätter börjar 2028, då det antal utsläppsrätter som motsvarar utsläppen 2027 överlämnas. Energimyndigheten kommer att ge reglerade enheter anvisningar om det närmare innehållet i skyldigheten.
Tidsfrister för en reglerad enhets skyldigheter
Tidsfrister 2025
Ansökan om utsläppstillstånd har lämnats till Energimyndigheten |
28.2.2025 |
Övervakningsplanen har lämnats till Energimyndigheten |
28.2.2025 |
Utsläppsuppgifter för 2024 har rapporterats till Energimyndigheten |
30.4.2025 |
Tidsfrister 2026
Utsläppsrapporten och verifieringsrapporten har lämnats till Energimyndigheten |
30.4.2026 |
Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen gör det möjligt för en punktskattskyldig att avtala om överföring av utsläppshandelsskyldigheter med den instans som levererar bränsle till den, förutsatt att den instans som levererat bränslet också är en reglerad enhet enligt laget. Arrangemanget för överföring av skyldigheter är frivilligt och parterna ansvarar själva för att upprätta ett avtal om detta.
I och med överföringen ansvarar den reglerade enheten som tagit emot skyldigheterna för alla utsläppshandelsskyldigheterna på den andra partens vägnar. Syftet med möjligheten är att minska den administrativa bördan särskilt för små företag, för skattskyldiga för små bränslemängder och slutanvändare av bränsle. Genom arrangemanget är det också möjligt att förenkla övervakningen av utsläppen från en reglerad enhet som tar på sig ansvaret genom avtal. I praktiken inkluderas bränsle som distribuerats till en punktskattskyldig som överfört skyldigheterna med ett avtalsarrangemang och utsläppen från detta bränsle i den övervakning, verifiering och rapportering som sköts av den reglerande enhet som tagit emot skyldigheterna och senare ska även utsläppsrätterna för bränslet i fråga överlämnas.
Den punktskattskyldiga som överfört skyldigheterna ansöker inte om utsläppstillstånd eller godkännande av övervakningsplanen hos Energimyndigheten och det förutsätts inte att den punktskattskyldiga anmäler saken till Energimyndigheten. En reglerad enhet som tagit emot skyldigheterna ska lämna uppgifter om eventuella avtalsarrangemang i ansökan om utsläppstillstånd.
Regler för avtalsarrangemang:
- Ett avtal om överföring av skyldigheter ska alltid upprättas för minst ett kalenderår i taget, det vill säga avtalets längd ska överensstämma med skyldigheterna för ett kalenderår inom utsläppshandeln.
- Avtalet ska omfatta alla skyldigheter som en reglerad enhet har enligt utkastet till lagen om ETS2-utsläppshandel i fråga om levererat bränsle.
- Eventuella påföljder för försummelse av skyldigheterna påförs den reglerade enhet som åtagit sig skyldigheterna.
Energimyndigheten ska utan dröjsmål underrättas om avtalet och om avtalets upphörande. Anmälan görs av den reglerade enhet till vilken skyldigheterna har överförts genom avtal. Om det sker ändringar i en reglerad enhets avtalsarrangemang, ska dessa anmälas som en ändring av utsläppstillståndet. Ändringar i avtalsarrangemangen påverkar också den reglerade enhetens övervakningsplan.
Övervakningsplanen för en reglerad enhet innehåller förfaranden för övervakning av koldioxidutsläpp och rapportering av utsläpp. Detaljerade regler för övervakning av utsläpp från en reglerad enhet fastställs i kommissionens övervakningsförordning. Övervakningsplanens minimiinnehåll beskrivs i bilaga 1 till övervakningsförordningen. När övervakningsplanen utarbetas ska Energimyndighetens anvisningar beaktas. När Energimyndigheten godkänner övervakningsplanerna bedömer den att de har utarbetats på behörigt sätt och uppfyller kraven i lagen om handel med utsläppsrätter för bränsle och i kommissionens övervakningsförordning och att Energimyndighetens anvisningar har iakttagits.
