Marknadsövervakning
Energimyndigheten fungerar som nationell tillsynsmyndighet på grossistmarknaderna för energi i Finland. I Energimyndighetens behörighet ingår tillsyn av efterlevnaden av integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1227/2011, hädan efter ”REMIT-förordningen”.
REMIT-förordningen förbjuder missbruk av insiderinformation och manipulering av marknaderna på grossistmarknaderna för energi. I enlighet med förordningen ska marknadsaktörerna även offentliggöra insiderinformation som omfattar de grossistenergiprodukter som de disponerar och som sannolikt har en betydande inverkan på grossistmarknaderna inom energibranschen. Dessutom förpliktar förordningen aktörer som idkar handel på grossistmarknaderna att registrera sig som marknadsaktörer i REMIT-registret som upprätthålls av en nationell myndighet och att rapportera sina transaktioner till byrån för samarbete mellan tillsynsmyndigheterna inom energibranschen (ACER).
ACER Q&A om REMIT
Q&A uppdaterad i mars 2025 beaktar 2024 års förordningsändringar.
Grossistenergiprodukter
Grossistenergiprodukter som omfattas av REMIT-reglerna är:
- avtal som rör leverans av el eller naturgas som levereras inom EU
- derivat som rör el eller naturgas som produceras, handlas eller levereras inom EU
- avtal som rör transport av el eller naturgas inom EU
- derivat som rör transport av el eller naturgas inom EU
- avtal som rör leverans och distribution av el eller naturgas till slutkunder endast om slutkundens förbrukningskapacitet överskrider 600 GWh/år.
Marknadsaktörer
En marknadsaktör är en aktör som främst berörs av reglerna och skyldigheterna i REMIT-förordningen. Med en marknadsaktör avses i REMIT-förordningen en person, inklusive överföringsnätsinnehavare, som utför transaktioner. Som transaktioner räknas även handelsrelaterade uppdrag på en eller flera grossistmarknader för energi.
Med andra ord ingår alla som idkar handel med grossistenergiprodukter eller ger anbud med sådana i tillämpningsområdet för REMIT-förordningen. Med person avses i det här sammanhanget såväl en juridisk som en fysisk person.
Marknadsaktörer är minst följande aktörer:
- fysiska eller juridiska personer som utför transaktioner på grossistmarknaden, till exempel säljare och köpare som idkar grossisthandel med energi, importörer av el och naturgas, fraktare och avskeppare av naturgas (SSO:er Storage System Operators), behandlare av flytande naturgas (LSO:er: LNG System Operators) samt värdepappersföretag
- aktörer som idkar handel med energiderivat
- innehavare av överföringsnät (TSO:er, Transmission System Operators)
- slutanvändare av el eller naturgas vars tekniska förbrukningskapacitet på ett enskilt driftsställe är minst 600 GWh/år.
Lagstiftning
REMIT-förordning (EU) nr 1227/2011
Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1348/2014
Definierar noggrannare till exempel fullgörande av och innehåll i rapporteringsskyldighet.
Transparensförordning (EU) nr 543/2013
Anvisningar
- ACER upprätthåller information om frågor relaterade till REMIT-förordningen på webbplatsen REMIT Portal. På webbplatsen finns information om bland annat:
- REMIT-lagstiftning
- tekniska rapporteringskrav för transaktioner
- tillämpning av REMIT-förordningen (Guidance notes)
- aktörer som utövar rapportering av transaktioner (List of Registered Reporting Mechanisms)
- registrerade marknadsaktörer (European Register of Market participants)
- Om godkända insiderinformationsplattformar (Inside Information Platforms, IIPs)
ACER tar fram anvisningar (guidance) om tillämpning relaterad till REMIT-förordningen. Anvisningarna är inte juridiskt bindande. Anvisningarna är främst riktade till nationella regleringsmyndigheter, men kan även vara användbara för marknadsaktörer vid tolkning av REMIT-förordningen.
REMIT Portal som upprätthålls av ACER
Marknadsaktörer som idkar handel på grossistmarknaderna för energi måste registrera sig hos den nationella regleringsmyndigheten. Registrering i REMIT-registret är en förutsättning för handel med grossistenergiprodukter. Huruvida marknadsaktören har registrerat sig på ett adekvat sätt påverkar dock inte förekomsten av marknadsaktörens andra REMIT-skyldigheter.
Registreringsmyndigheten fastställs utifrån marknadsaktörens etableringsplats eller permanenta adress, eller om marknadsaktören ännu inte har etablerat sig inom EU eller bor där, utifrån den medlemsstat där marknadsaktören handlar. En marknadsaktör i Finland ska alltså i princip registrera sig hos Energimyndigheten, såvida denne inte har registrerat sig hos någon annan regleringsmyndighet inom EU.
Registreringen sker i det centraliserade europeiska registret över marknadsaktörer (CEREMP).
Vem omfattas av rapporteringsskyldigheten?
För övervakningen av grossistenergimarknadernas funktionssätt på unionsnivå ansvarar Byrån för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter (ACER). Marknadsaktörer är skyldiga att rapportera sina transaktioner på grossistenergimarknaderna i enlighet med artikel 8 i REMIT‑förordningen. Rapportering till det centraliserade rapporteringssystemet (ARIS) som upprätthålls av ACER sker via registrerade rapporteringsmekanismer (RRM). ACER upprätthåller en förteckning över registrerade rapporteringsmekanismer. Marknadsaktören är som rapporteringsskyldig i sista hand själv ansvarig för att rapporteringsskyldigheten fullgörs på behörigt sätt.
Vad omfattas av rapporteringsskyldigheten?
Rapporteringsskyldigheten gäller handel med energiprodukter och relaterade finansiella derivatinstrument. Med energiprodukter avses el och naturgas, inklusive flytande naturgas, dvs. LNG. Rapporteringen omfattar både genomförda transaktioner och handelsorder (anbud). Rapporteringsskyldigheten omfattas av transaktioner där den anknytande leveransen, produktionen eller överföringen av el eller naturgas sker i en EU- eller EES-stat. Rapporteringsskyldigheten som rör överföringen gäller endast sådana överföringsavtal som görs mellan två eller flera handelsplatser eller budområden (till exempel Finland är just nu ett budområde. Överföringsavtal inom ett budområde rapporteras inte).
Detaljerad information om rapporteringsskyldigheten för transaktioner som utförs på grossistmarknaderna finns i genomförandeförordning. I den definieras vilka avtal och uppdrag som omfattas av marknadsaktörers anmälningsskyldighet, samt när och i vilket format uppgifterna ska lämnas in till myndigheten.
I genomförandeförordningen specificeras bland annat följande detaljer relaterade till rapportering:
- en förteckning över de avtal som ska rapporteras
- en tidtabell över transaktionsrelaterade anmälningar
- anmälningskanaler och -metoder
- tekniska och organisatoriska krav och ansvar som rör anmälningar av uppgifter
- detaljerade regler om innehållet i uppgifter som ska anmälas
Vid frågor om rapportering och systemet som används för rapportering: [email protected].
Skyldighet att offentliggöra insiderinformation
Marknadsaktörerna måste på ett effektivt sätt och i rätt tid offentliggöra insiderinformation som de disponerar (artikel 4 i REMIT-förordningen).
Anmälningsskyldigheten gäller alla marknadsaktörer som disponerar
- sådan exakt och opublicerad information om kapaciteten hos och användningen av produktions-, lagrings- och förbrukningsanläggningar eller överföringsnät för el eller naturgas som
- är direkt eller indirekt relaterade till en eller flera grossistenergiprodukter och
- som vid offentliggörande sannolikt skulle ha betydande inverkan på produkternas priser.
Publiceringen rör bland annat information
- som har betydelse för kapaciteten hos och användningen av produktions-, lagrings- och förbrukningsanläggningar eller överföringsnät eller
- som anknyter till kapaciteten hos och användningen av bearbetningsanläggningar för flytande naturgas, inklusive uppgifter om planerade eller oplanerade driftstopp i fråga om anläggningarna eller näten.
Underlåtenhet att offentliggöra insiderinformation är endast möjlig i undantagstillstånd. Marknadsaktören kan på eget ansvar i undantagsfall uppskjuta publiceringen av insiderinformation för att inte riskera sina berättigade förmåner om
- underlåtenheten att publicera informationen sannolikt inte vilseleder allmänheten och
- marknadsaktören kan garantera att sådan information förblir konfidentiell och inte
- använder den till att ta beslut relaterade till handel med grossistenergiprodukter.
Alla ovanstående punkter måste uppfyllas. I en sådan situation måste marknadsaktören utan dröjsmål lämna in adekvata uppgifter och motiveringar för försenad publicering till byrån för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter (ACER) och den nationella tillsynsmyndigheten (Energimyndigheten). Det befriar dock inte marknadsaktören från en potentiell utredning av underlåtenhet att anmäla insiderinformation eller påföljder vid misstanke om missbruk.
Hur offentliggörs insiderinformation?
Marknadsaktörer ska offentliggöra insiderinformation via insiderinformationsplattformar. Ansvaret för att offentliggöra uppgifterna på behörigt sätt ligger hos marknadsaktören själv.
Insiderinformationsplattformar ska säkerställa att insiderinformation offentliggörs på ett sådant sätt att
- allmänheten har snabb tillgång till den berörda informationen, även via en webbplats eller ett tydligt programmeringsgränssnitt, och att
- allmänheten kan bedöma informationen ingående, på ett ändamålsenligt sätt och i rätt tid.
Den REMIT-portal som upprätthålls av Byrån för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter (ACER) tillhandahåller en sektorsspecifik förteckning över insiderinformationsplattformar samt tillgång till plattformarnas offentliggjorda insiderinformation (List of Inside Information and Transparency Platforms).
Publicering av otillgänglighetsinformation
Meddelanden, innehåll och tidsfrister för otillgänglighetsinformation på elmarknaden regleras mer detaljerat i transparensförordningen.
Förordningen kräver att information om planerade otillgängligheter som varar minst en marknadstidsenhet lämnas med högst en timmes fördröjning:
- planerade otillgängligheter för konsumtionsenheter på minst 100 MW
- förändringar i tillgängligheten för konsumtionsenheter med en nominell kapacitet på minst 100 MW
- planerade otillgängligheter för generatorenheter på minst 100 MW
- förändringar på minst 100 MW i generatorenheters faktiska tillgänglighet
- planerade otillgängligheter för produktionsenheter på minst 200 MW
- förändringar på minst 100 MW i den faktiska tillgängligheten för produktionsenheter med en installerad produktionskapacitet på minst 200 MW
Elproducenter och elanvändare ska lämna informationen till stamnätsoperatörerna eller direkt till det centrala informationssystemet (IIP).
Fingrid har tagit fram en tillämpningsanvisning för elmarknadsaktörer verksamma i Finland om publicering av elmarknadsinformation.
Fingrids tillämpningsanvisning för transparensförordningen (på finska)
Transparensförordningen innehåller bestämmelser om tillhandahållande och publicering av information på elmarknaden samt om en gemensam minimidatamängd som avser elproduktion, överföring och konsumtion och som görs tillgänglig för marknadsaktörerna.
Genom förordningen inrättades en transparensplattform som upprätthålls av ENTSO-E, stamnätsoperatörernas samarbetsorgan, där centrala uppgifter om elmarknaden publiceras. Uppgifterna anses nödvändiga för att marknadsaktörerna ska kunna fatta effektiva beslut om produktion, konsumtion och handel.
Stamnätsoperatörer, elproducenter och stora elanvändare är skyldiga att lämna de uppgifter som avses i förordningen till stamnätsoperatören. De ska säkerställa att de uppgifter som lämnas är fullständiga och håller den föreskrivna kvaliteten. Stamnätsoperatören vidarebefordrar uppgifterna till ENTSO-E:s gemensamma transparensplattform.
Förordningen ålägger bland annat att landsvisa produktionsuppgifter publiceras per marknadstidsenhet och per produktionstyp med högst en timmes fördröjning.
Europeiska stamnätsföretag åläggs också att publicera långsiktigare konsumtionsprognoser samt detaljerade uppgifter om åtgärder för flaskhalsförvaltning och reservmarknader.
ENTSO-E har tagit fram en handbok där detaljer och presentationsformat för uppgiftslämnandet specificeras.
Vänligen kontakta oss via e-post: [email protected]