Utsläppstillstånd och övervakningsplaner
På den här sidan finns information för verksamhetsutövare vid anläggningar som omfattas av den allmänna ETS1-utsläppshandeln. Anvisningar för reglerade enheter inom ETS2-utsläppshandeln finns här.
Anläggningar som hör till ETS1-utsläppshandeln ska ha tillstånd för utsläpp av växthusgaser och en övervakningsplan för utsläpp. Ett utsläppstillstånd och en övervakningsplan krävs för bland annat följande verksamheter:
- Förbränningsanläggningar med en effekt på mer än 20 MW och mindre anläggningar i samma fjärrvärmenät
- Massa-, pappers- och kartongtillverkning
- Produktion av järn och stål
- Raffinering av mineralolja.
En mer detaljerad lista över de verksamheter och kapacitetsgränser som omfattas av utsläppshandeln finns i lagen om utsläppshandel.
Verksamhetsutövaren ska ansöka om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen minst sex månader före den planerade verksamhetsstarten. Med verksamhet avses även provdrift.
Anläggningens övervakningsplan ska innehålla förfarandena för övervakning och rapportering av växthusgasutsläppen. När övervakningsplanen utarbetas ska kraven i de nationella bestämmelserna och EU-kommissionens bestämmelser samt Energimyndighetens anvisningar beaktas. Energimyndigheten behandlar ansökningarna genom att bedöma om de uppfyller kraven i bestämmelserna.
Ansök om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen
Förenklad övervakningsplan (FÖP)
För anläggningar med låga utsläpp kan verksamhetsutövaren ansöka om en standardiserad och förenklad övervakningsplan i stället för en vanlig övervakningsplan. Energimyndigheten utför en förenklad riskbedömning och bedömer om den förenklade övervakningsplanen passar för anläggningen. Omständigheter som ska beaktas i riskbedömningen:
- Anläggningen är en anläggning med låga utsläpp (A1-anläggning).
- Anläggningens bränsle-/materialmängder är av ringa eller mindre omfattning.
- Utsläppen för bränsle-/materialmängderna räknas ut med standardberäkningsmetoden.
- De bränsle-/materialmängder som har använts bestäms utifrån inköpsregistret och de uppskattade lagerförändringarna. Affären ska ske mellan två oberoende aktörer.
- Som beräkningskoefficienter för bränsle-/materialmängderna används värden enligt Statistikcentralens bränsleklassificering.
- Bränsle-/materialmängder flyttas inte till eller från anläggningen.
- Koldioxid, dikväveoxid eller koldioxid som ingår i bränsle-/materialmängden flyttas inte till eller från anläggningen.
- Anläggningen har inga processutsläpp.
Verksamhetsutövaren ska på förhand underrätta Energimyndigheten om alla förändringar i anläggningens verksamhet och övervakningen av utsläpp.
Ansök om ändring av utsläppstillståndet och/eller övervakningsplanen
Betydande och icke-betydande förändringar
Energimyndigheten går igenom de ändrade uppgifterna och bedömer hur betydande förändringarna är. Om de ändringar som har anmälts i ansökan inte är betydande, avgörs ärendet genom ett avgiftsfritt kvitteringsmeddelande. Vid betydande ändringar fattas ett avgiftsbelagt beslut. I artikel 15.3 i kommissionens förordning om övervakning av utsläpp (MRR) ges exempel på betydande ändringar.
Verksamhetsutövaren ska ingå ett avtal om verifiering av utsläppsrapporten med en kontrollör som har ackrediterats av Energimyndigheten. Kontrollören gör ett eller flera besök på anläggningen under verifieringsprocessen enligt kommissionens verifieringsförordning (AVR). Verksamhetsutövaren ska släppa in kontrollören på anläggningen för anläggningsbesöket. Under anläggningsbesöket kan kontrollören bland annat undersöka mät- och övervakningsanordningarnas funktion och göra intervjuer. Kontrollören kan på vissa villkor låta bli att göra ett besök på anläggningen. Kontrollören ska upprätta en verifieringsrapport över verifieringen och bifoga den till utsläppsrapporten. Verksamhetsutövaren får yrka på rättelse av verifieringsrapporten, som inkluderar en bilaga med anvisningar om hur man yrkar på rättelse.