Övervakningsplanen bygger på bränsleflöden som fastställts av en reglerad enhet samt på deras egenskaper, mätning och beräkning av utsläpp. Övervakningens kravnivåer beror också på den reglerade gemenskapens årliga genomsnittliga utsläpp:
-
för enheter av klass A högst 50 000 t CO2e
-
för enheter av klass B över 50 000 t CO2e
Till de årliga utsläppen räknas inte koldioxid från hållbar biomassa. Före 2027 används för klassificeringen den reglerade enhetens egna konservativa uppskattning av medelvärdet av utsläppen under de följande fem åren. Reglerade enheter vars genomsnittliga årliga utsläpp understiger 1000 t CO2 kan utnyttja de förenklingar som beskrivs i artikel 75 n i övervakningsförordningen.
De uppgifter som behövs för att fastställa de utsläppen kan fastställas på olika kvalitetsnivåer, som kallas nivåer (eng. tier). Övervakningsförordningen ställer krav på vilken nivå som ska väljas för varje bränsleflöde och beräkningsfaktor. Kraven grundar sig på den reglerade enhetens totala utsläppp, utsläppen från bränsleflödet och bränsletypen.
Om man avviker från den nivå som krävs, måste den reglerade enheten motivera avvikelsen antingen på grund av en teknisk omöjlighet eller orimliga kostnader. I sådana fall ber vi den reglerade enheten att kontakta oss via e-post ([email protected]) så att vi kan skicka er beräkningsblanketten för orimliga kostnader. När det gäller täckningsfaktor kan en lägre nivå också tillämpas i de undantag som beskrivs i artikel 75 i i övervakningsförordningen.
Övervakningsplanen upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2-ärendehanteringssystemet.
En reglerad enhet har en skyldighet att kontinuerligt förbättra övervakningen, vilken också kommer att omfattas av en rapporteringsskyldighet. Rapporteringsskyldigheten börjar tidigast 2026 och Energimyndigheten kommer att ge närmare anvisningar om skyldigheten senare.
En reglerad enhet ska årligen utarbeta och lämna in en utsläppsrapport för föregående kalenderår till Energimyndigheten före utgången av april. Bestämmelser om utsläppsrapportens minimiinnehåll finns i bilaga 10 till kommissionens övervakningsförordning.
Som en del av utsläppsrapporten kommer man också att begära uppgifter om bränslen som distribuerats till tillämpningsområdet för den allmänna utsläppshandeln. Utsläppen av det bränsle som används för verksamheterna inom den allmänna utsläppshandeln rapporteras inom ramen för skyldigheterna inom ETS1-utsläppshandeln och bränslepriset har kostnadseffekten av ETS1-utsläppshandeln. Rapportering av utsläpp från samma bränsle till två olika utsläppshandelssystem bör undvikas. Man ska också undvika att rikta kostnadseffekter av två utsläppshandelssystem till samma bränsle, det vill säga så kallad dubbel beräkning. Uppgifter som samlats in från en reglerad enhet om frisläppande av bränsle till konsumtion inom ett ETS1-tillämpningsområde kommer att utnyttjas för att undvika dubbel beräkning.
Utsläppsrapporten upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2-ärendehanteringssystemet. (Excel). Energimyndigheten kommer att ge anvisningar om kraven på utsläppsrapporten, hur den ska utarbetas och lämnas in.
Inlämnande av utsläppsrapport för 2024
Reglerade enheter ska rapportera utsläppsuppgifterna för första gången före utgången av april 2025, för utsläppen 2024. Bestämmelser om skyldigheten finns i lagen om utsläppshandel som gäller allmän utsläppshandel.
