Hållbarhet och minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport
RED2-direktivet kräver att alla biodrivmedel, flytande biobränslen och el, värme och kyla som produceras med biomassabränslen, vilka räknas in i nationella mål eller som får ekonomiskt stöd, ska vara hållbart producerade. Dessutom har man lagstiftat nationellt att påvisandet av hållbarheten är en förutsättning till bland annat beräkning av distributionsskyldigheten för biodrivmedel eller biobrännolja, lägre beskattning, uppfyllande av villkoren för statligt stöd och utsläppskoefficienten noll för flytande biobränslen och från och med 2022 även biomassabränslen.
I Finland ska hållbarheten hos biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen påvisas i enlighet med lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen (393/2013). Energimyndigheten sköter myndighetsuppgifter enligt hållbarhetslagen, övervakar att hållbarhetslagen följs och meddelar förhandsbesked i anslutning till klassificeringen av råvaror enligt lagen om distributionsskyldighet och lagen om distributionsskyldighet för biobrännolja. Från och med 2021 sköter Energimyndigheten också andra myndighetsuppgifter enligt lagen om distributionsskyldighet och lagen om distributionsskyldighet för biobrännolja och övervakar att de iakttas.
Lagen om minskning av växthusgasutsläppen under hela livscykeln från vissa drivmedel (170/2018) förpliktar drivmedelsleverantörer att fram till utgången av 2020 minska växthusgasutsläppen per energienhet under hela livscykeln från drivmedel som frisläpps för konsumtion med sex procent jämfört med utsläppen år 2010. Målen uppnås genom att öka hållbara biobränslen inom transportsektorn, andra bränslen med låga koldioxidutsläpp, minska utsläppen av fossila bränslen i inledningsskedet och elektrifiera trafiken. Målet fortsätter även efter 2020.
På denna sida har man samlat riktlinjer för hållbarhet och minskning av utsläppen av trafikbränslen.
Lag om främjande av användningen av biodrivmedel för transport
Lag om främjande av användningen av biobrännolja
Energimyndigheten ordnar ett webbinarium om rapport om uppfyllande av hållbarhetskriterierna och andra aktuella saker i hållbarhetskriterierna den 12 mars 2024 kl. 13-15.
Energimyndigheten har publicerat uppdaterade anvisningar om hållbarhetskriterierna, där man har beaktat de förändringar om att påvisa hållbarheten som sker i samband med ändringarna i lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen (393/2013, senare ”hållbarhetslagen”). Energimyndigheten har även beaktat den respons som fåtts av verksamhetsutövarna och andra aktörer. Ändringarna i lagen grundar sig på RED II-direktivet. Till anvisningen är frågorna bifogat gällande godkännandeansökan till hållbarhetssystemet i KEKRI-systemet. Hållbarhetskriterieanvisningen finns på Energimyndighetens hemsida på adressen: https://energiavirasto.fi/sv/hallbarhetskriterier#ansokan_om_godkannande_av_hallbarhetssystem
Vanliga frågor och svar om hållbarhetskriterierna (pdf) (på finska)
Energimyndigheten har öppnat KEKRI-systemet, vilken är ägnad åt nya verksamhetsutövare i hållbarhetslagen som använder biomassabränslen för produktion av el, värme eller kyla.
Energimyndigheten ordnade ett webbinarium om rapport om uppfyllande av hållbarhetskriterierna och andra aktuella saker i hållbarhetskriterierna 15.2.2023.
Presentationer (på finska) (pdf)
Energimyndigheten ordnade ett informationstillfälle om aktuella saker i hållbarhetskriterierna 24.8.2022.
Arbets- och näringsministeriets presentation (pdf) (på finska)
Energimyndighetens presentationerna (pdf) (på finska)
Vanliga frågor och svar om hållbarhetskriterierna (pdf) (på finska)
Energimyndigheten ordnade ett informationstillfälle om hållbarhetskriterierna och ansökan om godkännande av hållbarhetssystem i KEKRI-systemet tisdag 1.6.2021
Energimyndigheten ordnade två informationstillfälle om KEKRI-systemet 24.2.2021 och 17.3.2021.