Godkända kontrollörer
Utsläppshandelskontrollörer som Energimyndigheten har godkänt, i alfabetisk ordning:
- AFRY Finland Oy
- DNV Business Assurance Finland Oy Ab
- Enemi Oy
- Inspecta Sertifiointi Oy.
- Nomine Consult OÜ
Nomine Consult OÜ:s kompetensområden finns på det estländska ackrediteringsorganets webbplats. Övriga kontrollörernas kompetensområden finns under ackrediteringsbesluten på FINAS:s webbplats.
Utsläppen från anläggningen ska övervakas och rapporteras i enlighet med den godkända övervakningsplanen. Den årliga rapporteringsperioden börjar den 1 januari och slutar den 31 december. Den verifierade utsläppsrapporten ska lämnas in senast den 31 mars varje år.
Verksamhetsutövaren ska rapportera utsläppsmängden för föregående år i unionsregistret senast den 31 mars. Verksamhetsutövaren ska dessutom senast den 30 september i unionsregistret returnera det antal utsläppsrätter som motsvarar föregående års verifierade utsläpp.
Rapportera kontrollerade utsläpp i unionsregistret
Överlämna utsläppsrätter i unionsregistret
Energimyndigheten granskar de verifierade utsläppsrapporterna varje år. Om Energimyndigheten upptäcker brister eller oklarheter i utsläppsrapporterna, sänds en begäran om utredning av dessa till verksamhetsutövaren.
Förbättringsrapport (anteckningar i verifieringsrapporten)
Verksamhetsutövaren ska senast den 30 juni lämna in en förbättringsrapport för godkännande, om
- verifieringsrapporten gällande utsläppsrapporten innehåller anteckningar om avvikelser och/eller
- verifieringsrapporten innehåller rekommendationer om förbättringar. (När det gäller A1-anläggningar behöver ingen förbättringsrapport lämnas in på grund av de rekommenderade förbättringarna.)
I förbättringsrapporten ska anges
- hur och när verksamhetsutövaren har korrigerat eller planerar att korrigera de avvikelser som har specificerats i verifieringsrapporten och/eller
- hur och när verksamhetsutövaren har genomfört och planerar att genomföra de rekommenderade förbättringarna.
Avvikelser måste korrigeras.
Om de rekommenderade förbättringarna inte leder till att övervakningsmetoden förbättras, ska verksamhetsutövaren motivera detta i förbättringsrapporten. Om de rekommenderade förbättringarna skulle leda till orimliga kostnader, måste verksamhetsutövaren lägga fram bevis för detta.
Energimyndigheten behandlar förbättringsrapporten och fattar ett beslut i ärendet (avgiftsbelagt). Energimyndigheten kan dock avsluta ärendet genom en avgiftsfri kvittering, om verksamhetsutövaren senast den 30 juni har
- korrigerat alla avvikelser,
- genomfört de rekommenderade förbättringarna,
- lämnat in en ändringsansökan gällande den relevanta övervakningsplanen och
- lämnat in en förbättringsrapport.
Lämna in en förbättringsrapport
Förbättringsrapport (lägre nivåer)
Om Energimyndigheten har godkänt att lägre nivåer och/eller fall back-metoden tillämpas, ska verksamhetsutövaren lämna in en förbättringsrapport inom de tidsfrister som Energimyndigheten anger.
Förbättringsrapporten ska innehålla en redogörelse för varför det inte är tekniskt möjligt att tillämpa de nivåer som krävs eller varför det skulle medföra orimliga kostnader.
Om verksamhetsutövaren vid en anläggning byts ut, ska den nya verksamhetsutövaren omedelbart underrätta Energimyndigheten om detta ([email protected]).
