Marknadsövervakning
Energimyndigheten fungerar som nationell tillsynsmyndighet på grossistmarknaderna för energi i Finland. I Energimyndighetens behörighet ingår tillsyn av efterlevnaden av integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1227/2011, hädan efter ”REMIT-förordningen”.
REMIT-förordningen förbjuder missbruk av insiderinformation och manipulering av marknaderna på grossistmarknaderna för energi. I enlighet med förordningen ska marknadsaktörerna även offentliggöra insiderinformation som omfattar de grossistenergiprodukter som de disponerar och som sannolikt har en betydande inverkan på grossistmarknaderna inom energibranschen. Dessutom förpliktar förordningen aktörer som idkar handel på grossistmarknaderna att registrera sig som marknadsaktörer i REMIT-registret som upprätthålls av en nationell myndighet och att rapportera sina transaktioner till byrån för samarbete mellan tillsynsmyndigheterna inom energibranschen (ACER).
Grossistenergiprodukter
Grossistenergiprodukter som omfattas av REMIT-reglerna är:
- avtal som rör leverans av el eller naturgas som levereras inom EU
- derivat som rör el eller naturgas som produceras, handlas eller levereras inom EU
- avtal som rör transport av el eller naturgas inom EU
- derivat som rör transport av el eller naturgas inom EU
- avtal som rör leverans och distribution av el eller naturgas till slutkunder endast om slutkundens förbrukningskapacitet överskrider 600 GWh/år.
Marknadsaktörer
En marknadsaktör är en aktör som främst berörs av reglerna och skyldigheterna i REMIT-förordningen. Med en marknadsaktör avses i REMIT-förordningen en person, inklusive överföringsnätsinnehavare, som utför transaktioner. Som transaktioner räknas även handelsrelaterade uppdrag på en eller flera grossistmarknader för energi.
Med andra ord ingår alla som idkar handel med grossistenergiprodukter eller ger anbud med sådana i tillämpningsområdet för REMIT-förordningen. Med person avses i det här sammanhanget såväl en juridisk som en fysisk person.
Marknadsaktörer är minst följande aktörer:
- fysiska eller juridiska personer som utför transaktioner på grossistmarknaden, till exempel säljare och köpare som idkar grossisthandel med energi, importörer av el och naturgas, fraktare och avskeppare av naturgas (SSO:er Storage System Operators), behandlare av flytande naturgas (LSO:er: LNG System Operators) samt värdepappersföretag
- aktörer som idkar handel med energiderivat
- innehavare av överföringsnät (TSO:er, Transmission System Operators)
- slutanvändare av el eller naturgas vars tekniska förbrukningskapacitet på ett enskilt driftsställe är minst 600 GWh/år.
Lagstiftning
REMIT-förordning (EU) nr 1227/2011
Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1348/2014
Definierar noggrannare till exempel fullgörande av och innehåll i rapporteringsskyldighet.
Transparensförordning (EU) nr 543/2013
Anvisningar
- ACER upprätthåller information om frågor relaterade till REMIT-förordningen på webbplatsen REMIT Portal. På webbplatsen finns information om bland annat:
- REMIT-lagstiftning
- tekniska rapporteringskrav för transaktioner
- tillämpning av REMIT-förordningen (Guidance notes)
- standardavtal som ska rapporteras (List of Standard Contracts)
- aktörer som utövar rapportering av transaktioner (List of Registered Reporting Mechanisms)
- registrerade marknadsaktörer (European Register of Market participants)
ACER tar fram anvisningar (guidance) om tillämpning relaterad till REMIT-förordningen. Anvisningarna är inte juridiskt bindande. Anvisningarna är främst riktade till nationella regleringsmyndigheter, men kan även vara användbara för marknadsaktörer vid tolkning av REMIT-förordningen.
REMIT Portal som upprätthålls av ACER
Anvisningar som rör och är relaterade till transparensförordningen
Marknadsaktörer som idkar handel på grossistmarknaderna för energi måste registrera sig hos den nationella regleringsmyndigheten. Registrering i REMIT-registret är en förutsättning för handel med grossistenergiprodukter. Huruvida marknadsaktören har registrerat sig på ett adekvat sätt påverkar dock inte förekomsten av REMIT-skyldigheter för andra marknadsaktörer.