Energimyndigheten ordnade ett informationstillfälle om verkställandet av hållbarhetslagen torsdag 14.1.2021:
Energimyndigheten ordnade ett informationstillfälle om verkställandet av hållbarhetslagen torsdag 12.11.2020:
Förhandsbesked enligt hållbarhetslagen
Ett förhandsbesked enligt hållbarhetslagen informerar om huruvida en råvara ska betraktas som avfall, restprodukt, cellulosa från icke-livsmedel eller material som innehåller både cellulosa och lignin vid tillämpningen av lagen om punktskatt på flytande bränslen. På biodrivmedel som producerats av ovan nämnda råvaror tillämpas den lägre skattesatsen, dvs. den så kallade T-skattesatsen, vid punktbeskattningen på drivmedel. Ansökan kan lämnas in av verksamhetsutövare enligt hållbarhetslagen.
Ansök om förhandsbesked enligt hållbarhetslagen
Lag om biodrivmedel och flytande biobränslen (393/2013) 38 §
Förhandsbesked enligt lagen om distributionsskyldighet
Energimyndigheten kan på ansökan ge förhandsbesked om huruvida en råvara som används vid produktion eller framställning av biodrivmedel eller flytande biobränslen är en i § 5 i lagen om distributionsskyldighet avsedd råvara, dvs. huruvida en råvara är en råvara som dubbelräknas, en råvara enligt grandfathering-klausulen eller om det är fråga om en råvara enligt 7-procentstaket i lagen om distributionsskyldighet.
Den ovan nämnda klassificeringen av råvaror som en råvara som dubbelräknas, en råvara enligt grandfathering-klausulen eller en råvara enligt 7-procentstaket i lagen om distributionsskyldighet påverkar hur biodrivmedel producerade av olika råvaror uppfyller distributionsskyldigheten för verksamhetsutövare.
Ansökan kan lämnas in av verksamhetsutövare med distributionsskyldighet gällande råvaror som används vid produktion eller framställning av biodrivmedel avsedda för uppfyllande av egen distributionsskyldighet eller av verksamhetsutövare enligt hållbarhetslagen gällande råvaror som används eller planeras vid egen produktion eller tillverkning av biodrivmedel.
Ansök om förhandsbesked enligt lagen om distributionsskyldighet
Lag om främjande av användningen av biodrivmedel för transport (446/2007)
Hållbarheten hos biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen kan påvisas genom godkännande av verksamhetsutövarens hållbarhetssystem. Hållbarhetssystemet visar att biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen som produceras, tillverkas, anskaffas, importeras, överlåts till konsumtion eller används av verksamhetsutövaren uppfyller hållbarhetskriterierna.
Verksamhetsutövaren ska ansöka om Energimyndighetens godkännande för sitt hållbarhetssystem, varefter verksamhetsutövaren kan ge ett hållbarhetsintyg över partierna med biodrivmedel, flytande biobränsle, biomassabränsle eller råvaror som bevis på att produkterna uppfyller hållbarhetskriterierna.
Alternativt kan verksamhetsutövaren visa hållbarheten hos biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen genom ett frivilligt system som godkänts av Europeiska kommissionen.
Energimyndigheten upprätthåller på sin webbplats en förteckning över godkända hållbarhetssystem.
Godkännande av hållbarhetssystemet kan sökas av en verksamhetsutövare som är en av följande:
-
distributionsskyldig enligt lagen om främjande av användningen av biodrivmedel för transport
-
distributionsskyldig enligt lagen om främjande av användningen av biobrännolja
-
skattskyldig enligt lagen om punktskatt på flytande bränslen
-
verksamhetsutövare enligt lagen om utsläppshandel eller luftfartygsoperatör enligt lagen om handel med utsläppsrätter för luftfart
-
producent av el, värme eller kyla som använder biomassabränslen enligt lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen, som inte är skyldig att påvisa hållbarheten enligt någon annan lagstiftning eller ett annat beslut
-
drivmedelsleverantör enligt lagen om minskning av växthusgasutsläpp under livscykeln för vissa bränslen
-
mottagare av statsunderstöd, vars understödsbeslut innehåller en föreskrift om påvisande av att hållbarhetskriterierna uppfylls
Ett beslut om godkännande är i kraft fem (5) år. Verksamhetsutövare med ett godkänt hållbarhetssystem får utfärda ett hållbarhetsintyg för ett parti biodrivmedel, biomassabränslen eller flytande biobränslen som bevis på att partiet uppfyller hållbarhetskriterierna. Kraven på hållbarhetssystem finns att läsa i Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare och information om hur man ansöker i Processanvisning för verksamhetsutövare.