Med verksamhetsutövare avses den aktör som utövar ett bestämmande inflytande över verksamheten i anläggningen, med andra ord den som ansvarar för driften av anläggningen eller styr verksamheten i anläggningen i praktiken. En förutsättning för byte av verksamhetsutövare är att det faktiska bestämmande inflytandet över verksamheten i anläggningen överförs till en ny verksamhetsutövare. Det centrala är alltså vilken aktör som ansvarar för driften av anläggningen eller styr verksamheten i anläggningen i praktiken. Den vanligaste orsaken till att verksamhetsutövaren byts ut är att anläggningen säljs eller att verksamhetsutövarens FO-nummer byts ut.
Om verksamheten vid en anläggning upphör eller om miljötillståndet för dess verksamhet förfaller eller återkallas, ska verksamhetsutövaren omedelbart anmäla detta till Energimyndigheten ([email protected]). En anläggning anses ha upphört med sin verksamhet när anläggningen inte är i drift och det är tekniskt omöjligt att återuppta verksamheten.
Enligt 6 § i lagen om utsläppshandel (1270/2023) tillämpas lagen inte från och med den 1 januari 2026 på anläggningar där de genomsnittliga utsläppen från förbrän-ning av hållbar biomassa under perioden 2019–2023 utgör mer än 95 procent av anläggningens totala genomsnittliga utsläpp under den perioden. Energimyndighet-en ska lämna uppgifter om dessa anläggningar till EU-kommissionen senast den 30 september 2024.
Fastställande av utsläpp
Energimyndigheten beräknar andelen utsläpp från förbränning av hållbar biomassa av anläggningens totala utsläpp från varje anläggning som hör till utsläppshandeln i början av 2024. Beräkningen görs efter att anläggningarna har lämnat in en verifi-erad utsläppsrapport om utsläppen 2023. Utsläppen beräknas utifrån de verifierade utsläppsrapporterna för 2019–2023.
Beräkningen görs enligt följande: C=A/(A+B)
B = summan av fossila utsläpp och utsläpp som inte uppfyller hållbarhets kriteri-erna
Vid beräkningen beaktas bland annat följande:
-
I utsläppsrapporterna för 2019–2022 anses alla fasta och gasformiga bio-massabränslen vara hållbara.
-
I utsläppsrapporterna för 2022 anses alla flytande biobränslen vara håll-bara.
-
I anläggningens totala utsläpp inkluderas alla utsläpp från anläggningen, in-klusive processutsläpp.
-
Om Energimyndigheten har korrigerat anläggningens utsläpp utifrån en upp-skattning av utsläppsmängden, används den korrigerade utsläppsmängden i beräkningen.
-
De observationer om felaktiga siffror som gjorts vid granskningen av ut-släppsrapporterna har beaktats i beräkningen.
-
Som utsläppskoefficient och oxidationsfaktor för hållbar biomassa används koefficienter enligt Statistikcentralens bränsleklassificering.
-
För blandbränslen som använder Statistikcentralens koefficienter beräknas utsläppen från biomassaandelen med hjälp av den preliminära utsläppsko-efficienten och bioandel i kolinnehåll i Statistikcentralens bränsleklassifice-ring för 2024.
-
För flöden av biomassa och blandkällor beräknas utsläppen med hjälp av energiinnehåll.
Om anläggningen inte har varit med i utsläppshandeln under hela perioden 2019–2023, men anläggningen har varit verksam även under de åren, kommer Energi-myndigheten att kontakta dessa anläggningar separat och bedöma utsläppen.
Anläggningar som fasas ut från utsläppshandeln
Efter att utsläppen har fastställts kontaktar Energimyndigheten de anläggningar där de genomsnittliga utsläppen från hållbar biomassa enligt den ovan beskrivna beräkningen utgör över 95 procent av anläggningens totala utsläpp.
