Utbildning av installatörer av förnybar energi
Energimyndigheten sköter de myndighetsuppgifter som anknyter till lagen om godkännande av utbildare för installatörer av vissa energisystem som använder förnybar energi. Genom lagen införlivas RES-direktivets krav om certifiering av installatörer av små pannor och ugnar som drivs med biomassa, solcells- och solvärmesystem, system för ytnära jordvärme samt värmepumpar i den finländska lagstiftningen. Det är fråga om ett frivilligt certifieringssystem.
Lagom godkännande av utbildare för installatörer av vissa energisystem som använder förnybar energi
Lämna in en verifierad utsläppsrapport över föregående års utsläpp i FINETS-systemet senast den 31 mars. Energimyndigheten skapar utsläppsrapportunderlag för övervakningsplanerna och de förenklade övervakningsplanerna. Underlagen finns på fliken ”Utsläppsrapporter” i FINETS. Om ansökan om utsläppstillstånd och/eller övervakningsplan fortfarande behandlas av Energimyndigheten i början av året, skapas underlaget för utsläppsrapporten när ansökan har avgjorts.
Så här lämnar du in en verifierad utsläppsrapport till Energimyndigheten i FINETS-systemet:
- Kontrollera att rätt kontrollör har valts på det sista uppgiftskortet i den gällande övervakningsplanen (punkten ”Val av kontrollörsföretag”).
- Gå till fliken ”Utsläppsrapporter” i FINETS och välj den utsläppsrapportblankett som gäller anläggningen.
- Fyll i utsläppsrapportblanketten.
- Skicka den ifyllda utsläppsrapporten för verifiering med knappen "Skicka blankett" längst upp på skärmen.
- Vid behov ska du komplettera utsläppsrapporten på kontrollörens begäran.
- Kontrollören lämnar en verifieringsrapport om utsläppsrapporten. Du kan yrka på rättelse av verifieringsrapporten genom att lämna en skriftlig begäran om detta till kontrollören inom 30 dagar från delfåendet av rapporten. Anvisningar om sökande av ändring finns som bilaga till verifieringsrapporten.
- Godkänn verifieringsrapporten genom att kvittera den senast den 31 mars.
Energimyndigheten granskar de verifierade utsläppsrapporterna. Om brister eller oklarheter uppdagas i utsläppsrapporten, skickar Energimyndigheten en begäran om utredning av observationerna till verksamhetsutövaren. Energimyndigheten fattar ett separat beslut i ärendet, om man efter verksamhetsutövarens utredning konstaterar att den rapporterade utsläppsmängden är felaktig.
Anvisningar på finska:
Lämna in en utsläppsrapport i FINETS på finska (pdf)
Beräkning av emissionsfaktorn på finska (pdf)
Fastställande av beräkningsfaktorer på finska (excel)
Anvisning om rapportering av bränsleleverantörer och bränsleanvändning (pdf)
Rapportblankett om bränsleleverantörer och bränsleanvändning (excel)
Meddela Energimyndigheten
- Prisinformation för nätverkstjänster
- Priser för andra nätverkstjänster än elöverföring och distribution
- Information om kriterierna för att fastställa nätverkstjänster
Med kriterier avses de uppgifter som gör det möjligt för kunden att beräkna priset på tjänsten. Dessa inkluderar till exempel € / kWh, € / månad, € / kW, månad och annan information om hur avgiften fastställs.
Prisuppgifterna lämnas in genom att mata in dem i Energimyndighetens prisinformationssystem SHV.
För att kunna använda systemet måste företaget ha gett användaren fullmakt i Suomi.fi-webbtjänsten.
Energimyndighetens prisuppgiftsystem
Mer information om Suomi.fi-fullmakt
Skicka kriterierna till Energimyndigheten via e-post till [email protected].
Försäljningspriser på el och nyckeltal
Meddela de priser som företaget generellt erbjuder på produkter till konsumenter eller andra småkunder (högsta förbrukning på 100 000 kilowattimmar eller utrustad med huvudsäkringar på högst 3 x 63 ampere) till Energimyndighetens prisjämförelsetjänst. Leveransskyldiga försäljare ska också meddela priserna på sina leveransskyldighetsprodukter till prisjämförelsetjänsten.
Meddela dessutom följande nyckeltal varje år:
- antalet eldriftsställen och den sammanlagda årsförbrukningen indelad enligt driftställesgrupp
- försäljningsmängderna i fråga om el som producerats med förnybara energikällor och antalet elförsäljningsavtal.
Skicka prisuppgifterna om detaljförsäljningen av el och nyckeltalen genom att mata in dem i Energimyndighetens prisuppgiftssystem. Användningen av systemet förutsätter Suomi.fi-fullmakt.
Energimyndighetens prisuppgiftssystem
Mer information om Suomi.fi-fullmakt
Elförsäljningsvillkor
Anmäl de försäljningsvillkor som hänför sig till en elförsäljningsprodukt om de på ett sätt som är väsentligt för konsumenten avviker från de elförsäljningsvillkor som allmänt iakttas inom branschen.
Anmälan ska göras innan ändringarna träder i kraft och innehålla information om när ändringarna träder i kraft.
Skicka försäljningsvillkoren per e-post till [email protected] eller per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Ansöka om ett utsläppstillstånd (ETS2): https://ets2.energiavirasto.fi/
Ansök om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen för en ny anläggning minst sex månader innan den planerade verksamheten i anläggningen inleds. Med verksamhet avses även provdrift. Om anläggningen uppfyller villkoren för den förenklade riskbedömningen, kan du ansöka om en standardiserad och förenklad övervakningsplan. I annat fall ska du ansöka om en normal övervakningsplan.
Kontakta Energimyndigheten per e-post ([email protected]) för att ansöka om godkännande av utsläppstillståndet och övervakningsplanen för utsläpp. Energimyndigheten skapar en anläggningsspecifik ansökningsblankett i FINETS-systemet för både utsläppstillståndet och övervakningsplanen.
Registrera dig som användare i FINETS-systemet
Om du är ny användare av FINETS-systemet, ska du först registrera dig via tjänsten Suomi.fi. Välj ”Inlämnande av uppgifter om utsläppstillstånd och utsläppsrapporter” som fullmaktsärende. Kontrollera att alla personer som använder FINETS-systemet har Suomi.fi-fullmakter. Du får ett meddelande per e-post från Energimyndigheten, när basuppgifterna om verksamhetsutövaren har lagts till i FINETS-systemet. När Suomi.fi-fullmakterna är i sin ordning, kan du logga in i FINETS-systemet. Fyll i de uppgifter som saknas på fliken ”Verksamhetsutövare”.
Ansökan om utsläppstillstånd i FINETS-systemet:
- Fyll först i ansökan om utsläppstillstånd. En del av uppgifterna i ansökan om utsläppstillstånd kopieras till ansökan om övervakningsplan.
- Du kommer till ansökan genom att antingen klicka på diarienummerlänken i vyn ”Ansökningar” (i det här skedet har ansökan ännu inget diarienummer, så det står ”Inget diarienummer”) eller genom att klicka på ”Gå till ansökan” och klicka på knappen ”Information om ansökan”.
- Lägg till alla uppgifter som efterfrågas i ansökan om utsläppstillstånd. Intill rubrikerna/frågorna finns en svart infoikon. Om du klickar på den, får du mer detaljerade instruktioner om varje punkt.
- Kom ihåg att bifoga miljötillståndet eller registreringsanmälan enligt miljöskyddslagstiftningen till ansökan. I normala fall behövs inga andra bilagor.
- Uppdatera och upprätthåll kontaktuppgifterna på fliken ”Verksamhetsutövare”.
Ansökan om godkännande av övervakningsplan i FINETS-systemet:
- När du har fyllt i ansökan om utsläppstillstånd, ska du fylla i ansökan om övervakningsplan. Om villkoren för den förenklade riskbedömningen uppfylls, kan du ansöka om en standardiserad och förenklad övervakningsplan om du vill. I annat fall ska du ansöka om en normal övervakningsplan.
- Du kommer till ansökningsblanketten genom att antingen klicka på diarienummerlänken i vyn ”Ansökningar” (i det här skedet har ansökan ännu inget diarienummer, så det står ”Inget diarienummer”) eller genom att klicka på ”Gå till ansökan” och där klicka på knappen ”Information om ansökan”.
- Om svarsfältet är grått, är det fråga om information som Energimyndigheten fyller i senare eller som automatiskt hämtas ur systemet (till exempel från utsläppstillståndet).
- Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. Glöm inte att spara ibland.
- Kontrollera att ansökan innehåller rätt bilagor och att inga överflödiga bilagor har inkluderats. Den enda obligatoriska bilagan till övervakningsplanen är vanligtvis ett enkelt anläggningsschema, som visar de väsentliga aspekterna av utsläppsövervakningen vid anläggningen. Överflödiga bilagor kan ännu tas bort innan blanketten skickas.