Kontrollörer godkända av Energimyndigheten
Ansök om godkännande av hållbarhetssystem
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Utsläppskoefficienten för elproduktion är härledd ur Statistikcentralens statistik och beskriver de genomsnittliga utsläppen från elproduktionen i Finland. Koefficienten är härledd med anledning av kraven i hållbarhetslagen och lagen om minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport. Utsläppskoefficienten för elproduktion används i enlighet med hållbarhetslagen vid beräkning av växthusgasutsläppen under hela livscykeln för biodrivmedel och flytande biobränslen och, i enlighet med lagen om minskning av utsläppen från biodrivmedel som används för transport, som utsläppskoefficient för eldistribution för transporter.
Den genomsnittliga utsläppskoefficienten för elproduktionen i en region ska användas vid fastställande av minskningen av växthusgasutsläppen enligt hållbarhetslagen. Producenter kan undantagsvis använda medelvärdet för en enskild elproduktionsanläggning för den el som produceras vid anläggningen, om anläggningen i fråga inte har anslutits till elnätet. För drivmedel som producerats i Finland används en från Statistikcentralens fastställda värde härledd utsläppskoefficient för det genomsnittliga utsläppet från elproduktionen i Finland. Vid beräkning av andra länders utsläppskoefficienter kan till exempel IEA:s energistatistik användas.
Energimyndigheten publicerar på sin webbplats en möjligast aktuell utsläppskoefficient för utsläpp från elproduktionen i Finland. Denna koefficient ska användas vid beräkningen av minskningen av växthusgasutsläpp och i fråga om elutsläpp från transporter. Utsläppskoefficienten är inte konstant på årsnivå, utan beaktar den årliga variation som följer av naturförhållandena.
Utsläppskoefficient för elproduktionen i Finland 2022: 84 g CO2-ekv./kWh. Den senast uppdaterade utsläppskoefficienten för elproduktion ska användas vid rapporteringen av uppgifter för innevarande år 2024 och den kan även användas redan vid rapportering av uppgifter för 2023 om så önskas. Alternativt vid rapporteringen av uppgifter för 2023 ska användas utsläppskoefficient för elproduktionen 2021, som var 91 g CO2-ekv./kWh.
Utsläppskoefficienten för elproduktionen är härledd ur Statistikcentralens statistik över koldioxidutsläpp från el- och värmeproduktion och i den har beaktats elproduktionens dikväveoxidutsläpp (N2O) och metanutsläpp (CH4). Som utgångsdata vid härledningen av utsläppskoefficienten för elproduktionen har använts det specifika koldioxidutsläppet från elproduktionen, energimetoden, utifrån det glidande medelvärdet för de fem föregående åren.
Mer information finns på finska i anvisningarna om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Energimyndigheten avgör om hållbarhetskriterier för skogsbiomassa uppfylls skilt för varje land. Avgörandet tillkännages i beslutet om godkännande av verksamhetsutövarens hållbarhetssystem. Energimyndigheten anser att följande länder uppfyller kraven. Listan på godkända länder publiceras på Energimyndighetens hemsida. Listan uppdateras årligen.
- Finland
- Sverige
- Norge
- Estland
- Lettland
- Litauen
- Tyskland
- Spanien
- Österrike
- Portugal
- Frankrike
- Danmark
- Tjeckien
Om en verksamhetsutövare vill importera skogsbiomassa från ett annat land, ska den tillhandahålla granskade uppgifter i ansökan om godkännande av verksamhetsutövarens hållbarhetssystem som visar att kriterierna för skörd uppfylls på nationell eller regional nivå. Mer information kan hittas på Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare.
Genom utredningar om hållbarhetskriterier följer man upp hur hållbarheten uppfylls hos de råvaror som verksamhetsutövare som levererar eller framställer biodrivmedel och flytande biobränslen använder. Verksamhetsutövare som har ett hållbarhetssystem måste lämna in en utredning om hållbarhetskriterier årligen.
I utredningen om hållbarhetskriterier måste man ange information om råvarorna i partier med biodrivmedel och flytande biobränslen som har frisläppts för konsumtion, mängden partier med biodrivmedel och flytande biobränslen som frisläppts för konsumtion samt uppgifter om påvisande av deras överensstämmelse med hållbarhetskriterierna. Till utredningen om hållbarhetskriterier måste man foga en kopia av granskningsrapporten av en kontrollör eller motsvarande uppgifter om granskningen.
Utredningen om hållbarhetskriterier skickas in till Energimyndigheten årligen innan utgången av mars.
Anmälan om drivmedel som frisläppts för konsumtion under det föregående kalenderåret skickas in till Energimyndigheten årligen innan utgången av mars. Blanketten och informationstabellen som behövs för anmälan fås genom att skicka ett meddelande till Energimyndigheten på adressen [email protected]. Nedan hittar du anvisningar för rapportering.