Registreringsmyndigheten fastställs utifrån marknadsaktörens etableringsplats eller permanenta adress, eller om marknadsaktören ännu inte har etablerat sig inom EU eller bor där, utifrån den medlemsstat där marknadsaktören handlar. En marknadsaktör i Finland ska alltså i princip registrera sig hos Energimyndigheten, såvida denne inte har registrerat sig hos någon annan regleringsmyndighet inom EU.
Registreringen sker i det centraliserade europeiska registret över marknadsaktörer (CEREMP).
Vem omfattas av rapporteringsskyldigheten?
Regleringsmyndigheternas samarbetsmyndighet ACER ansvarar för övervakningen av grossistmarknaderna för energi på unionsnivå. Marknadsaktörerna är skyldiga att rapportera sina transaktioner på grossistmarknaderna till ACER i enlighet med artikel 8 i REMIT-förordningen.
ACER upprätthåller ett centraliserat rapporteringssystem (ARIS). Marknadsaktörerna ansvarar för att lämna in uppgifter till samarbetsmyndigheten. Marknadsaktören rapporterar själv in sina uppgifter via systemet eller överlåter det praktiska utförandet av rapporteringspraxis på tredje part genom avtal. En typisk lösning är att köpa rapporteringstjänsten av tredjepart eller centralisera hanteringen av den till en avtalspartner för andra avtalspartners räkning. Till exempel centraliserade marknadsplatser, som börser, erbjuder rapporteringstjänster.
Om rapporteringen utförs avtalsbaserat av tredje part för marknadsaktörens räkning eller motparten för transaktionen meddelar om avtalet även för den andra avtalspartens räkning ska anmälan innefatta:
- grundläggande uppgifter om båda aktörer.
- alla uppgifter som aktörerna skulle ha uppgett om de hade lämnat in anmälningarna separat.
Som rapporteringsskyldig ansvarar marknadsaktören själv alltid i sista hand för att rapporteringsskyldigheten vederbörligen uppfylls. Det gäller även när rapporteringsåtgärderna har överlåtits på tredje part genom avtal.
Vad omfattas av rapporteringsskyldigheten?
Rapporteringsskyldigheten gäller handel med energiprodukter och relaterade finansiella derivatinstrument. Med energiprodukter avses el och naturgas, inklusive flytande naturgas, dvs. LNG. Rapporteringen omfattas av såväl realiserade transaktioner som offerter. Rapporteringsskyldigheten omfattas av transaktioner där den anknytande leveransen, produktionen eller överföringen av el eller naturgas sker i en EU- eller EES-stat. Rapporteringsskyldigheten som rör överföringen gäller endast sådana överföringsavtal som görs mellan två eller flera handelsplatser eller budområden (till exempel Finland är just nu ett budområde. Överföringsavtal inom ett budområde rapporteras inte).
Detaljerad information om rapporteringsskyldigheten för transaktioner som utförs på grossistmarknaderna finns i Europakommissionens förordning Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1348/2014 , senare även ”genomförandeförordning”. I den definieras vilka avtal och uppdrag som omfattas av marknadsaktörers anmälningsskyldighet, samt när och i vilket format uppgifterna ska lämnas in till myndigheten. ACER uppdaterar dessutom en lista över de transaktioner som ska rapporteras.
I genomförandeförordningen specificeras bland annat följande detaljer relaterade till rapportering:
- en förteckning över de avtal som ska rapporteras
- en tidtabell över transaktionsrelaterade anmälningar
- anmälningskanaler och -metoder
- tekniska och organisatoriska krav och ansvar som rör anmälningar av uppgifter
- detaljerade regler om innehållet i uppgifter som ska anmälas
Vid frågor om rapportering och systemet som används för rapportering: [email protected].
Skyldighet att offentliggöra insiderinformation
Marknadsaktörerna måste på ett effektivt sätt och i rätt tid offentliggöra insiderinformation som de disponerar (artikel 4 i REMIT-förordningen).
Anmälningsskyldigheten gäller alla marknadsaktörer som disponerar
- sådan exakt och opublicerad information om kapaciteten hos och användningen av produktions-, lagrings- och förbrukningsanläggningar eller överföringsnät för el eller naturgas som
- är direkt eller indirekt relaterade till en eller flera grossistenergiprodukter och
- som vid offentliggörande sannolikt skulle ha betydande inverkan på produkternas priser.