Ansökan om gratis tilldelning av utsläppsrätter för fördelningsperioden 2026–2030 ska göras hos Energimyndigheten senast den 30 april 2024. Vid Energimyndigheten kommer man sannolikt inte att slutföra fastställandet av andelen utsläpp från bio-massa innan den nämnda tidpunkten. Således kan ansökningar om gratis tilldelning lämnas till Energimyndigheten även för de anläggningar som eventuellt kommer att fasas ut från utsläppshandeln från och med 2026. Energimyndigheten kommer se-nare att ge anvisningar om hur man ska gå till väga med ansökningar från dessa anläggningar om gratis tilldelning av utsläppsrätter när det har säkerställts att an-läggningen fasas ut från utsläppshandeln.
Energimyndigheten lämnar uppgifter om anläggningar som fasas ut från utsläpps-handeln till EU-kommissionen senast den 30 september 2024. Anläggningarna kon-trollerar och rapporterar dock om sina utsläpp ännu för 2024 och 2025. Ener-gimyndigheten återkallar utsläppstillstånden för anläggningarna i slutet av 2025.
9.2.2024:
Statistikcentralens faktorer för blandbränslen uppdaterades – De uppdaterade faktorerna ska användas i utsläppsrapporten för år 2023
Statistikcentralen har publicerat bränsleklassificeringen 2024. För blandbränslen, för vilka faktorer enligt Statistikcentralens bränsleklassificering används i övervakning av utsläpp, används faktorerna enligt bränsleklassificering 2024 i utsläppsrapporten för år 2023. För andra bränslen används faktorerna enligt bränsleklassificering 2023 i utsläppsrapporten för år 2023.
I FINETS-systemet används ”Kombinerad CO2”-faktorn som emissionsfaktorn för blandbränslen i utsläppsrapporten. ”Bioandel i kolinnehåll” används som bioandelen, om biomassa delen av blandbränslet är hållbar.
2.1.2024:
Det gamla FINETS-systemet (www.paastolupa.fi) har tagits ur bruk.
15.8.2023:
Det gamla FINETS-systemet (www.paastolupa.fi) kommer att tas ur bruk den 31 december 2023. Vänligen spara nödvändig information från systemet till dig själv, för efter årsskiftet det inte är längre möjligt att logga in i systemet. Det gamla FINETS-systemet användes mellan 2005 och 2020. Det nya FINETS-systemet togs i bruk för perioden 2021–2030 och därför användningen av det gamla systemet upphör.
3.4.2023:
Energimyndigheten har gjort en anvisning om övervakning och rapportering inom utsläppshandeln av biomassa från och med 2023. Vid behov, ansök om förändrande av övervakningsplanen.
Övervakning och rapportering av biomassa i utsläppshandeln
Mer information om utsläppshandeln fås från [email protected]. Mer information om hållbarhetskriterierna fås från [email protected].
Övervakning och rapportering av utsläpp
Anvisning för utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Övervakning och rapportering av biomassa i utsläppshandeln (pdf)
Anvisning om osäkerhetsbedömning (pdf)
Verktyget för beräkning av osäkerhet (excel)
Verktyget för orimliga kostnader 2024 på finska (excel)
Vanliga frågor och svar på finska om utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Beräkning av emissionsfaktorn på finska (pdf)
Fastställande av beräkningsfaktorer på finska (excel)
Anvisning om rapportering av bränsleleverantörer och bränsleanvändning (pdf)
EU-kommissionens vägledningar på engelska (Guidance Documents):
MRR GD1 General guidance for installations
MRR GD3 Biomass issues in the EU ETS
MRR GD4 Guidance on Uncertainty Assessment
MRR GD4a Guidance on Uncertainty Assessment - Example
Vi publicerar uppgifter om föregående års verifierade utsläpp från utsläppshandeln i april varje år. Se publicerade utsläppsdata.
Du kan kontakta oss per e-post på [email protected] i ärenden som gäller övervakning av utsläpp. Experternas kontaktuppgifter hittar du i personsökningen. E-postadresserna har formatet: [email protected], utan prickar på å, ä eller ö.