Skicka till sist ansökan om både utsläppstillstånd och övervakningsplan till Energimyndigheten. Skicka först ansökan om utsläppstillstånd och omedelbart därefter ansökan om övervakningsplan med knappen "Skicka blankett". Ansökans status ändras till "Ansökan har lämnats in", och ärendena får diarienummer.
FINETS-systemet
Anvisningar
Ansökning:
Anvisning för utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Webbinariematerial på finska om hur man fyller i den förenklade övervakningsplanen 10.11.2020 (pdf)
Webbinariematerial på finska om hur man fyller i övervakningsplanen 12.11.2020 del 1 (pdf)
Webbinariematerial på finska om hur man fyller i övervakningsplanen 12.11.2020 del 2 (pdf)
Biogas och biomassa:
Övervakning och rapportering av biomassa i utsläppshandeln (pdf)
Vanliga frågor och svar, CRF-koder:
Vanliga frågor och svar på finska om utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Osäkerhetsbedömning:
Anvisning om osäkerhetsbedömning (pdf)
Verktyget för beräkning av osäkerhet (excel)
Orimliga kostnader:
Verktyget för orimliga kostnader 2024 på finska (excel)
EU-kommissionens vägledningar på engelska (Guidance Documents):
GD1 General guidance for installations
GD3 Biomass issues in the EU ETS
GD4 Guidance on Uncertainty Assessment
GD4a Guidance on Uncertainty Assessment - Example
Ansök om ändring av utsläppstillståndet och/eller övervakningsplanen varje gång anläggningen genomgår förändringar som påverkar utsläppstillståndet och/eller övervakningsplanen. Se till att FINETS-blanketterna alltid är uppdaterade i förhållande till situationen vid anläggningen.
Så här lämnar du in en ansökan om ändring av utsläppstillståndet/övervakningsplanen i FINETS-systemet:
- Gå till fliken ”Ansökningar” i FINETS-systemet. Klicka på knappen ”Ändra” under det senaste godkända utsläppstillståndet/den senaste godkända övervakningsplanen. Knappen ”Ändra” finns i kolumnen ”Funktioner”.
- Övervakningsplan: Uppgifterna i den senaste godkända övervakningsplanen kopieras som sådana till ändringsansökan. Anläggningsschemat i den godkända övervakningsplanen överförs också till ändringsansökan. Om schemat är föråldrat, ska du ta bort det och lägga till en ny version i ansökan. Innan du skickar in din ansökan, ska du kontrollera att ansökningsblanketten endast innehåller det uppdaterade schemat.
- Gör ändringarna på blanketten. Kontrollera att alla nödvändiga punkter är ifyllda.
- Skicka till sist ansökan till Energimyndigheten genom att klicka på knappen "Skicka blanketten".
- Om du ansöker om ändring av både utsläppstillståndet och övervakningsplanen, ska du först skicka in en ansökan om ändring av utsläppstillståndet.
Kontakta oss vid behov: [email protected].
Anvisningar
Anvisning för utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Biogas och biomassa:
Övervakning och rapportering av biomassa i utsläppshandeln (pdf)
Osäkerhetsbedömning:
Anvisning om osäkerhetsbedömning (pdf)
Verktyget för beräkning av osäkerhet (excel)
Vanliga frågor och svar, CRF-koder:
Vanliga frågor och svar på finska om utsläppstillstånd och övervakningsplan (pdf)
Orimliga kostnader:
Verktyget för orimliga kostnader 2024 på finska (excel)
EU-kommissionens vägledningar på engelska:
MRR GD1 General guidance for installations
MRR GD3 Biomass issues in the EU ETS
MRR GD4 Guidance on Uncertainty Assessment
MRR GD4a Guidance on Uncertainty Assessment - Example
Påbörja ansökningsprocessen genom att kontakta Energimyndigheten: [email protected].
Utbetalning av stöd i premiesystemet ansöks med blanketten nedan. Om elproducenten inte är berättigad till premiestöd på grund av marknadspriset på el, ska elproducenten meddela den prisperiodspecifika produktionen till Energimyndigheten med hjälp av blanketten nedan. I blanketten finns noggrannare anvisningar om hur den ifylls. I punkten Mer information på blanketten ska dokumenteras om blanketten innehåller sekretessbelagd information.
Blankettens produktionsanmälan ska alltid vara verifierad av kontrollören. En skild blankett för kontrollörens verifiering finns nedan (bilaga 1). Mer information om utförandet av verifieringen finns på kontrollörens blankett samt i Energimyndighetens kontrollörsanvisning.
Elproducenten ska förse ansökan om utbetalning inklusive bilagor till Energimyndigheten inom två månader från prisperiodens slut. För produktionsanmälan ska blanketten lämnas in inom två monader efter stödperiodens (4 år) slut.
Ansökan om utbetalning och produktionsanmälan.word (uppdaterad 7.10.2024)
Bilaga 1: Kontrollörens verifiering.word (på finska, uppdaterad 7.10.2024)
Fullmaktsblankett.word (på finska)
Innehavarna av eldistributionsnät, distributionsnät med högspänning, stamnät samt överföringsnät för naturgas ska meddela om betydande störningar angående datasäkerhet till Energimyndigheten.
Gör så här:
Meddela om en dataskyddsstörning med den bifogade blanketten.
Rapporteringsformulär för informationssäkerhetsincidenter enligt NIS-direktivet
Anvisning: rapportering av informationssäkerhetsincedenter (pdf)
Uppgifterna om nätstrukturen ska lämnas till Energimyndigheten varje år före utgången av mars månad. Från år 2023 samlas information om nätets struktur i VERTTI-systemet.
Strukturuppgifter som ska lämnas in:
- antalet nätkomponenter som är i faktisk användning och genomsnittsålder
- antalet nätkomponenter som har investerats i elnätet och tagits bort från nätet under året
- antalet köpta och sålda nätkomponenter och genomsnittsålder
- jordkabeldikenas faktiska dikeslängder uppdelade i enlighet med olika miljöförhållandeklasser.
Strukturuppgifterna meddelas till värden per den sista december respektive år.
Definitioner av nätkomponenter och tolkningsnorm för meddelande om nätstrukturuppgifter finns i menyn ”Instruktioner” i VERTTI-tillsynsdatasystemet.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens VERTTI-rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter Suomi.fi-fullmakt.
- Lämna in strukturuppgifterna på en blankett i rapporteringssystemet.
- Du kan bifoga andra dokument som krävs som bilagor.
- Skicka in de färdiga strukturuppgifterna till Energimyndigheten via rapporteringssystemet.
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Tillstånd att äga, utveckla, förvalta och driva energilagringsanläggningar som betraktas som helt integrerade nätkomponenter ska sökas från Energimyndigheten.
Med energilagringsanläggningar som betraktas som helt integrerade nätkomponenter avses till exempel kondensatorer, svänghjul och ackumulatorer för elstationens egen förbrukning eller andra helt integrerade komponenter i elnätet eller delar av dem med vilka energi kan lagras i enlighet med definitionerna i elmarknadslagen. Ett villkor är att det inte är möjligt att bedriva affärsverksamhet som avser energilagringsanläggningar med komponenten i fråga.
Energimyndigheten beviljar på ansökan nätinnehavaren ett tillstånd som nu och i fortsättningen tillåter att äga, utveckla, förvalta och driva alla sådana nätkomponenter hos nätinnehavaren som i praktiken inte kan användas för andra uppgifter än sådana som omfattas av den reglerade nätverksamheten.
Vid ansökan om tillstånd kan du dra nytta av mallen för tillståndsansökan. Uppge följande uppgifter i ansökan:
- vem som ansöker om tillstånd och den sökandes FO-nummer
- vilket tillstånd ansökan gäller: tillstånd enligt 29 b § 2 mom. i energimarknadslagen att äga, utveckla, förvalta och driva energilagringsanläggningar som utgör nätinnehavarens helt integrerade nätkomponenter
- kontaktpersonens uppgifter.
Ansökan om tillstånd ska undertecknas.
Lämna in den undertecknade ansökan till Energimyndigheten per e-post till adressen [email protected]. Du kan också lämna in tillståndsansökan per post till adressen Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Tillståndet är avgiftsbelagt.
Ansökningarna ska lämnas in senast 30.8.2024.
När du sköter dina ärenden hos Energimyndigheten kan du få ett meddelande i meddelandetjänsten. I meddelandetjänsten kan du läsa och svara på det meddelande som du har fått. För att logga in i meddelandetjänsten måste du identifiera dig i Suomi.fi och ha behörighet att bedriva verksamhet.