Publiceringen rör bland annat information
- som har betydelse för kapaciteten hos och användningen av produktions-, lagrings- och förbrukningsanläggningar eller överföringsnät eller
- som anknyter till kapaciteten hos och användningen av bearbetningsanläggningar för flytande naturgas, inklusive uppgifter om planerade eller oplanerade driftstopp i fråga om anläggningarna eller näten.
Underlåtenhet att offentliggöra insiderinformation är endast möjlig i undantagstillstånd. Marknadsaktören kan på eget ansvar i undantagsfall uppskjuta publiceringen av insiderinformation för att inte riskera sina berättigade förmåner om
- underlåtenheten att publicera informationen sannolikt inte vilseleder allmänheten och
- marknadsaktören kan garantera att sådan information förblir konfidentiell och inte
- använder den till att ta beslut relaterade till handel med grossistenergiprodukter.
Alla ovanstående punkter måste uppfyllas. I en sådan situation måste marknadsaktören utan dröjsmål lämna in adekvata uppgifter och motiveringar för försenad publicering till myndigheten (ACER) och adekvat nationell regleringsmyndighet (Energimyndigheten). Det befriar dock inte marknadsaktören från en potentiell utredning av underlåtenhet att anmäla insiderinformation eller påföljder vid misstanke om missbruk.
Hur offentliggörs insiderinformation?
Anmälningsförfaranden fastställs i artikel 10 i genomförandeförordningen. Marknadsaktörerna kan komma överens om att offentliggöra insiderinformation på en plattform som har fastställts som lämplig för ändamålet. ACER upprätthåller en lista över publiceringsplattformat (IIP) som kan användas på webbplatsen REMIT Portal. Vid anmälan av insiderinformation finns separata anmälningskanaler som marknadsaktören väljer bland efter eget gottfinnande. Insiderinformation kan publiceras på marknadsaktörens webbplats, men det måste lämnas in med hjälp av webbflöden i enlighet med genomförandeförordningen.
Marknadsaktören ansvarar själv för adekvat publicering av information, inklusive publicering av information i godkända kanaler.
Transparensförordningen om att ange och publicera uppgifter på elmarknaden
Detaljerade regler för anmälningar som rör otillgänglighet, innehåll och tidsgränser finns i transparensförordningen Kommissionens förordning nr 543/2013 Förordningen i fråga är endast tillämplig på grossistmarknaden för el.
Med förordningen grundades en webbplats som upprätthålls av stamnätsoperatörernas samarbetsorgan ENTSO-E där man publicerar centrala uppgifter om elmarknader. Uppgifterna är nödvändiga för att marknadsaktörer ska kunna ta effektiva beslut relaterade till produktion, förbrukning och handel.
Stamnätsinnehavarna, elproducenterna och de stora elförbrukarna är skyldiga att lämna uppgifter i enlighet med förordningen till stamnätsinnehavaren. De måste säkerställa att uppgifterna som lämnas in är fullständiga och uppfyller vissa kvalitetskrav. Stamnätsinnehavaren vidarebefordrar uppgifterna till ENTSO-E:s gemensamma webbplats.
Förordningen ålägger att generatorenheter på minst 100 megawatt offentliggör information om sin produktion per timme. Offentliggörandet sker med fem dagars dröjsmål. Dessutom ålägger den offentliggörande av landsspecifika produktionsuppgifter på timnivå efter produktionstyper med en timmes dröjsmål.
Europeiska stamnätsbolag åläggs offentliggöra förbrukningsprognoser samt detaljerade uppgifter om hanteringsåtgärder för flaskhalsar, reserver och reglerkraftsmarknaden.
ENTSO-E har tagit fram en handbok som specificerar detaljer och format relaterade till inlämning av uppgifter. Dessutom har Fingrid upprättat en tillämpningsanvisning för aktörer på elmarknaden i Finland om offentliggörande av elmarknadsinformation.
Kommissionens förordning nr 543/2013
Europeisk transparensplattform
Vänligen kontakta oss via e-post: [email protected]