Anvisningar om rapportering innehåller närmare definitioner om drivmedelsleverantörers skyldigheter enligt lagen och om drivmedel som ingår i tillämpningsområdet för lagen.
Bedömningar vid ifyllande av anmälan
Mängden lätt brännolja som ingår i tillämpningsområdet för lagen kan bedömas utifrån Statistikcentralens beräkning. Energimyndigheten bedömer siffrans uppdateringsbehov årligen tillsammans med Statistikcentralen. Enligt Statistikcentralens bedömning kan 58 % av den lätta brännolja som distribueras i Finland räknas ingå i tillämpningsområdet för lagen. Drivmedelsleverantören kan inte använda denna bedömning tillsammans med andra bedömningar.
Mängden brännolja som levereras till bränsletankar för jordbruk och som ingår i tillämpningsområdet för lagen kan bedömas utifrån Energimyndighetens beräkning. Beräkningen baserar sig på Naturresursinstitutets statistik. Energimyndigheten bedömer siffrans uppdateringsbehov årligen. Enligt Energimyndighetens beräkning kan 72,4 % av den lätta brännolja som distribueras till farmartankar räknas ingå i tillämpningsområdet för lagen.
Mer information om statistik och användning av den vid stratifieringen finns i anvisningar om rapportering. Aktuella siffror finns alltid tillgängliga på Energimyndighetens webbplats.
Med begränsade hållbarhetssystem avses utsläppshandelsaktörers hållbarhetssystem vars karaktär och omfattning betydligt skiljer sig från biodrivmedelproducenters och -distributörers omfattande hållbarhetssystem.
Gällande hållbarhetssystem godkända av Energimyndigheten finns att läsa i finskspråkiga webbplats.
För godkännande och uppföljning av hållbarhetssystem krävs ett avtal med en kontrollör godkänd av Energimyndigheten. Kontrollörens uppgifter beskrivs i Anvisningar om hållbarhetskriterierna. Nedan hittar du en lista över de hållbarhetskontrollörer som Energimyndigheten har godkänt.
Energimyndigheten har godkänt följande kontrollörsorganisationer som kontrollörer enligt lagen om biodrivmedel och biobränslen. Beslut om godkännande gäller tills vidare.
DNV GL Business Assurance Finland Oy Ab, beslut om godkännande 1957/742/2014 (pdf)
Enemi Oy, beslut om godkännande 3378/742/2021 (pdf)
Inspecta Sertifiointi Oy, beslut om godkännande 2483/742/2014 (pdf)
Energimyndigheten godkänner de kontrollörer som verifierar uppfyllandet av hållbarhetssystem hos verksamhetsutövare som använder biodrivmedel eller flytande biobränslen.
För bedömningen av kontrollörens behörighet ansvarar FINAS eller något annat ackrediteringsorgan i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Energimyndigheten definierar kontrollörens behörighetsområde i sitt beslut om godkännande. Kontrollörens behörighetsområde består av behörigheten att verifiera produktionsanläggningar samt råvaror för biodrivmedel.
Kraven på kontrollörer av hållbarhetskriterier
- en sammanslutning eller en stiftelse eller en del av en sådan.
- oberoende i de kontrollörsuppdrag som avses i lagen.
- har tillräckligt stor, kvalificerad och oberoende personal samt de anläggningar, den utrustning och de system som behövs för verksamheten.
- har en tillräcklig ansvarsförsäkring eller något annat motsvarande arrangemang som kan anses vara tillräckligt med hänsyn till verksamhetens art och omfattning
Energimyndigheten godkänner enligt lagen kontrollören om det i FINAS ackrediteringsförfarande eller i ackrediteringsförfarandet av något annat ackrediteringsorgan i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet har konstaterats att de ovannämnda kraven uppfylls.
Energimyndigheten kan godkänna kontrollören för en viss tid för att få en FINAS-ackreditering genomfört.
Avgifterna för Energimyndighetens arbete baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Priserna på Energimyndighetens beslut baserar sig på Arbets- och näringsministeriets förordning om Energimyndighetens avgiftsbelagda prestationer (betalningsförordningen).
