Detaljhandelsmarknaden för el
Vid detaljförsäljningen av el säljer elförsäljaren el till slutanvändaren. I Finland finns cirka 3,5 miljoner eldriftsställen och alla måste ha angett en öppen leverantör för att få el till objektet. En öppen leverantör krävs även för elproduktionen.
Elförsäljning har en särskild ställning som sektor eftersom el är en nödvändig tjänst. Dessutom är energipolitiken central för att motarbeta klimatförändringen. Därför berörs sektorn av särskilds föreskrifter som begränsar avtalsfriheten vid detaljförsäljning. Dock vill man även möjliggöra konkurrens inom elförsäljningssektorn. Det finns inte detaljerade föreskrifter för allt, vilket innebär att elhandelsparterna har frihet att avtala om elförsäljningen på önskat sätt.
Samarbete mellan deltagande aktörer är en förutsättning för att elsystemet ska fungera. Elenergin går via flera nätinnehavare till slutanvändaren och elenergin kräver alltid en köpare. Därför kan man inte vara verksam inom elförsäljningssektorn utan att kommunicera med andra aktörer som ingår i elmarknadssystemet. Detaljförsäljarna har ålagts med förpliktelser att delta i informationsutbytet genom att till exempel ange påbörjad eller avslutad leverans.
Elförsäljarna genomför inte eldistribution och mätningar – det är nätinnehavarnas uppgift. Elförsäljarna säljer elenergi som går in i elsystemet, men försäljningen sker i princip via registreringar av elbalanserna. Elen som elförsäljaren köper in och säljer registreras i försäljarens elbalansavräkning och försäljaren fakturerar kunderna utifrån mätarställningen i enlighet med försäljningsavtalet.
Baserat på balansavräkningen kan man ange hur mycket elenergi elmarknadsparterna har använt eller producerat, samt vem som betalar för vilken kilowattimme. På så sätt finns en betalare för varje elparti som har förbrukats. Fastän balansavräkningen sker först efter den faktiska leveransen ska parterna ha ingått avtal om leveransen innan leveransen påbörjas.
Energimyndigheten har till uppgift att övervaka att både den Europeiska unionens naturgas- och elmarknadslagstiftning iakttas och att främja verksamheten på den konkurrensbaserade elmarknaden i enlighet med lagen om tillsyn över el- och naturgasmarknaden. Vad gäller detaljmarknaden innebär det att myndigheten utövar tillsyn över att parterna på elmarknaden iakttar de förpliktelser som de har ålagts med i elmarknadslagstiftningen. Energimyndigheten kan istället inte utöva tillsyn över att parterna iakttar de förpliktelser som de har ålagts med i elförsäljningsavtalet eller sektorns egna anvisningar och rekommendationer. Det handlar alltså om tillsyn av legalitet.
Energimyndighetens tillsyn är retroaktiv. Energimyndigheten kan inte uppge föregripande bindande tolkningsställningstaganden om verksamhetens legalitet eller till exempel bevilja tillstånd för särskilda verksamhetsmetoder. Energimyndigheten träffar endast ett juridiskt bindande avgörande vid beslut baserade på utredningar.
Ärendet avhängiggörs vid Energimyndigheten antingen som en egen utredning eller utifrån en utredningsbegäran som riktats till myndigheten. När ärendet avhängiggörs utreder Energimyndigheten om detaljförsäljaren har brutit mot elmarknadslagen eller bestämmelser som har utfärdats med stöd av den. Energimyndigheten ska förordna aktören som har brutit mot lagstiftningen att rätta till sin överträdelse eller vid behov försummelse vid vite. Energimyndigheten kan även i vissa fall förelägga att detaljförsäljaren till kunden återlämnar felaktiga avgifter som har tagits ut samt förelägga en påföljdsavgift för detaljförsäljaren.
Energimyndigheten upprätthåller en webbplats för elprisjämförelse.
Energimyndigheten främjar även detaljmarknadens verksamhet genom att delta i lagstiftningsarbete i arbetsgrupper och ge utlåtanden. Myndigheten deltar även i internationellt samarbete med andra regulatorer inom energisektorn, bland annat inom ramen för den nordiska samarbetsorganisationen NordREG och europeiska CEER.
Elprisjämförelse