Utarbetande och verifiering av utsläppsrapporten från och med 2025
För 2025 och därefter utarbetas årligen en utsläppsrapport, som ska verifieras. Utsläppsrapporten och verifieringsrapporten ska lämnas till Energimyndigheten före utgången av april följande år. Obs! Den första utsläppsrapporten som ska verifieras är alltså en rapport om utsläppen 2025 som lämnas in våren 2026.
Den nya handeln med utsläppsrätter för bränsle kommer att vara ett separat system från den nuvarande utsläppshandeln. Dess skyldigheter kommer inte att omfatta det bränsle som används inom tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln och skyldigheterna skulle i princip inte gälla verksamhetsutövare inom den nuvarande utsläppshandeln, även om de skulle vara punktskatteskyldiga.
Att utsläppshandelssystemen är parallella och regleringen riktar sig till punktskatteskyldiga innebär dock att de nuvarande verksamhetsutövarna inom ETS1-utsläppshandeln, som är punktskatteskyldiga som frisläpper bränsle för konsumtion, ska säkerställa om en del av bränslet frisläpps för konsumtion inom ETS2-tillämpningsområdet eller om verksamhetsutövaren själv använder det enbart inom tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln.
Om en punktskatteskyldig verksamhetsutövare har annan slutanvändning av bränsle än sådan som omfattas av tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln eller frisläppande för konsumtion till en annan instans, är det möjligt att skyldigheterna inom den nya utsläppshandeln också gäller verksamhetsutövaren inom den nuvarande utsläppshandeln, och företaget på så sätt skulle vara skyldig i båda utsläppshandelssystemen.
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga ETS1-verksamhetsutövare [linkki]
Undvikande av dubbel beräkning i utsläppshandelssystem
Utsläppen av det bränsle som används för verksamheterna inom den nuvarande utsläppshandeln rapporteras inom ramen för skyldigheterna inom ETS1-utsläppshandeln och bränslepriset har kostnadseffekten av ETS1-utsläppshandeln. Rapportering av utsläpp från samma bränsle till två olika utsläppshandelssystem bör undvikas. Senare, när kostnadseffekten av ETS2-utsläppshandeln inleds, ska man undvika att rikta kostnadseffekter av två utsläppshandelssystem till samma bränsle, det vill säga så kallad dubbel beräkning. Uppgifter som samlats in från en reglerad enhet om frisläppande av bränsle till konsumtion inom ett ETS1-tillämpningsområde kommer att utnyttjas för att undvika dubbel beräkning.
Energimyndigheten kommer att ge anvisningar om förfaranden som skapas för att undvika dubbel beräkning.
Kostnadseffekten av handeln med utsläppsrätter för bränsle inleds från och med 2027, då utsläppsrätterna för den nya utsläppshandeln börjar auktioneras ut. Marknadsaktörer kan fritt bedriva handel med utfärdade utsläppsrätter. Marknaden kommer att omfatta hela EU och ett enhetligt pris för utsläppsrätten kommer att bildas inom EU. Hittills finns det ingen information om marknaden och marknadsplatserna för den nya utsläppshandeln. När utsläppsrätterna auktioneras ut kommer man att följa samma tillvägagångssätt som i den nuvarande ETS1-utsläppshandeln. Mer information om auktionerna
En reglerad enhet är skyldig att årligen skaffa och överlämna utsläppsrätter
Från och med 2028 ska reglerade enheter överlämna ett antal utsläppsrätter som motsvarar de totala utsläppen av de bränslen som de frisläppt för konsumtion under föregående kalenderår. Tidsfristen för överlämnande av utsläppsrätter är en månad efter att utsläppsrapporten ska ha lämnats in, det vill säga senast 30.5.
Utsläppsrätterna överlämnas till utsläppshandelsregistret i kontosystemet för utsläppsrätter. Utsläppshandelsregistret är ett kontosystem där utsläppsrätter förvaras och kan överföras från ett konto till ett annat. I systemet finns redan motsvarande funktioner inom ETS1-utsläppshandeln.