Enligt betalningsförordningen tas följande avgifter ut för Energimyndighetens beslut enligt lagen om biodrivmedel och flytande biobränslen från den som söker:
Arbete |
Pris, euros |
Godkännande eller ändring av hållbarhetssystem | |
Beslut om godkännande av verksamhetsutövares omfattande hållbarhetssystem | 8 000 |
Beslut om godkännande av verksamhetsutövares begränsade hållbarhetssystem | 4 000 |
Beslut om ändring av beslutet om godkännande av verksamhetsutövares omfattande hållbarhetssystem | 4 000 |
Beslut om ändring av beslutet om godkännande av verksamhetsutövares begränsade hållbarhetssystem | 2 000 |
Beslut om förlängning av giltigheten av verksamhetsutövarens hållbarhetssystem | 550 |
Beslut om överföring av beslut om godkännande för hållbarhetssystem på annan verksamhetsutövare | 750 |
Förhandsbesked | |
Förhandsbesked gällande råvaror för biodrivmedel eller flytande biobränslen enligt hållbarhetslagen | 5 000 |
Förhandsbesked gällande råvaror för biodrivmedel, flytande biobränslen eller biobrännolja enligt distributionslagen | 5 000 |
Kontrollörsbeslut | |
Beslut om godkännande av kontrollören | 3 400 |
Beslut om ändring av beslutet om godkännande av kontrollören | 1 500 |
På denna sida har vi samlat de viktigaste bestämmelserna gällande biodrivmedel och flytande biobränslen samt minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport samt deras roll.
RED II-direktivet om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Enligt direktivet ska andelen från förnybara källor inom EU ökas till 32 procent av den slutliga energianvändningen och 14 procent av slutanvändningen inom transportsektorn senast år 2030.
RES-direktivet om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Enligt direktivet ska andelen energi från förnybara källor ökas till 20 procent av slutanvändningen av energi och till 10 procent av slutanvändningen av den energi som används inom transportsektorn senast år 2020.
- Europaparlamentets och rådets direktiv (2009/28/EG) om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
Med ILUC-direktivet ändrades RES-direktivet med syfte att minska indirekt förändrad markanvändning (indirect land use change) orsakad av biodrivmedel genom att inkludera bestämmelser om inverkan av indirekt ändrad markanvändning på produktionen av biodrivmedel och flytande biobränslen i RES-direktivet. Bestämmelserna i ILUC-direktivet har inkluderats i den nationella lagstiftningen genom lagändringar som trädde i kraft 3.7.2017.
- Europaparlamentets och rådets direktiv (1513/2015) om ändring av direktiv 98/70/EG om kvaliteten på bensin och dieselbränslen och om ändring av direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor
I hållbarhetslagen föreskrivs om kraven på biodrivmedel och flytande biobränslen och om påvisande av kravenligheten. Enligt lagen kan godkännande av hållbarhetssystem ansökas av verksamhetsutövare enligt lagen om punktskatt, lagen om distributionsskyldighet, lagen om utsläppshandel eller lagen om handel med utsläppsrätter för luftfart, lagen om minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport, eller av verksamhetsutövare som har beviljats statsunderstöd till ett investeringsprojekt.Lagen trädde i kraft 1.7.2013.
Meddelande från kommissionen om frivilliga system möjliggör påvisande av hållbarhetskravenligheten även genom ett frivilligt system som Europeiska kommissionen har erkänt. Frivilliga system godkända av Europeiska kommissionen finns på kommissionens webbplats EC Europa.
- Meddelande från kommissionen om frivilliga system och normalvärden i EU:s hållbarhetssystem för biodrivmedel och flytande biobränslen (2010/C 160/01)
I lagen om punktskatt på flytande bränslen föreskrivs om energiinnehållsskatt och koldioxidskatt som betalas som punktskatt till staten.
Syftet med lagen om distributionsskyldighet är att främja användningen av biodrivmedel för att motorbensin och dieselolja ska kunna ersättas i trafiken.
Syftet med lagen om minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport är att minska växthusgasutsläppen per energienhet under hela livscykeln från drivmedel som används i fordon, mobila maskiner, traktorer, insjöfartyg och fritidsbåtar. Lagen förpliktar drivmedelsleverantörerna att fram till utgången av 2020 minska växthusgasutsläppen under hela livscykeln från drivmedel som frisläpps för konsumtion med åtminstone sex procent jämfört med utsläppen år 2010.
Bränslekvalitetsdirektivet dvs. FQD: Europaparlamentets och rådets direktiv om kvaliteten på bensin och dieselbränslen. Direktivets artikel 7 a har verkställts i den nationella lagstiftningen genom lagen om minskning av utsläppen från drivmedel som används för transport.
Verkställighetsdirektivet. Genom verkställighetsdirektivet preciseras beräkningsmetoderna i artikel 7 a i direktivet 98/70/EG.
Fråga mer i [email protected] eller anmäl dig till sändlistan (Microsoft Forms) för hållbarhetskriterier: