Elektrifieringsstöd för industrin
Elektrifieringsstödet för energiintensiv industri är ett tidsbundet stödsystem som 2022 togs i bruk i Finland. Det har som mål att förebygga den s.k. risken för koldioxidläckage, trygga industrins kostnadskonkurrenskraft och styra verksamhetsutövarna att utveckla sin industriella produktion så att den blir kolneutral. Stödet kan beviljas på basis av uppgifterna för granskningsåren 2021–2025 och betalas retroaktivt året efter granskningsåret.
Stödet kan sökas av verksamhetsutövare inom sektorer som är utsatta för att löpa avsevärd risk för koldioxidläckage. Sektorerna definieras i bilaga 1 till lagen om elektrifieringsstöd. Stödet söks skilt för varje anläggning.
Verksamhetsutövaren ska använda minst 50 procent av det beviljade stödet till utvecklingsåtgärder för att minska utsläpp, förbättra sin energieffektivitet eller öka andelen förnybar energi av energiförbrukningen.
Energimyndigheten behandlar och granskar ansökningarna om stöd, samt fattar beslut om beviljande av stöd och om hur verksamhetsutövaren planerar använda stödet. Energimyndigheten övervakar användningen av stödet och att lagen om elektrifieringsstöd iakttas på andra plan.
Storleken på det elektrifieringsstöd som beviljas grundar sig på den sökandes elförbrukning som bedöms antingen utifrån produktens produktion uttryckt i ton eller också produktionens elförbrukning. Priset på utsläppsrätten och stödnivån inverkar på stödbeloppet. Den el som stödet ges för ska förbrukas i samband med produktionen av den stödberättigande produkten.
Det har varit möjligt att söka stöd första gången från den 1 september till den 30 september 2022 via Energimyndighetens elektroniska TESSA-system. För åren 2023-2026 måste ansökningarna lämnas in senast den 31 mars.
För att du ska kunna fylla i ansökan om stöd i det elektroniska ärendehanteringssystemet (Tessa) måste du ge användarna fullmakter i Suomi.fi-fullmakter.
Energimyndigheten ger information om förutsättningarna för ansökan om och beviljande av stöd samt om tidtabellen, här på sin webbplats och genom meddelanden.
Elektrifieringsstödet för industrin vid Energimyndigheten sköts av ett team för elektrifieringsstöd, vars kontaktuppgifter finns här. Teamet för elektrifieringsstöd nås också på e-postadressen [email protected].
Anvisning för sökande av elektrifieringsstöd (på finska) (pdf)
Anvisning för användning av elektrifieringsstöd (på finska) (pdf)
Vissa sektorer inom skogs-, metall- och kemiindustrin samt tillverkningen av förädlade oljeprodukter och läderkläder är berättigade till elektrifieringsstöd. Dessutom omfattas tillverkningen av vissa industrigaser, glasfibrer och plastmaterial av stödet. De stödberättigade sektorerna och undersektorerna räknas upp i tabellen nedan. För att fastställa vilka sektorer som är berättigade till stöd används EU:s näringsgrensindelning, NACE. För indelningen används NACE Rev. 2-versionen.
NACE-kod |
Sektorns benämning |
14.11 |
Tillverkning av läderkläder |
17.11 |
Massatillverkning |
17.12 |
Pappers- och papptillverkning |
19.20 |
Tillverkning av produkter av raffinerad petroleum |
20.13 |
Tillverkning av andra organiska baskemikalier |
24.10 |
Framställning av järn och stål och ferrolegeringar |
24.42 |
Aluminiumtillverkning |
24.43 |
Framställning av bly, zink och tenn |
24.44 |
Framställning av koppar |
24.45 |
Framställning av andra metaller |
24.51 |
Gjutning av järn |
PRODOCOM-kod |
Delsektor |
20.11.11.50 |
Väte |
20.11.12.90 |
Organiska syreföreningar av ickemetaller |
20.16.40.15 |
Polyetylenglykol och andra polyeteralkoholer, i obearbetad form |
23.14.12.10 |
Glasfibermattor |
23.14.12.30 |
Tunna dukar av glasfibrer |
NACE-koder på 4-siffernivå preciseras i underklasser och produktspecifika PRODCOM-koder. PRODCOM-koderna definierar produkterna på 8-siffernivå och deras fyra första nummer motsvarar alltid produktens NACE-sektor. Tillverkning av alla produkter som hör till de ovan nämnda produktklasserna NACE Rev. 2 är stödberättigande verksamhet. De produktkategorier som är berättigade till stöd och deras beskrivningar finns i förteckningen över stödberättigade produkter.
Förutsättningar för beviljande av elektrifieringsstöd:
-
Anläggningen ska vara i drift och producera en stödberättigande produkt vid tidpunkten för ansökan om och beviljande av stöd.
-
ett stort företag ska visa att det har gjort en energibesiktning enligt energieffektivitetslagen (1429/2014) eller att företaget med stöd av 7 § i energieffektivitetslagen har befriats från att göra en energibesiktning. Små och medelstora företag ska visa att de uppfyller ovan nämnda skyldighet senast det år som följer på det första året för beviljande av stöd,
-
i de anläggningar där verksamhetsutövaren ansöker om stöd är
-
-
minst 30 procent av den sammanlagda elförbrukningen är el som producerats från kolfria källor (verksamhetsutövaren ska påvisa att villkoret uppfylls senast under stödansökningsåret 2024 utifrån uppgifterna för granskningsåret 2023), eller
-
de specifika utsläppen från produktionstillverkningen från anläggningar som får gratis tilldelning av utsläppsrätter ligger under riktmärkesvärdet som avses i förordningen om gratis tilldelning av utsläppsrätter (EU) 2021/447, som används för att beräkna gratis tilldelning av utsläppsrätter. I praktiken granskar Energimyndigheten i fråga om anläggningar som får gratis tilldelning av utsläppsrätter att de sammanlagda påvisade utsläppen (tCO2) på basis av den senaste rapporten om gratis tilldelning av utsläppsrätter som Energimyndigheten behandlat är mindre än de sammanlagda utsläppen enligt riktmärkesvärdet (tCO2).
-
-
verksamhetsutövaren får inte ha ekonomiska svårigheter.
-
verksamhetsutövaren får inte omfattas av ett obetalt beslut om återkrav som grundar sig på ett sådant tidigare beslut av Europeiska kommissionen om statligt stöd där stödet förklaras olagligt och oförenligt med den inre marknaden.
Läs de mer detaljerade beskrivningarna av förutsättningarna för beviljande av stöd i anvisningen för sökande av stöd (på finska).
Före ansökan om elektrifieringsstöd:
-
Säkerställ att förutsättningarna för beviljande av stöd uppfylls.
-
Utred preliminärt om det är ekonomiskt lönsamt att ansöka om stöd för anläggningens produktions- och elförbrukningsmängder. Beakta beslutsavgifterna.
-
Utred preliminärt för vilka utvecklingsåtgärder du kan använda stödet.
-
Samla in de uppgifter som behövs för ansökan om stödet:
-
-
Enligt verksamhetsidkare:
-
Uppgifter om energibesiktningar
-
Elförbrukningsuppgifter från de anläggningar som är berättigade till stöd sammanlagt senast under ansökningsåret 2024, samt för att påvisa minst 30 procent kolfri el någon/några av följande:
-
uppgifter om ursprungsgarantin för elen
-
uppgifter om den egna produktionen av förnybar el
-
uppgifter om avtal rörande anskaffning av el som producerats av förnybar energi eller kärnenergi
-
-
-
-
-
-
I fråga om anläggningar som får gratis tilldelning av utsläppsrätter kan du be Energimyndigheten om en Excel-tabell som Energimyndigheten har fyllt i utifrån produktionsnivårapporten. Kontrollera i Excel-tabellen om de sammanlagda påvisade utsläppen från produktionen av produkterna är mindre än de sammanlagda utsläppen enligt riktmärket för gratis fördelning.