Marknadsaktörer som idkar handel på grossistmarknaderna för energi måste registrera sig hos den nationella regleringsmyndigheten.
Registrera dig i det centraliserade europeiska registret över marknadsaktörer, dvs. CEREMP-systemet.
Vid fler frågor om registret och CEREMP-systemet som används vid registrering: [email protected].
Anvisningar om registreringsprocessen (på finska)
Elnätsinnehavarna ska lämna in elnätsbolagets utvecklingsplaner till Energimyndigheten jämna år före utgången av juni månad.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter suomi.fi-fullmakt <linkki>.
- Lämna in uppgifterna i utvecklingsplanen på en blankett i rapporteringssystemet.
- Bifoga en fritt formulerad utvecklingsplan.
- Skicka uppgifterna i utvecklingsplanen till Energimyndigheten via rapporteringssystemet.
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Föreskrift om utveclingsplan för distributionsnät (pdf)
Anvisning: Tolkningsnorm för föreskriften om utvecklingsplan (pdf)
Anvisning för att meddela områden som uppfyller kvalitetskraven - nätverksinformationspunkten (pdf)
Elnätsinnehavarna och naturgasnätsinnehavarna ska varje år lämna in separerade bokslutsuppgifter och ekonomiska nyckeltal för näringsverksamheterna till Energimyndigheten före utgången av maj månad.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter suomi.fi-fullmakt <linkki>.
- Lämna in separerade bokslutsuppgifter och ekonomiska nyckeltal på en blankett i rapporteringssystemet.
- Skicka de färdiga separerade bokslutsuppgifterna och ekonomiska nyckeltalen till Energimyndigheten via rapporteringssystemet.
- Skicka bolagets separerade bokslut 31.5.2018 per e-post till [email protected] eller per post till Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Föreskrift: nyckeltal för elnätsverksamheten och deras publicering (pdf)
Föreskrift: nyckeltal för naturgasnätsverksamheten och deras publicering (pdf)
Elnätsinnehavarna och naturgasnätsinnehavarna ska varje år lämna in elnätsbolagets tekniska nyckeltal till Energimyndigheten före utgången av maj månad.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter Suomi.fi-fullmakt.
- Lämna in de tekniska nyckeltalen på en blankett i rapporteringssystemet.
- Skicka de färdiga tekniska nyckeltalen till Energimyndigheten via rapporteringssystemet.
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Föreskrift: nyckeltal för elnätsverksamheten och deras publicering (pdf)
Föreskrift: nyckeltal för naturgasnätsverksamheten och deras publicering (pdf)
Instruktionerna finns på finska här
Obligatoriska depåkonton öppnas endast för verksamhetsutövare, rederier, flygbolag och kontrollörer som omfattas av utsläppshandel. Ansökningar om att öppna konto lämnas till Energimyndigheten.
Verksamhetsutövare kan ansöka om att öppna ett depåkonto när anläggningen har blivit beviljad utsläppstillstånd. Luftfartygsoperatörer kan ansöka om att öppna ett depåkonto när flygbolagets övervakningsplan har godkänts. Rederiet måste ansöka om att öppna ett utsläppsrättskonto efter att det har lagts till kommissionens lista. Om rederiet inte finns med på listan måste företaget först kontrollera med THETIS-MRV helpdesk vem som är rätt administrativ myndighet. Kontrollörer kan ansöka om att öppna ett depåkonto när de har godkänts som utsläppshandelskontrollörer.
Ansökan görs i första hand i REKA. Användningen av REKA kräver att ett nytt konto öppnas för en kontohavare som redan har konton i unions registret. Om kontoinnehavaren inte redan har konton ska han först kontakta registerteamet och anmäla avsikten att öppna ett konto genom t.ex. e-post [email protected]. Rederierna på kommissionens lista har redan lagts till REKA, så kontoöppning för de nämnda företagen kan göras direkt i REKA även utan tidigare konto.
Dessutom måste författaren av applikationen, alla kontoombud som ska läggas till i applikationen och alla undertecknare av applikationen kunna använda suomi.fi-inloggningen eller den finska Authenticator-autentiseringstjänsten.
Gör så här:
- Se först till att alla nödvändiga personer har beviljats korrekta suomi.fi-fullmakter för REKA-systemet. Utländska företag kan i webbtjänsten suomi.fi ta reda på hur de kan ge fullmakter till de personer de vill ha. Den som gör ansökan och de personer som utses till kontoombud måste ha fullmakten "Göra ansökningar relaterade till utsläppshandelsregistret". Personer som undertecknar ansökan på uppdrag av organisationen måste ha fullmakten "Underteckna ansökningar för utsläppshandelsregistret". Ingen har automatiskt dessa fullmakter, men de måste beviljas separat i tjänsten suomi.fi för REKA (se anvisningar för beviljande av fullmakter i REKA:s användarmanual, kapitel 2.1).
- Varje ny användare som ska läggas till som kontoombud skapar ett eget EU Login-konto, installerar EU Login-applikationen på sin mobila enhet, anger sitt mobilnummer och mobileenhet på EU Login-kontot och registrerar sig i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). De får ett URID-nummer som är en obligatorisk uppgift i ansökan. Nya användare är personer, som inte har använt unionsregistret tidigare. Gamla användare kan se sina URID genom att logga in i registret.
- Sökanden loggar in på REKA och fyller i ansökan om att öppna ett obligatoriskt konto där (se REKAs användarmanual, kapitel 3.4.3) eller fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Energimyndigheten enligt anvisningarna. Blanketten kan undertäknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med hjälp av en elektronisk signatur, om en används i ditt företag. Ansökan, angivna uppgifter och eventuella bilagor måste uppfylla kraven (se Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud och Vidimering och legalisering).
- Varje kontoombud som läggs till i ansökan går till REKA för att med sin underskrift godkänna utnämningen av sig själv som ombud, och varje firmatecknare som angetts i ansökan går att underteckna ansökan på uppdrag av organisationen (se REKAs användarmanual, kapitel 4). Systemet skickar ett påminnelsemeddelande till de e-postadresser som anges i ansökan. Ordningen för underskrift spelar ingen roll.
- När alla kontoombud och firmatecknare har skrivit på kommer ansökan att behandlas och överföras till Energimyndigheten. Vid behov begär Energimyndigheten in kompletterande uppgifter och informerar när ärendet är löst genom förvaltningsbeslut.
- Energimyndigheten skickar en behörighetsnyckel via sms till varenda ny användare. Nya användarna måste själv aktivera sina behörighetsnycklar i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). Först efter det ska de se sina konton i registret.
Om det inte är möjligt att använda REKA (sökanden, alla kontoombud som lagts till i ansökan och alla undertecknare av ansökan inte har möjlighet att använda suomi.fi-inloggning eller identifieringstjänsten för finska Authenticator), kan ansökan också göras med en ansökningsblankett i pdf, som kan erhållas genom att begära Energimyndigheten på rekisteri@ energiavirasto.fi. Blanketten kan undertecknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med en elektronisk signatur, om en sådan används i din organisation. Lämna in ansökningsblanketten till Energimyndigheten enligt anvisningarna i den.
Ansökningsblankett (EU-konton) (pdf)
Anvisning för nya användare (EU Login-konto, registering och anmälan) (pdf)
Innan ansökan om utbetalning lämnas in ska stödmottagaren beakta följande:
-
Enligt stödbeslutet ska stödmottagaren utan dröjsmål, dock senast en månad efter att laddningspunkterna eller tankningspunkterna enligt projektet har tagits i bruk, publicera uppgifter om dem på sin webbplats. I stället för att publicera på de egna webbsidorna kan stödmottagaren publicera uppgifter i den elektriska laddnings- eller tankningstjänsten så att de är lättillgängliga för alla.
-
Enligt stödbeslutet ska stödmottagaren utan dröjsmål, men senast en månad efter att laddningspunkterna eller tankningspunkterna enligt projektet har tagits i bruk, anmäla detta till Energimyndigheten. Anmälan görs på adressen [email protected] med rubriken ”Anmälan om ibruktagande xxx/070900/202x”.
Dessutom ska stödmottagaren beakta följande:
-
Om det innan projektet inleds framgår att projektet fördröjs i förhållande till den tidtabell som fastställts i stödbeslutet eller om projektet av någon annan anledning inte kan genomföras i enlighet med stödbeslutet, ska stödmottagaren genom anmälan utan dröjsmål avstå från det beviljade stödet. Anmälan görs på adressen [email protected] med rubriken ”Anmälan om avstående från stöd xxx/070900/202x”.
Ansök om utbetalning av infrastrukturstöd i ärendehanteringssystemet TAKILA enligt anvisningarna nedan.
Bruksanvisning för ärendehanteringssystemet TAKILA
Anvisning för ansökan om utbetalning av infrastrukturstöd
Om det stöd som beviljats projektet har höjts på grund av att det handlar om ett projekt som använder ny teknologi, ska stödmottagaren sammanställa en slutrapport över projektets resultat och möjligheterna att använda dem. Rapporten görs med mallen nedan.
Mall för slutrapport om ny teknik (på finska)
Anmälan om misstänkt missbruk
Om du har misstankar om att infrastrukturstöd har missbrukats, kan du anmäla det via justitiekanslerns rapporteringskanal eller OLAF:s bedrägerirapporteringssystem.
Justitiekanslerns centraliserade externa rapporteringskanal
Justitiekanslersämbetet fungerar som en centraliserad extern rapporteringskanal till vilken visselblåsare kan rapportera fall av missbruk enligt lagen om skydd för visselblåsare (1171/2022). Anmälan kan göras skriftligen eller muntligen. Justitiekanslerns kansli vidarebefordrar anmälan till de berörda myndigheterna, som utreder ärendet.
Närmare anvisningar om hur en anmälan görs finns på justitiekanslersämbetets webbplats.
Anmälan om misstänkt bedrägeri till Europeiska byrån för bedrägeribekämpning (OLAF)
Europeiska byrån för bedrägeribekämpning OLAF utreder anmälningar om bedrägerier och andra olagliga oegentligheter som rör EU:s offentliga medel, EU:s institutioner och personal vid andra myndigheter.
OLAF kan kontaktas anonymt och på vilket som helst av EU:s 24 officiella språk. Anmälningar kan göras via OLAFs system för bedrägerirapportering på nätet eller per brev.
Mer detaljerade anvisningar om hur man anmäler bedrägerier är tillgänliga på OLAFs webbplats.
Vid behov kan ni kontakta [email protected] för ytterligare information.
Verksamhetsutövare, sjöfartsoperatörer och luftfartygsoperatörer som omfattas av utsläppshandel måste rapportera in kontrollerade utsläpp från föregående år i unionsregistret senast 31 mars. Kontrollörerna måste bekräfta utsläppsmängderna i registret senast 31 mars.
Detaljerade anvisningar om att rapportera utsläpp och godkänna kontrollerade utsläpp finns om du trycker på Hjälp längst upp i höger när du har loggat in i unionsregistret.
Om utsläppen inte har rapporterats och kontrollerats senast 31 mars spärras kontot. Då är överföringar förhindrade tills utsläppen har rapporterats och kontrollerats.
Verksamhetsutövare, sjöfartsoperatörer och luftfartygsoperatörer som omfattas av utsläppshandel måste överlämna kontrollerade utsläpp från föregående år i unionsregistret senast 30 september.
Detaljerade anvisningar om att överlämna utsläppsrätter finns om du trycker på Hjälp längst upp i höger när du har loggat in i unionsregistret.
Om en verksamhetsutövare, sjöfartsoperatör eller luftfartygsoperatör inte gör sitt överlämnande senast 30 september, påföras en avgift för överskriden utsläppsrätt för de icke överlämnade utsläppsrätterna som är 100 € / koldioxidekvivalentton. Avgiften ska höjas i enlighet med förändringarna i det europeiska konsumentprisindexet. Dessutom ska verksamhetsutövaren, sjöfartsoperatören eller luftfartygsoperatören även överlämna icke överlämnade utsläppsrätter.
Ett förhandsbesked enligt hållbarhetslagen informerar om huruvida en råvara ska betraktas som avfall, restprodukt, cellulosa från icke-livsmedel eller material som innehåller både cellulosa och lignin vid tillämpningen av lagen om punktskatt på flytande bränslen. Ansökan kan lämnas in av verksamhetsutövare enligt hållbarhetslagen.
Fyll i ansökan om förhandsbesked och skicka den undertecknad till Energimyndigheten.
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Processanvisning för verksamhetsutövare (pdf)
Blankett: Ansökan om förhandsbesked enligt hållbarhetslagen (doc)
De verksamhetsutövare som använder biomassabränslen i produktionen av el, värme och kyla kan ansöka om godkännande av hållbarhetssystemet via KEKRI-systemet i kekri.energiavirasto.fi.
Bruksanvisning för KEKRI-systemet (pdf)
Dataskyddsbeskrivning för KEKRI-systemet (pdf)
De verksamhetsutövare som producerar biodrivmedel eller använder flytande biobränslen kan ansöka om godkännande med blanketter på nedan och skicka in med bilagor och kontrollörens rapport till [email protected] och som en kopia till [email protected].
Ange ”Ansökan om godkännande av hållbarhetssystem” som rubrik i e-postmeddelandet.
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Processanvisning för verksamhetsutövare (pdf)
Blankett: Ansökan om godkännande av verksamhetsutövares hållbarhetssystem (doc)
Blankett: Kontrollörsutlåtande till ansökan om godkännande (doc) (på finska)
Nätinnehavare ska ansöka om undantag från marknadsbaserad anskaffning av stödtjänster, om en marknadsbaserad anskaffning inte är ekonomiskt effektiv för nätinnehavaren eller det inte finns en marknad.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter ny suomi.fi-fullmakt
- Öppna den nya blanketten för ansökan om undantag för stödtjänster
- Fyll i blanketten. Blankettens ifyllnadsanvisning finns på Energimyndighetens rapporteringssystem
- Bifoga minst de bilagor som nämns i anvisningen
- Skicka in en komplett ansökan till Energimyndigheten via rapporteringssystemet
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Energimyndighetens anvisning om flexibilitets- och stödtjänster för elnätsinnehavare (pdf)
Vertti-systemet
Nätinnehavaren ska ansöka om undantag från marknadsbaserad anskaffning av flexibilitetstjänster, om en marknadsbaserad anskaffning av flexibilitetstjänster inte är ekonomiskt effektiv eller om den skulle leda till allvarliga snedvridningar på marknaden eller ökade överföringsbegränsningar.
Gör så här:
- Logga in i Energimyndighetens rapporteringssystem. Användningen av systemet förutsätter ny suomi.fi-fullmakt
- Öppna den nya blanketten för ansökan om undantag för flexibilitetstjänster
- Fyll i blanketten. Blankettens ifyllnadsanvisning finns på Energimyndighetens rapporteringssystem
- Bifoga minst de bilagor som nämns i anvisningen
- Skicka in en komplett ansökan till Energimyndigheten via rapporteringssystemet
Utfärdande av Suomi.fi-fullmakter till Energimyndighetens system
Energimyndighetens anvisning om flexibilitets- och stödtjänster för elnätsinnehavare (pdf)
Vertti-systemet
- Se anvisningarna om förnyelse av energibesiktningsbehörighet på Energimyndighetens webbplats Energibesiktningar.
- Om du har verkat som ansvarig person i företagets energibesiktning under de senaste fyra åren fyll i ansökningsblanketten nedan. I annat fall gå till punkt 4.
Ansökningsblankett för förnyelse av energibesiktningsbehörighet - Överlämna ansökningsblanketten i första hand till Energimyndigheten per e-post till adressen [email protected]. Ansökan kan alternativt skickas per post till adressen:
Energimyndigheten
Energieffektivitet
Fågelviksgränden 2 A
00530 Helsingfors
Ansökningsblanketten ska lämnas in till Energimyndigheten inom ett år av utgången av energibesiktningsbehörighet. -
Om du inte har verkat som ansvarig person i företagets energibesiktning under de senaste fyra åren, anmäl dig till provet för ansvariga personer via länkarna nedan senast en vecka före provet. De som anmält sig till omtentamen får tillgång till det senaste elektroniska presentationsmaterialet för utbildning av ansvariga personer. Till omtentamen måste anmälas inom ett år av utgången av energibesiktningsbehörighet.
Provdagar och anmälningsblanketter:
• tisdag 7.5.2024, anmälningslänk >>
• tisdag 26.11.2024, anmälningslänk >>
Den nya verksamhetsutövaren ska anmäla bytet av verksamhetsutövare till Energimyndigheten per e-post ([email protected]). Inkludera följande uppgifter i anmälan i tillämpliga delar:
- en fritt formulerad redogörelse för bakgrunden till bytet av verksamhetsutövare,
- information om vem som efter ändringen är verksamhetsutövare enligt lagen om utsläppshandel, det vill säga vem som har den faktiska bestämmanderätten över verksamheten i anläggningen,
- information om när den faktiska bestämmanderätten över anläggningen har överförts till den nya aktören,
- bekräftelse på att den nya verksamhetsutövaren begär att planen över metoder för övervakning av gratis tilldelning av utsläppsrätter ska överföras i hens namn (på grund av de skyldigheter som hänför sig till erhållandet av gratis tilldelning av utsläppsrätter) och
- som bilaga ett köpebrev eller något annat avtalsdokument, av vilket det framgår att anläggningen i fråga har sålts eller på annat sätt överförts till den nya verksamhetsutövaren.
När Energimyndigheten har tagit emot anmälan kontrolleras utsläppstillståndet, så att det överförs till den nya verksamhetsutövaren.
Meddela Energimyndigheten omedelbart, om
- verksamheten vid anläggningen upphör
- det sker förändringar i tillämpningsområdet
- miljötillståndet förfaller eller
- miljötillståndet återkallas.
Energimyndigheten kan på basis av anmälan uppmana anmälaren att ansöka om att utsläppstillståndet ska återkallas och ge anvisningar om detta. Ansökan om återkallande av utsläppstillstånd görs per e-post. E-postmeddelandet ska innehålla en utredning av varför anläggningen inte längre omfattas av utsläppshandeln. Bifoga tillräckliga bevis som bilaga till utredningen. Skicka utredningarna om återkallande av utsläppstillstånd till: [email protected].
Om kontrollören har angett brister, fel eller feltolkningar och/eller förbättringsförslag i verifieringsrapporten, ska du upprätta en förbättringsrapport. Lämna in rapporten till Energimyndigheten i FINETS-systemet senast den 30 juni.
Upprätta förbättringsrapporten på fliken "Förbättringsrapporter" i FINETS-systemet. En blankett för förbättringsrapporten skapas automatiskt i systemet, om kontrollören i verifieringsrapporten har antecknat feltolkningar, MRR-motstridigheter, avvikelser eller förbättringsrekommendationer. Om endast förbättringsrekommendationer har angetts för en A1-anläggning, skapas inget underlag i systemet och ingen förbättringsrapport behöver lämnas in.
Ange i förbättringsrapporten hur och när avvikelserna har korrigerats eller kommer att korrigeras och när de rekommenderade förbättringarna kommer att genomföras. Alla avvikelser måste korrigeras.
Energimyndigheten behandlar förbättringsrapporten och fattar antingen ett avgiftsbelagt beslut om den eller avslutar ärendet genom ett avgiftsfritt kvitteringsmeddelande. För att ett ärende ska kunna kvitteras utan ett avgiftsbelagt beslut måste följande villkor vara uppfyllda. Verksamhetsutövaren ska senast den 30 juni ha:
- korrigerat alla avvikelser,
- genomfört de rekommenderade förbättringarna,
- ansökt om ändring av övervakningsplanen på de relevanta punkterna, och
- lämnat in en förbättringsrapport med uppgifter om korrigeringar, förbättringar och ändringar i övervakningsplanen.
Webbinariematerial på finska om hur man lämnar in en förbättringsrapport 25.5.2022 (pdf)
Lämna in stödanvändningsplanen till Energimyndigheten via TESSA-systemet före utgången av följande år efter att stödet har beviljats för första gången. Ange åtminstone följande uppgifter i planen:
-
namnet på utvecklingsåtgärden,
-
den kommun eller de kommuner där utvecklingsåtgärden huvudsakligen genomförs,
-
en beskrivning av utvecklingsåtgärden, planen och tidtabellen för genomförandet,
-
en bedömning av utvecklingsåtgärdens konsekvenser för minskningen eller undvikandet av växthusgaser samt andra betydande konsekvenser som främjar kolneutralitet,
-
en utredning om de uppskattade kostnaderna för utvecklingsåtgärden och tidpunkten för när de uppkommer,
-
en utredning om att de kostnader som utvecklingsåtgärden orsakar, inte berörs av stöd som kan anses vara statliga stöd.
Du kan göra ändringar i stödanvändningsplanen i TESSA-systemet fram till den 31 december 2028. Ansök om ändring om en tidigare godkänd utvecklingsåtgärd ändras avsevärt eller om du vill lägga till utvecklingsåtgärden i den godkända planen för användningen av stödet.
Anvisning för användning av elektrifieringsstöd på finska (pdf)
Innan den här blanketten fylls i bör organisationen läsa Energimyndighetens anvisningar för användare av ursprungsgarantiregistret kapitel 7, där det finns mera information om anslutning till ursprungsgarantiregistret för värme och kyla och om kraven för registret. Länk till anvisningar
Organisationen ska lämna en undertecknad blankett med bilagor till [email protected] och [email protected]. Innan blanketten sänds kan organisationen inte registreras som en kontoinnehavare i det digitala ursprungsgarantiregistret för värme och kyla, inte heller kan ursprungsgarantier för värme och kyla som säljs, produceras eller används beviljas.
En säljare, producent, användare eller annan kontoinnehavare i ursprungsgarantiregistret för värme och kyla kan ge fullmakt åt minst en person att agera som bolagets befullmäktigad användare i ärenden som gäller det digitala ursprungsgarantiregistret.
Blankett för fullmakt - Ursprungsgarantiregistret för värme och kyla
En person med firmateckningsrätt för energiproduktionsanläggningen kan befullmäktiga minst en person att som ombud sköta ärenden som gäller energiproduktionsanläggningen i ursprungsgarantiregistret.
1. Ge en eller flera personer fullmakt att bli användare i bolagets TESSA-system med hjälp av Suomi.fi-fullmakter. Fullmaktsärendet kallas "Ansökan om elektrifieringsstöd för energiintensiv industri". Om det inte går att göra en Suomi.fi-fullmakt ska du kontakta oss per e-post på adressen [email protected].
2. Logga in i TESSA-systemet. Fyll i uppgifterna om verksamhetsutövaren och anläggningen i systemet.
3. Ansök om stödet i TESSA-systemet. För åren 2023-2026 måste ansökningarna lämnas in senast den 31 mars.
Bekanta dig med anvisningarna för sökande av stöd (på finska) innan du gör ansökan.
Anvisning för sökande av elektrifieringsstöd på finska (PDF)
Gör anmälan per e-post till adressen [email protected] med rubriken "Anmälan om ansökan om elektrifieringsstöd". Lägg till följande uppgifter i meddelandet:
-
Verksamhetsidkarens namn
-
Verksamhetsidkarens FO-nummer
-
Anläggningar på basis av vilka stöd söks
-
Bransch- och PRODCOM-koder för alla produkter
-
E-postadress till minst en kontaktperson, till vilken anmälan om att verksamhetsutövaren grundats skickas till TESSA-systemet.
Du får en bekräftelse per e-post när du kan inleda ansökan om stöd i TESSA-systemet.
Utredningen om hållbarhetskriterierna skickas in till Energimyndigheten årligen innan utgången av mars. Nedan hittar du en mall och anvisningar om hur utredningen om hållbarhetskriterierna görs. Fyll i de obligatoriska uppgifterna i den färdiga Excel-mallen för utredning om hållbarhetskriterierna. Om du använder en egen Excel-tabell, se till att uppgifterna i tabellen följer Energimyndighetens anvisningar och mall. Tabellen får inte låsas eller skyddas med lösenord utan uppgifterna måste kunna kopieras från tabellen.
Bifoga en kopia av kontrollörens granskningsrapport och skicka in utredningen till [email protected] och som en kopia till [email protected].
Ange ”Utredning om hållbarhetskriterierna” som rubrik i e-postmeddelandet.
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Mall: Utredning om hållbarhetskriterierna - biomassabränslen och flytande biobränslen (excel)
Mall: Utredning om hållbarhetskriterierna - biodrivmedel och flytande biobränslen (excel)
Lämna in en verifierad verksamhetsnivårapport för gratis tilldelning av utsläppsrätter senast 31 mars.
Instruktioner för att lämna in en verksamhetsnivårapport (pdf)
Vid anläggning av en högspänningsledning på minst 110 kV ska man ansöka om projekttillstånd hos Energimyndigheten. Ett projekttillstånd behövs för ledningar, sammanlänkningar och anslutningsledningar med nominell spänning på minst 110 kV som tillhör stamnätet eller ett högspänt distributionsnät.
Uppge i projekttillståndsansökan
- uppgifter om den ansökande,
- ledningens viktigaste tekniska uppgifter samt en översiktskarta över ledningen,
- kostnadskalkyl och anläggningstidtabell,
- en utredning om hur nödvändig ledningen är för att trygga elöverföringen,
- en utredning om ledningens miljökonsekvenser och lämplighet med tanke på områdets markanvändning,
- ett utlåtande av den nätverksinnehavare till vars elnät högspänningsledningen avses bli ansluten,
- ett utlåtande av distributionsnätsinnehavaren på ansvarsområdet,
- övriga uppgifter som behövs med tanke på tillståndsbehandlingen.
Lämna undertecknad projekttillståndsansökan till Energimyndigheten per e-post på [email protected]. Om det är fråga om ett projekttillstånd för en anslutningsledning till en produktionsanläggning, kan ansökan också lämnas in via tjänsten Tillstånd och tillsyn: Tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Du kan även lämna projekttillståndsansökan per post på Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Projekttillståndet är avgiftsbelagt.
Vid behov av reparationstillstånd för högspänningsledning ska du kontakta Energimyndigheten. Lämna begäran om utlåtande till Energimyndigheten per e-post på [email protected].
Anvisning för ansökan om projekttillstånd för högspänningsledning (pdf)
Rapportera till Energimyndigheten om användningen av stödet senast den 30 juni 2029. Energimyndigheten publicerar anvisningarna för rapporteringen om stödanvändningen senare.
Elnätinnehavarna ska lämna in elnätsbolagets beredskapsplaner till Energimyndigheten fram till slutet av juni vart tredje år från och med år 2019. Följande planerna ska lämnas in till Energimyndigheten senast den 30 juni 2022.
Gör så här:
Utarbeta beredskapsplanen enligt anvisningen för beredskapsplanering. Du kan använda Energimyndighetens modeller för att utarbeta planen. Beredskapsplanen ska innehålla:
- En fritt formulerad förberednigsplan
- En fritt formulerad beredskapsplan
- SÄHKÖKOTKA-verktyget
Skicka in beredskapsplanen med tjänsten Turvaposti till adressen [email protected] och samt en kopia [email protected], eller som registrerat brev till adressen Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Bilagorna är på finska:
Anvisning: elnätsinnehavarnas förberednings- och beredskapsplanering (pdf)
Kontoombud läggs till eller tas bort genom en ansökan till Energimyndigheten.
Gör så här:
- Varje ny användare som ska läggas till som kontoombud skapar ett eget EU Login-konto, anger sitt mobilnummer på EU Login-kontot och registrerar sig i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). De får ett URID-nummer som är en obligatorisk uppgift i ansökan. Nya användare är personer, som inte har använt unionsregistret tidigare. Gamla användare kan se sina URID genom att logga in i registret.
- Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Energimyndigheten enligt anvisningarna. Om du ändrar kontoombud för ett EU-konto (kontonummer EU-100-), använd ansökningsblanketten för EU-konton. Om du ändrar kontoombud för ett FI-konto (kontonummer FI-120- eller FI-121-), använd ansökningsblanketten för FI-konton. Blanketten kan undertäknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med hjälp av en elektronisk signatur, om en används i ditt företag. Ansökan, angivna uppgifter och eventuella bilagor måste uppfylla kraven (se Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud och Vidimering och legalisering).
- När ansökan inkommer till Energimyndigheten avhängiggörs den och överlämnas sedan för behandling hos myndigheten. Energimyndigheten begär vid behov mer information och meddelar när ärendet har avgjorts med ett förvaltningsbeslut.
- Energimyndigheten skickar en behörighetsnyckel via sms till varenda ny användare. Nya användarna måste själv aktivera sina behörighetsnycklar i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). Först efter det ska de se sina konton i registret.
Ansökningsblankett (EU-konton) (pdf)
Ansökningsblankett (FI-konton) (pdf)
Anvisning för nya användare (EU Login-konto, registering och anmälan) (pdf)
Om ägarbyte sker för anläggningen som omfattas av utsläppshandel ska den nya ägaren ansöka om att överta anläggningens depåkonto. Samtidigt anmäler den nya ägaren nya ombud för kontot.
Ansökan om att överta verksamhetsutövardepåkonto kan göras när anläggningens utsläppstillstånd har överförts till en ny verksamhetsutövare enligt Energimyndighetens beslut.
Gör så här:
- Varje ny användare som ska läggas till som kontoombud skapar ett eget EU Login-konto, anger sitt mobilnummer på EU Login-kontot och registrerar sig i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). De får ett URID-nummer som är en obligatorisk uppgift i ansökan. Nya användare är personer, som inte har använt unionsregistret tidigare. Gamla användare kan se sina URID genom att logga in i registret.
- Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Energimyndigheten enligt anvisningarna. Blanketten kan undertäknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med hjälp av en elektronisk signatur, om en används i ditt företag. Ansökan, angivna uppgifter och eventuella bilagor måste uppfylla kraven (se Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud och Vidimering och legalisering).
- När ansökan inkommer till Energimyndigheten avhängiggörs den och överlämnas sedan för behandling hos myndigheten. Energimyndigheten begär vid behov mer information och meddelar när ärendet har avgjorts med ett förvaltningsbeslut.
- Energimyndigheten skickar en behörighetsnyckel via sms till varenda ny användare. Nya användarna måste själv aktivera sina behörighetsnycklar i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). Först efter det ska de se sina konton i registret.
Ansökningsblankett (EU-konton) (pdf)
Anvisning för nya användare (EU Login-konto, registering och anmälan) (pdf)
Om du vill öppna ett frivilligt depåkonto för en organisation du är ombud för eller för egen räkning lämnar du in en ansökan till Energimyndigheten. Ansökan sker med en blankett.
Frivilliga kontotyper:
- handelskonto i unionsregistret (EU-konto)
- persondepåkonto i det nationella KP-registret (FI-konto)
För ytterligare information om skillnaderna mellan kontotyper, se bilagan Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud.
Vid öppning av ett frivilligt konto finns vissa krav. Till exempel kan handelskonto endast öppnas i unionsregistret för organisationer som är registrerade i Finland eller för privatpersoner som bor i Finland. Dessutom måste dessa konton ha minst ett behörigt ombud som bor i Finland. Samma krav gäller persondepåkonto i det nationella KP-registret med undantaget att kontotypen inte kan öppnas för privatpersoner. För ytterligare information om kraven, se bilagan Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud.
En öppningsavgift debiteras för att öppna ett frivilligt depåkonto och en årlig användaravgift för att använda kontot. Mer information om avgifterna finns här.
Gör så här:
- Varje ny användare som ska läggas till som kontoombud skapar ett eget EU Login-konto, anger sitt mobilnummer på EU Login-kontot och registrerar sig i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). De får ett URID-nummer som är en obligatorisk uppgift i ansökan. Nya användare är personer, som inte har använt unionsregistret tidigare. Gamla användare kan se sina URID genom att logga in i registret.
- Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Energimyndigheten enligt anvisningarna. Om du öppnar ett handelskonto i unionsregistret, använd ansökningsblanketten för EU-konton. Om du öppnar ett persondepåkonto i det nationella KP-registret, använd ansökningsblanketten för FI-konton. Blanketten kan undertäknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med hjälp av en elektronisk signatur, om en används i ditt företag. Ansökan, angivna uppgifter och eventuella bilagor måste uppfylla kraven (se Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud och Vidimering och legalisering).
- När ansökan inkommer till Energimyndigheten avhängiggörs den och överlämnas sedan för behandling hos myndigheten. Energimyndigheten begär vid behov mer information och meddelar när ärendet har avgjorts med ett förvaltningsbeslut.
- Energimyndigheten skickar en behörighetsnyckel via sms till varenda ny användare. Nya användarna måste själv aktivera sina behörighetsnycklar i unionsregistret (se Anvisning för nya användare). Först efter det ska de se sina konton i registret.
Ansökningsblankett (EU-konton) (pdf)
Ansökningsblankett (FI-konton) (pdf)
Krav på innehavere av depåkonto och kontoombud (pdf)
Anvisning för nya användare (EU Login-konto, registering och anmälan) (pdf)
I elnät i Finland får elnätsverksamhet utövas endast med Energimyndighetens tillstånd (elnätstillstånd). Elnätstillstånd kan inte överföras på någon annan.
Distributionsnätsinnehavare eller distributionsnätsinnehavare av högspända distributionsnät som utövar tillståndspliktig elnätsverksamhet måste ansöka om elnätstillstånd för distributionsnätsinnehavare. Ansökan om elnätstillstånd för slutna distributionsnät sker på separat ansökningsblankett.
Gör så här:
- Fyll i ansökningsblanketten för elnätstillstånd och dess bilagor elektroniskt.
- Skriv ut ansökningsblanketten och underteckna den för hand. Om du även ansöker om elnätstillstånd för distributionsnätsinnehavare ska du skriva ut försäkringsbilagorna och underteckna dem.
- Bifoga utredningarna och bilagorna som nämns på blanketten.
- Skicka ansökan och bilagorna i första hand per e-post till [email protected]. Du kan även skicka ansökan per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Blankett:Distributionsnätsinnehavarens ansökningsblankett för elnätstillstånd (pdf)
Anvisning: Distributionsnätsinnehavarens instruktioner för ifyllning (pdf)
Distributionsnatsinnehavarens resultat- och balansbudget (excel)
Distributionsnätsinnehavarens intyg över befogenhet att besluta om tillgångar (pdf)
Blankett: Slutna distributionsnätets ansökningsblankett för elnätstillstånd (pdf)
Anvisning Slutna distributionsnätets instruktioner för ifyllning (pdf)
1. Se energieffektivitetslagen, de förordningar som har getts med stöd av den och anvisningarna på Energimyndighetens webbplats.
2. Utse en person som Energimyndigheten har gett behörighet som ansvarig för energibesiktningar av företag till ansvarig person för besiktningen. Den ansvariga personen kan vara en person från den egna organisationen eller en utomstående konsult.
3. Genomför energibesiktningen av företaget och de objektsbesiktningar som anknyter till den i enlighet med lagen och förordningarna.
4. Fyll i överföringsfilen nedan för varje utförd objektsbesiktning. Överföringsfilen innehåller de centrala uppgifterna om resultaten av objektsbesiktningen.
5. Överlämna överföringsfilen till Energimyndigheten per e-post på [email protected]. Överföringsfilerna gällande objektsbesiktningarna ska överlämnas till Energimyndigheten inom tre månader efter att de färdigställdes.
Dokumenten är på finska.
Underlag för överföringsfil (allmän)
Underlag för överföringsfil (kraftverk)
Underlag för överföringsfil (fjärrvärmebesiktning)
Fyll i ansökan om godkännande som bedömningsorgan, underteckna den och skicka den till Energimyndigheten på [email protected] eller Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Din ansökningsprocess inleds när du har skickat in den ifyllda blanketten med bilagor till Energimyndigheten. Om det finns brister i din ansökan skickas en begäran om komplettering till dig. Vi behandlar din ansökan utan dröjsmål.
Blankett: Ansökan om godkännande (doc)
Innehavare av kraftverk vars eleffekt uppgår till minst en megavoltampere ska meddela Energimyndigheten om byggplaner för kraftverket, effekthöjningsbeslut och ibruktagande av kraftverket samt om långvarig eller permanent nedläggning av kraftverket.
Anmäl ibruktagandet eller ändringar av kraftverk med en anmälningsblankett. Anmälan ska innehålla uppgifter om
- kraftverkets innehavare och ägare
- kraftverkets effekt och energikällor samt de viktigaste tekniska egenskaperna
- tidpunkten för ibruktagandet av kraftverket eller dess effekthöjning
- det är fråga om en minst ett år lång eller permanent nedläggning av kraftverket eller en bestående minskning av kraftverkets effekt, från den planerade tidpunkten för genomförandet av åtgärden
Närmare anvisningar finns på blanketten.
Skicka i första hand blanketten per e-post till Energimyndighetens registratorskontor. Du kan också skicka blanketten per post till Energimyndigheten eller via tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Elproducenter som i sin besittning har vindkraftverk inom vindkraftsområdet vid Bottenviken ska betala en vindkraftsavgift (s.k. radarkompensation). Energimyndigheten uppbär vindkraftsavgifterna av elproducenterna.
Lämna en anmälan till Energimyndigheten innan vindkraftverket tas i kommersiell drift. Av anmälan ska framgå antalet turbiner i vindkraftverket, när vindkraftverket tagits i kommersiell drift samt var vindkraftverket är beläget (kraftverkets gatuadress eller koordinater).
En fritt formulerad anmälan kan skickas till Energimyndigheten till exempel per e-post på [email protected] eller via tjänsten Tillstånd och tillsyn (https://lv.ahtp.fi/).
Närmare anvisningar om betalning av vindkraftsavgift finns i på Energimyndighetens webbplats här.
Kontoinnehavaren kan begära att Energimyndigheten avbryter en överföring senast två timmar innan överföringsfördröjningen upphör om kontoinnehavaren misstänker att överföringen i fråga har inletts i oärligt syfte. Därför har Energimyndigheten jour vardagar kl. 10-17 finsk tid, med undantag för nationella helger.
Om du misstänker att en överföring har gjorts i oärligt syfte gör så här:
- Kontakta jouren omedelbart:
-
e-post: [email protected]
-
telefon: 029 5050 018
-
- Energimyndigheten avbryter överföringen.
- Anmäla om misstänkt bedrägeri hos polisen.
- Lämna anmälan till Energimyndigheten inom 7 dagar.
Ytterligare information finns här.
Anmälan om drivmedel som frisläppts för konsumtion under det föregående kalenderåret skickas in till Energimyndigheten årligen innan utgången av mars. Nedan hittar du en mall och anvisningar om hur anmälan görs. Skicka in anmälningsblanketten och -tabellen till [email protected].
Anvisningar om rapportering innehåller närmare definitioner om drivmedelsleverantörers skyldigheter enligt lagen och om drivmedel som ingår i tillämpningsområdet för lagen.
Anvisningar om rapportering (pdf)
Bedömningar vid ifyllande av anmälan
Mängden lätt brännolja som ingår i tillämpningsområdet för lagen kan bedömas utifrån Statistikcentralens beräkning. Energimyndigheten bedömer siffrans uppdateringsbehov årligen tillsammans med Statistikcentralen. Enligt Statistikcentralens bedömning kan 52 % av den lätta brännolja som distribueras i Finland räknas ingå i tillämpningsområdet för lagen. Drivmedelsleverantören kan inte använda denna bedömning tillsammans med andra bedömningar.
Mängden brännolja som levereras till bränsletankar för jordbruk och som ingår i tillämpningsområdet för lagen kan bedömas utifrån Energimyndighetens beräkning. Beräkningen baserar sig på Naturresursinstitutets statistik. Energimyndigheten bedömer siffrans uppdateringsbehov årligen. Enligt Energimyndighetens beräkning kan 72,6 % av den lätta brännolja som distribueras till farmartankar räknas ingå i tillämpningsområdet för lagen.
Mer information om statistik och användning av den vid stratifieringen finns i anvisningar om rapportering. Aktuella siffror finns alltid tillgängliga på Energimyndighetens webbplats.
Processen av hur man ansöker om att bli kontrollör och hur man blir godkänd har beskrivits i Energimyndighetens anvisning för kontrollörer. Påbörja ansökningsprocessen genom att kontakta Energimyndigheten: [email protected].
Todentajaohje (pdf) (på finska)
Todentajaohje - Kestävyysjärjestelmän noudattamisen tarkastaminen (pdf) (på finska)
Anmäl åtgärder som eventuellt strider mot Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1227/2011 om integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi (REMIT-förordning).
Du kan meddela Energimyndigheten om misstankar med hjälp av tillsynsmyndigheterna inom energibranschens (ACER) system. Du kan göra anmälan med namn eller anonymt.
Anmäl misstänkt aktivitet
Frivilliga depåkonton avslutas genom att lämna en ansökan hos Energimyndigheten.
Frivilliga depåkonton:
- handelskonto i unionsregistret (EU-konto)
- persondepåkonto i det nationella KP-registret (FI-konto)
- f.d. verksamhetsutövardepåkonto i det nationella KP-registret (FI-konto)
Gör så här:
- Om det finns enheter på depåkontot som ska avslutas ska du först flytta dem. Depåkontot måste vara tomt för att kunna avslutas.
- Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Energimyndigheten enligt anvisningarna. Om du avslutar ett handelskonto i unionsregistret, använd ansökningsblanketten för EU-konton. Om du avslutar ett persondepåkonto eller ett f.d. verksamhetsutövardepåkonto i det nationella KP-registret, använd ansökningsblanketten för FI-konton. Blanketten kan undertäknas på tre olika sätt: 1) med en penna, 2) så att varje undertecknare bekräftar sin signatur genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected], eller 3) med hjälp av en elektronisk signatur, om en används i ditt företag. Ansökan, angivna uppgifter och eventuella bilagor måste uppfylla kraven (se Krav på innehavare av depåkonto och kontoombud och Vidimering och legalisering).
- När ansökan inkommer till Energimyndigheten avhängiggörs den och överlämnas sedan för behandling hos myndigheten. Energimyndigheten begär vid behov mer information och meddelar när ärendet har avgjorts med ett förvaltningsbeslut.
Ansökningsblankett (EU-konton) (pdf)
Ansökningsblankett (FI-konton) (pdf)
Om uppgifter om dig eller kontoinnehavaren du är ombud för i unionsregistret har ändrats ska du begära en uppdatering i unionsregistret. Anvisningar om hur du begär uppdatering i unionsregistret finns i bruksanvisningen för registret. Du hittar den om du klickar på Hjälp längst upp till höger när du har loggat in i unionsregistret.
Begäran om uppdatering kan gälla följande:
- ändra kontoinnehavarens namn (när FO-numret inte har ändrats)
- ändra kontaktuppgifter till kontoinnehavare eller kontoombud
- ändra namn på ombud.
Energimyndigheten behandlar begärandena om uppdateringar och meddelar när de har godkänts.
Företag som äger en behandlingsanläggning för kondenserad naturgas ska meddela vem som är innehavare av respektive anläggning till Energimyndigheten. Anmälan ska göras minst sex månader innan verksamheten påbörjas. Anmälan ska innefatta den sökandes namn, FO-nummer och adressuppgifter till terminalen. Energimyndigheten utser den verksamhetsutövare som uppgetts till innehavare av behandlingsanläggningen om verksamhetsutövaren utövar den verksamhet som uppgetts. Beslutet att utse innehavaren är i kraft en viss tid, dock högst tio år.
Skicka anmälan till Energimyndigheten i första hand per e-post till [email protected]
Du kan även skicka anmälan per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Ansökan om ändring ska göras i till exempel följande fall
- Ändring av generatorernas sammanlagda nominella effekt
- Betydande ändring av kraftverkets uppskattade årsproduktion (stödberättigande elproduktion, MWh/a)
- Betydande ändring av uppföljningsplanen
- Tillägg av biogasanläggning till beslut om godkännande för biogaskraftverk
Närmare anvisningar finns i uppföljningsanvisningen och anvisningarna till SATU.
Ansökan om överföring av godkännandebeslut
Ett beslut om godkännande ska överföras till en annan elproducent om besittningen av det kraftverk som avses i beslutet överförs till en annan elproducent. Sådana situationer är bland annat köp/försäljning av kraftverk eller bolagsfusion. Ansökan om överföring ska lämnas vid varje ändring av FO-numret för det bolag som driver kraftverket.
Närmare anvisningar finns i uppföljningsanvisningen och anvisningarna till SATU.
Ansökan som stöd för vind-, biogas- eller trädbränslekraftverk lämnas alltid in för en inmatningsprisperiod i taget. En elproducent på ett skogsfliskraftverk kan välja att lämna in en ansökan om utbetalning för varje prisperiod eller för flera (högst fyra) prisperioder på en gång.
Lämna in utbetalningsansökan till Energimyndigheten inom två månader efter utgången av den senaste prisperioden.
Närmare anvisningar finns i uppföljningsanvisningen och anvisningarna till SATU.
Fyll i ansökan om förhandsbesked och skicka den undertecknad per e-post till [email protected] eller per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Anvisningar om hållbarhetskriterierna för verksamhetsutövare (pdf)
Processanvisning för verksamhetsutövare (pdf)
Blankett: Ansökan om förhandsbesked enligt lagen om distributionsskyldighet (doc)
Ansök om godkännande enligt lagen om RES-utbildare på blanketten för ansökan om godkännande. I slutet av blanketten finns anvisningar om hur du fyller i blanketten och skickar in ansökan.
- Fyll i blanketten elektroniskt.
- Skriv ut blanketten.
- Underteckna blanketten, skanna in den och skicka den per e-post till [email protected] eller per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Skicka frågor till adressen [email protected].
Anvisning för RES-utbildare (pdf) (på finska)
Blankett för ansökan om godkännande som RES-utbildare (på finska)
I naturgasnät i Finland får naturgasnätsverksamhet utövas endast med Energimyndighetens tillstånd (naturgasnätstillstånd). Naturgasnätstillstånd kan inte överföras på någon annan.
Distributionsnätsinnehavare som utövar tillståndspliktig naturgasnätverksamhet ska ansöka om naturgasnätstillstånd för distributionsnät. Ansökan om naturgasnätstillstånd för slutna distributionsnät sker på separat ansökningsblankett.
Gör så här:
- Fyll i ansökningsblanketten för naturgasnätstillstånd och dess bilagor elektroniskt.
- Skriv ut ansökningsblanketten och underteckna den för hand. Om du även ansöker om naturgasnätstillstånd för distributionsnätsinnehavare ska du skriva ut försäkringsbilagorna och underteckna dem.
- Bifoga utredningarna och bilagorna som nämns på blanketten.
- Skicka ansökan och bilagorna i första hand per e-post till [email protected]. Du kan även skicka ansökan per post till Energimyndigheten, Fågelviksgränden 2 A, 00530 Helsingfors.
Blankett: Ansökan om naturgasnätstillstånd för distributionsnät (pdf)
Distributionsnätsinnehavarens resultat- och balansbudget (excel)
Distributionsnätshavarens intyg över befogenhet att besluta om anslutni (pdf)
Distributionsnätsinnehavarens intyg över befogenhet att besluta om tillgång (pdf)
Blankett: Ansökan om naturgasnätstillstånd för slutna distributionsnät (pdf)
När det gäller villkoren för tjänster som anknyter till verksamheten inom el- och naturgasnäten tillämpas tillsyn på förhand. Energimyndigheten fastställer de villkor som nätinnehavarna och stamnätsinnehavarna ska iaktta innan de införs
Genom förfarandet för fastställande av villkoren säkerställer man verksamhetens transparens och skälighet samt nätinnehavarens skyldigheter att bemöta sina kunder jämlikt och utan diskriminering. Att tillämpa villkor som inte har fastställts strider mot elmarknadslagen och kan leda till påföljder för nätinnehavaren.
Begäran om fastställande och villkoren som ska fastställas ska skickas till Energimyndigheten i god tid innan villkoren införs. Tillräcklig tid ska reserveras för behandlingen av villkoren. Villkoren träder i kraft och kan tillämpas från det datum då Energimyndigheten gav beslutet om fastställande, såvida ingen annan tidpunkt för ikraftträdandet har angetts i begäran om fastställande. Energimyndigheten fastställer inte villkor retroaktivt.
Energimyndigheten tillämpar allmänt offentligt hörande och remissbehandling för nätinnehavarens kunder och andra intressenter som en del av bedömningen av villkoren. Nätinnehavaren ges möjlighet att kommentera utlåtandena beträffande de omständigheter som framkommer och ändra villkoren efter behov.
Verifiering av kontrollören behövs för ansökningar om godkännande och om utbetalning. Dessutom avlägger kontrollörerna också kontrollbesök på anläggningarna.
Ansök om att bli kontrollör så här:
- Ge en eller flera personer behörighet till systemet. Fyll i kontrollörsfullmakten och posta den till Energimyndigheten. Energimyndigheten ska ha en fullmaktsblankett för varje ombud som befullmäktigas.
- Fyll i grunddatablanketten för kontrollör och posta den till Energimyndigheten.
- Ansök om tillfälligt godkännande genom att lämna in en ansökan om godkännande av kontrollör via SATU.
- När du har fått ett tillfälligt godkännande från Energimyndigheten ska du ansöka om ackreditering hos FINAS.
- När du har blivit tillfälligt godkänd och ackrediterad ska du ansöka om att bli officiellt godkänd av Energimyndigheten genom att lämna in en ansökan via SATU.
Detaljerade anvisningar för hur du ansöker om att bli kontrollör och om kontrollörens uppgifter finns i kontrollörsanvisningen.
Todentajaohje (pdf)
Kontrollörens fullmakt (doc)
Kontrollörens grunddatablankett (doc)
Den verksamhetsutövare som är ansvarig för ett projekt ska lämna en anmälan om kostnadsnyttoanalys till Energimyndigheten när projektet planeras, innan byggnads- eller uppgraderingsarbetet inleds.
Energimyndigheten kan inom en månad från mottagandet av anmälan begära ytterligare utredning, om den anmälan som inlämnats inte är tillräcklig eller om verksamhetsutövaren meddelar att denne inte driver anläggningen som kraftvärmeverk eller använder överskottsvärmen från industrin trots att kostnadsnyttoanalysen visar att sådan drift eller användning är lönsam.
Tilläggsutredningen ska lämnas till Energimyndigheten inom en månad efter Energimyndighetens begäran.
Byggnadsarbeten får inte fortsättas innan tilläggsutredningen har lämnats.
Innehåll i anmälan
Anmälan till Energimyndigheten ska innehålla följande information:
- företagets (verksamhetsutövarens) namn och adress och kontaktpersonens namn, telefonnummer och e-postadress
- företags- och organisationsnummer
- uppgift om det aktuella projektets läge
- de viktigaste uppgifterna om kostnadsnyttoanalysen och ett motiverat alternativ för genomförande av analysen
datum för kostnadsnyttoanalysende alternativ som har utvärderats
de viktigaste resultaten– kostnaderna för och fördelarna med de olika alternativen
– jämförelser inklusive argument/en ekonomisk analys
– det alternativ som är motiverat utifrån analysen
motiverat alternativ för genomförande av analysen - uppgift om huruvida verksamhetsutövaren har för avsikt att driva en elproduktionsanläggning som kraftvärmeverk (27 § 1 mom. i energieffektivitetslagen) eller utnyttja överskottsvärme från industrianläggningar (2 och 3 mom.), och motivering om inte
- tidpunkten för genomförande av projektet
Verksamhetsutövarens handelsregisterutdrag ska fogas till anmälan.
Skicka anmälan till [email protected].