Varje reglerad enhet ska ha ett utsläppsrättskonto för överlämnande av utsläppsrätter. Enligt nuvarande uppgifter kommer kontona att öppnas 2026. Mer information om utsläppshandelsregistret
Energimyndigheten publicerar anvisningar och blanketter på denna webbplats.
Omfattas ditt företags verksamhet av ETS2?
Anvisning för ansökan i ETS2-ärendehanteringssystemet
Handeln med utsläppsrätter för bränsle (ETS2) liknar i stort sett den nuvarande allmänna utsläppshandeln (ETS1). Det finns flera förordningar av Europeiska kommissionen som har utvidgats till att omfatta den nya utsläppshandeln för bränslen förutom den allmänna utsläppshandeln. Dessa förordningar, utöver den nationella lagen om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen, innehåller detaljerade regler för genomförandet av ETS2.
De nationella författningarna om handel med utsläppsrätter
Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen (1066/2024)
Lag om utsläppshandel (1270/2023) (den allmänna utsläppshandeln, dvs. ETS1)
De nationella författningarna om punktbeskattningen
Lag om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994)
Lag om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996)
EU:s författningar om handel med utsläppsrätter
Direktiv om handel med utsläppsrätter (2003/87/EY)
Övervakning, verifiering och rapportering av utsläpp
Komissionens förordning av verifiering (EU) 2018/2067
Auktion av utsläppsrätter och utsläppshandelsregistret
Komissionens förordning om auktionering av utsläppsrätter (2023/2830)
Komissionens förordning av unionsregistret (EU) 2019/1122
Vanliga frågor
ETS2 är EU:s nya gemensamma utsläppshandel som syftar till att kostnadseffektivt minska klimatutsläppen inom ansvarsfördelningssektorn. Dess införande har avtalats i utsläppshandelsdirektivet (2003/87/EG) och varje medlemsstat ska verkställa utsläppshandeln genom nationell lagstiftning. I utsläppshandelsdirektivet och den EU-lagstiftning som direkt tillämpas på utsläppshandeln kallas systemet för utsläppshandelssystemet för byggnader, vägtransporter och ytterligare sektorer.
I Finland regleras ETS2-utsläppshandeln genom lagen om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen. Nationellt kallas systemet utsläppshandel för distribution av fossila bränslen eller handel med utsläppsrätter för bränsle.
ETS2 kommer att vara separat från den nuvarande ETS1-utsläppshandeln med anläggningar samt flyg- och sjötrafik. Det finns dock en hel del likheter i systemreglerna. ETS1 och ETS2 är begrepp som är etablerade i användarspråket. ETS kommer från den engelska termen emissions trading system.
Medlemsstaterna ska i sin nationella lagstiftning precisera vem de direkta skyldigheterna inom den nya utsläppshandeln gäller.
I Finland riktar sig regleringen till företag som är punktskattskyldiga för det bränsle som de frisläpper för konsumtion, det vill säga de har till exempel tillstånd för verksamhet som godkänd upplagshavare.
Företag som är punktskatteskyldiga för bränsle ska bedöma om skyldigheterna i ETS2-utsläppshandeln gäller dem.
Om företaget har registrerat sig som punktskatteskyldigt för bränsle är det möjligt att ETS2:s direkta skyldigheter gäller företaget. Företaget ska bedöma om de övriga kriterierna nedan uppfylls för företagets del.
Om ett enda bränsle uppfyller alla ovan nämnda kriterier, dvs. omfattas av tillämpningsområdet för handeln med utsläppsrätter för bränsle, är aktören en reglerad enhet och ska ansöka om utsläppstillstånd för sin verksamhet samt ansöka om godkännande för sin övervakningsplan för utsläppen före utgången av februari 2025. Mer information om skyldigheterna för en reglerad enhet finns på Energimyndighetens webbplats.
Om företaget inte själv är punktskatteskyldigt gäller skyldigheterna i ETS2-utsläppshandeln inte företaget direkt.
En reglerad enhet är föremål för reglering inom handeln med utsläppsrätter för bränsle, det vill säga den aktör som ansvarar för skyldigheterna inom utsläppshandeln. Reglerade enheter är aktörer som är punktskatteskyldiga för bränsle som de frisläpper för konsumtion. En reglerad enhet ska ha ett utsläppstillstånd och en godkänd övervakningsplan för utsläpp.
En reglerad enhet motsvarar verksamhetsutövaren inom den nuvarande ETS1 utsläppshandeln.
Frisläppande för konsumtion är en term som används i punktbeskattningen och beskriver en situation där en punktskattepliktig produkt, i detta fall bränsle, avviker från ett uppskovsförfarande. Skyldigheten att betala punktskatt uppkommer när bränslet avviker från ett uppskovsförfarande, dvs. frisläpps för konsumtion. Frisläppande för konsumtion är till exempel försäljning av en produkt och tagande i eget bruk.
ETS2-utsläppshandeln omfattar i stor utsträckning olika bränslen som går till förbränning, såsom motorbensin, dieselolja, lätt och tung brännolja, naturgas och stenkol. Man har definierat att torv, träbränslen, biokol och andra fasta biomassor samt tallolja, kommunalt avfall och problemavfall ligger utanför utsläppshandeln.
De bränslen som hör till handeln med utsläppsrätter för bränsle definieras i detalj på följande sätt i den nya lagen om utsläppshandel: med bränsle avses bränslen och energiprodukter som avses i 2 och 2 a § i lagen om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994) och i 2 § 2 punkten underpunkterna a och c och 2 a § i lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
De bränslen som omfattas av tillämpningsområdet för den nya utsläppshandeln bestäms alltså i princip utifrån om de anses vara bränslen i enlighet med lagstiftningen om punktbeskattning av bränslen. Således kommer handeln med utsläppsrätter för bränsle att omfatta många olika produkter som klassificeras som bränslen.
Enligt lagen om handel med utsläppsrätter för bränsle tillämpas den nya utsläppshandeln i rätt stor utsträckning på frisläppande av bränsle för konsumtion utanför den allmänna utsläppshandeln ETS1. Av bränslets slutförbrukningssektorer ingår förutom trafiken, separat uppvärmning av byggnader och industrin utanför den nuvarande ETS1-utsläppshandeln även jord- och skogsbruket samt fritidsbåtstrafiken och till vissa delar även annat bränsle som distribuerats till sjötrafiken.
På nationell nivå tillämpas ETS2-utsläppshandeln i större utsträckning än tillämpningsområdet enligt utsläppshandelsdirektivet. Tillämpningsområdet för utsläppshandelsdirektivet har begränsats till att omfatta bränsle som används för förbränning inom vägtrafiken, separat uppvärmning av byggnader samt inom industrin utanför den nuvarande ETS1-utsläppshandeln. Begränsningen av tillämpningsområdet enligt utsläppshandelsdirektivet har gjorts utifrån den internationella IPCC-klassificeringen som använts i rapporteringen av växthusgaser.
Till tillämpningsområdet för handeln med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen hör endast koldioxidutsläpp som kalkylmässigt fastställs för det bränsle som frisläpps för konsumtion.
Användning som råvara eller hjälpprodukt av bränsle hör inte till utsläppshandeln, men om bränslet förbränns hör det till utsläppshandeln även om det är befriat från skatt. Ett typiskt fall är direkt första användning inom industrin, till exempel flytgas eller propan, som producerar värme för torkning i processen.
Excel-blanketten som används som grund för övervakningsplanen ger denna nivå automatiskt när blanketten fylls i.
Om man avviker från den valda nivån, ska det motiveras antingen med en teknisk omöjlighet eller med orimliga kostnader. I sådana fall ber vi er kontakta e-postadressen [email protected] så att vi kan skicka er en beräkningsmall för beräkning av orimliga kostnader.