-
-
-
-
Anläggningsspecifika:
-
Produkter som berättigar till stöd för anläggningen
-
Beskrivning av anläggningens verksamhet och uppgifter om mätinstrumenten
-
-
Produktspecifika:
-
Den faktiska elförbrukningen för EF-produkter under granskningsåret angett i megawattimmar
-
Den faktiska produktionen av E- och E2-produkter uttryckt i ton under granskningsåret
-
Uppgifter om utsläpp från E2-produkterna enligt förordningen om gratis tilldelning av utsläppsrätter
-
Produktionsuppgifter om EF-produkter och produkter som inte berättigar till stöd, om stödet söks för elförbrukningen i anläggningens gemensamma funktioner för EF-produkterna
-
-
-
Skicka en anmälan om stödberättigande till Energimyndigheten.
Lämna en anmälan om ansökan om elektrifieringsstöd
-
Sök fullmakter som användare av TESSA-systemet via Suomi.fi, mata in de nödvändiga uppgifterna i systemet och lämna in ansökan om stöd till Energimyndigheten.
Läs det mer detaljerade anvisningarna om innehållet i ansökan om stöd och de nödvändiga uppgifterna i anvisningen för sökande av stöd.
Energimyndigheten beräknar beloppet av det elektrifieringsstöd som beviljas den sökande. Stödbeloppet som beviljas beror på produkterna som anläggningen producerar. Verksamhetsutövaren kan producera tre olika produkttyper eller kombinationer av dessa vid sin anläggning:
-
E- och E2-produkter
-
EF-produkter
-
Produkter som inte berättigar till stöd
För de stödberättigande E- och E2-produkterna har man fastställt ett riktmärkesvärde för elförbrukningens effektivitet. Om riktmärkesvärdet har fastställts i form av enheten MWh/t är det fråga om en E-produkt. Om riktmärkesvärdet däremot har fastställts i form av enheten tCO2/t är det fråga om en E2-produkt. För dessa produkter beräknas stödet på basis av den faktiska produktionen under granskningsåret och separat för varje produkt enligt följande:
€i,t = At * C * Pt-1 * Ei,t * TTi,t , där
€i,t är det årliga stödbeloppet för produkt i
i en E- eller E2-produkt
t granskningsåret
At stödnivån (≤ 0,25) år t
C utsläppskoefficienten för koldioxid (0,58 tCO2/MWh)
Pt-1 forwardpriset på EU:s utsläppsrätter (€/tCO2) år t–1
Ei,t det produktspecifika effektivitetsriktmärke för elförbrukning för produkt i (MWh/t) år t
TTi,t den förverkligade produktionen av produkt i uttryckt i ton år t
För E2-produkter omvandlas riktmärkesvärdet tCO2/produktionston till enheten MWh/produktionston enligt formeln:
Ei,t = E2i,t * (AVP / (SP + AVP)) / PTK, där
E2i,t är det produktspecifika riktmärkesvärdet (tCO2/t) för produkt i år t
AVP de ändamålsenliga indirekta utsläppen fastställs enligt förordningen om gratis tilldelning av utsläppsrätter.
SP de totala direkta utsläppen fastställs enligt förordningen om gratis tilldelning av utsläppsrätter.
PTK koefficienten för den genomsnittliga europeiska utsläppsnivån (0,376 tCO2/MWh)
Med EF-produkter avses stödberättigande produkter för vilka inget riktmärkesvärde för elförbrukningens effektivitet har fastställts. I stödberäkningen för EF-produkter används ett reservriktmärke för elförbrukningens och stödet beräknas på basis av produkternas sammanlagda faktiska elförbrukning under granskningsåret på följande sätt:
€i,t = At * C * Pt-1 * EFt * TSt , där
€i,t är det årliga stödbeloppet för produkterna i
i EF-produkter
t granskningsåret
At stödnivån (≤ 0,25) år t
C utsläppskoefficienten för koldioxid (0,58 tCO2/MWh)
Pt-1 forwardpriset på EU:s utsläppsrätter (€/tCO2) år t–1
EFt det reservriktmärket för elförbrukning år t
TSi,t den faktiska elförbrukningen (Mwh) av produkterna i år t
Mer detaljerad information om beräkningen av stödet finns i anvisningen för sökande av stöd (på finska).
Riktmärkenas minskningsgrad
Riktmärkena för E-produkternas elförbrukning minskas årligen från och med granskningsåret 2022 för varje riktmärkesvärde i enlighet med minskningsprocenten i bilaga 2 till lagen. E2-produkternas riktmärkesvärden för elförbrukningens effektivitet sjunker årligen med 1,09 procent från och med granskningsåret 2022. Detsamma gäller EF-produkter där reservriktmärket för den elförbrukningen årligen sjunker med 1,09 procent från och med granskningsåret 2022.
Stödnivå och stödtak
Med stödnivå avses stödets andel av de stödberättigande kostnaderna. Stödnivån är högst 25 procent. Den totala årliga kostnaden för stöd inom ramen för systemet med elektrifieringsstöd får inte överstiga 150 miljoner euro. Om det totala stödbeloppet som söks överstiger 150 miljoner euro, fastställer Energimyndigheten stödnivån så att det totala stödbeloppet som beviljas inte överstiger 150 miljoner euro.
Minst 50 procent av det stöd som beviljats under hela stödsystemet ska användas till utvecklingsåtgärder. Utvecklingsåtgärderna ska främja antingen minskningen av utsläpp, elektrifieringen av processer, energieffektiviteten eller en ökning av användningen av förnybar energi.
Verksamhetsutövaren ska lämna in en plan till Energimyndigheten över hur verksamhetsutövaren har tänkt uppfylla villkoret för användningen av stödet. Planen för användningen av stödet ska lämnas in till Energimyndigheten före utgången av det följande året efter att stödet har beviljats första gången. En plan för användning av stöd kan utarbetas så att den gäller alla stöd som beviljas med stöd av lagen om elektrifieringsstöd och som verksamhetsutövaren förutspår att han eller hon kommer att söka under stödsystemets gång.
Planen kan ändras under stödsystemets gång. Minst 50 procent av det stöd som beviljats under hela stödsystemet ska användas till utvecklingsåtgärder.
Lämna in en användningsplan för stödet eller en ändring av den
Stödet ska användas för utvecklingsåtgärder mellan den 1 juli 2022 och den 31 december 2028. Senast den 30 juni 2029, eller tidigare om Energimyndigheten kräver det, ska verksamhetsutövaren rapportera om utvecklingsåtgärderna.
Energimyndighetens beslut är avgiftsbelagda. I tabellen nedan finns beslutstyperna för elektrifieringsstödet och deras priser. Priserna på besluten bestäms enligt avgiftsförordningen (1241/2019, med ändringar). Avgifterna för elektrifieringsstödet för industrin finns i författningsändringen i förordningen i fråga (536/2022).
Beslut om elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin |
3 500 euro |
Beslut om godkännande av en plan för användning av elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin |
1 900 euro |
Beslut om godkännande av ändring av en plan för användning av elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin |
1 500 euro |
Anvisning för sökande av elektrifieringsstöd på finska (pdf)
Anvisning för användning av elektrifieringsstöd på finska (pdf)
Bruksanvisning för Tessa-systemet på finska (pdf)
Lagen om elektrifieringsstöd (493/2022)
Förordningen om elektrifieringsstöd (658/2022)
Förordningen om gratis tilldelning (FAR)
Arbets- och näringsministeriets och Energimyndighetens informationsmöte den 2 juni 2022 (PDF)
Webbinarium om presentationen om och förutsättningarna för beviljande av stöd den 31 augusti 2022 (PDF)
Webbinarium om uppföljningsuppgifter och fastställande av elektrifieringsstöd den 31 augusti 2022 (PDF)
Webbinarium om det elektroniska ärendehanteringssystemet Tessa den 31 augusti 2022 (PDF)
Webbinarium om handläggningen och verifieringen av ansökningar den 31 augusti 2022 (PDF)
Webbinarium om användningen av stödet den 31 augusti 2022 (PDF)
Webbinarium om sammanfattning av systemet för elektrifieringsstödet den 31 augusti 2022 (PDF)
Boliden Harjavalta Oy, Harjavallan kupari- ja nikkelisulatto, 2125/071100/2022
Boliden Harjavalta Oy, Porin kuparielektrolyysi, 2124/071100/2022
Boliden Kokkola Oy, Kokkolan sinkkisulatto, 2126/071100/2022
Corex Finland Oy, Corex Finland Oy Pori Board Mill, 2138/071100/2022
Jujo Thermal Oy, Kauttuan tehdas, 2170/071100/2022
Kemira Chemicals Oy, Kemira Chemicals Joutseno, 2178/071100/2022
Kemira Chemicals Oy, Kemira Chemicals Kuusankoski, 2176/071100/2022
Kemira Chemicals Oy, Kemira Chemicals Oulu, 2177/071100/2022
Kemira Chemicals Oy, Kemira Chemicals Äetsä, 2179/071100/2022
Metsä Board Oyj, Joutsenon BCTMP -tehdas, 2162/071100/2022
Metsä Board Oyj, Kaskisten BCTMP -tehdas, 2137/071100/2022
Metsä Board Oyj, Kemin kartonkitehdas, 2163/071100/2022
Metsä Board Oyj, Kyron kartonkitehdas, 2172/071100/2022
Metsä Board Oyj, Simpeleen kartonkitehdas, 2091/071100/2022
Metsä Board Oyj, Takon kartonkitehdas, 2101/071100/2022
Metsä Board Oyj, Äänekosken kartonkitehdas, 2171/071100/2022
Metsä Fibre Oy, Joutsenon sellutehdas, 2128/071100/2022
Metsä Fibre Oy, Kemin sellutehdas, 2127/071100/2022
Metsä Fibre Oy, Rauman sellutehdas, 2097/071100/2022
Metsä Fibre Oy, Äänekosken biotuotetehdas, 2130/071100/2022
Metsä Greaseproof Papers Oy, Metsä Greaseproof Papers Oy, 2107/071100/2022
Metsä Tissue Oyj, Metsä Tissue Oyj Mäntän tehtaat, 2108/071100/2022
Mondi Powerflute Oy, Mondi Powerflute Oy, Kartonkitehdas, 2144/071100/2022
Neste Oyj, Porvoon Jalostamo, 2123/071100/2022
Nouryon Finland Oy, Oulun tehdas, 2092/071100/2022
Outokumpu Stainless Oy, Outokumpu Tornion tehtaat, 2145/071100/2022
Ovako Imatra Oy Ab, Ovako Imatra Oy Ab, Imatran terästehdas, 2129/071100/2022
Oy Essity Finland Ab, Essity Nokian tehdas, 2067/071100/2022
Pankakoski Mill Oy, Pankakoski Mill, 2160/071100/2022
Sappi Finland Operations Oy, Kirkniemen paperitehdas, 2161/071100/2022
SSAB Europe Oy, SSAB Hämeenlinnan tehdas, 2104/071100/2022
SSAB Europe Oy, Raahen terästehdas, 2105/071100/2022
Stora Enso Ingerois Oy, Inkeroisten Kartonkitehdas, 2157/071100/2022
Stora Enso Oulu Oy, Stora Enso Oulu Oy, Oulun tehdasintegraatti, 2134/071100/2022
Stora Enso Oyj, Stora Enso Oyj, Imatran tehtaat, 2164/071100/2022
Stora Enso Oyj, Stora Enso Oy, Heinolan Flutingtehdas, 2165/071100/2022
Stora Enso Oyj , Stora Enso Oyj Sunilan tehdas, 2166/071100/2022
Stora Enso Oyj, Stora Enso Oyj Uimaharjun tehdas, 2167/071100/2022
Stora Enso Oyj , Stora Enso Oyj Varkauden tehdas, 2168/071100/2022
Stora Enso Publication Papers Oy Ltd, Anjalan Paperitehdas, 2158/071100/2022
Terrafame Oy, Akkukemikaalitehdas, 2173/071100/2022
Tervakoski Oy, Tervakosken tehtaat, 2015/071100/2022
Umicore Finland Oy, Kokkolan laitos, 2159/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Tervasaari, 2121/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Kaukas, 2156/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Rauma, 2155/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Jämsänkoski, 2136/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Kymi, 2142/071100/2022
UPM-Kymmene Oyj, Pietarsaari, 2132/071100/2022
Yara Suomi Oy, Yara Siilinjärvi, 2174/071100/2022