Sähkön siirtohinnoittelun valvonta 

Sähkönsiirto on luonnollinen monopoli, koska rinnakkaisten sähköverkkojen ylläpitäminen olisi taloudellisesti kannattamatonta ja heikentäisi sähkön jakelun luotettavuutta. Energiavirasto valvoo sähkön siirtohinnoittelun kohtuullisuutta. 

Verkkoyhtiöiden hinnoittelua valvotaan kokonaisuutena toiminnan kokonaisliikevaihdon kautta. Yhtiöiden tulee hinnoitella sähkön jakelupalvelunsa Energiaviraston kohtuullisen hinnoittelun valvontamenetelmien ohjaamalla tavalla. Valvontamenetelmillä määritetään yhtiöille tuottokatto, eli sähköverkkoon sitoutuneelle pääomalle sallittu kohtuullinen tuotto. Energiavirasto vahvistaa menetelmät aina kahdeksaksi vuodeksi eteenpäin. 

Energiavirasto tarkastaa hinnoittelun kohtuullisuuden jälkikäteen yhtiökohtaisesti. Nelivuotisen valvontajakson päätyttyä Energiavirasto antaa jokaiselle sähköverkkoyhtiölle valvontapäätöksen hinnoittelun kohtuullisuudesta. Päätöksessä katsotaan, onko yhtiön hinnoittelu ylittänyt vai alittanut kohtuullisen tason. Tästä muodostuu yhtiölle joko yli- tai alijäämää.  

Jos verkkoyhtiö on valvontajakson aikana perinyt ylihintaa, sen on palautettava ylijäämä asiakkaille seuraavan nelivuotiskauden aikana jakelumaksujen hinnoittelun kautta. Palauttaminen voi tapahtua myös sähköverkon investointeja lisäämällä. Vastaavasti palvelunsa alihinnoitellut yhtiö voi nostaa verkkopalvelujensa hinnoittelua seuraavalla valvontajaksolla kertynyttä alijäämää vastaavalla määrällä.  

Sähkönsiirron hinnankorotuksissa on aina noudatettava lain mukaista korotuskattoa: verkkoyhtiö ei voi nostaa siirtohintaa yli kahdeksaa prosenttia edeltävien 12 kuukauden aikana keräämiinsä maksuihin verrattuna. 

Päätökset valvontajakson 2024–2027 hinnoittelun kohtuullisuudesta Energiavirasto antaa vuonna 2028. Vuonna 2023 päättyneen nelivuotisen valvontajakson hinnoittelun kohtuullisuutta koskevat päätökset virasto antaa, kun oikeus on vahvistanut vuosien 2022–2023 valvontamenetelmien lainmukaisuuden.

Sähkön siirtohinta vaihtelee alueittain 

Suomessa on 77 sähkön jakeluverkkoyhtiöitä, joista jokainen toimii Energiaviraston sähköverkkoluvassa määräämällä maantieteellisellä vastuualueella. Nämä alueet poikkeavat toisistaan huomattavasti. 

Sähkön siirtohintojen alueellisiin eroihin vaikuttavat pääasiassa sähköverkon maantieteellinen sijainti, alueen väestötiheys sekä verkon kehittämisen ja ylläpidon vaatimien investointien määrä, esimerkiksi toimitusvarmuuteen liittyvät investoinnit. Yleensä jakeluhinnat ovat matalimmat suurimmissa kaupungeissa. Haja-asutusalueilla etäisyydet puolestaan voivat olla pitkiä ja sähköverkon kehitys- ja ylläpitokulut jakautuvat pienemmälle asiakasmäärälle, jolloin myös jakeluhinnat ovat korkeammat. 

Sähkönjakelun hinnoittelun tulee olla yhtenäistä verkkoyhtiön vastuualueen sisällä. 

Myös sähköverkon kehittämistä valvotaan 

Verkkoyhtiöt vastaavat sähköverkkonsa ylläpidosta ja kehittämisestä. Vuoden 2011 myrskyistä johtuneiden laajojen sähkökatkosten jälkeen sähköverkon toimitusvarmuuden parantamisesta säädettiin sähkömarkkinalaissa. Lain mukaan verkkoyhtiöiden on viimeistään vuoden 2036 loppuun mennessä varmistettava, että myrskyn tai lumikuorman vuoksi sähkönjakelu ei keskeydy asemakaava-alueilla yli 6 tunniksi, eikä näiden ulkopuolella yli 36 tunniksi. 

Sähköverkkoyhtiöt voivat valita keinot toimitusvarmuustavoitteisiin pääsemiseksi. Maakaapelointi on yksi keskeinen, mutta ei ainoa vaihtoehto. Kokonaisuudessaan investoinnit sähköverkon parannukseen näkyvät myös asiakkaiden kustannuksissa.  

Energiavirasto valvoo sähköverkon toimitusvarmuuden parantamista verkkoyhtiöiden kehittämissuunnitelmien avulla. Yhtiöiden on päivitettävä suunnitelmansa viraston ohjeiden mukaisesti ja toimitettava ne kahden vuoden välein. Suunnitelmissa on esimerkiksi esitettävä keinot, joilla verkkoyhtiö täyttää lain toimitusvarmuusvaatimukset, toimenpidemäärät seuraavalle kahdelle vuodelle ja vuoteen 2036 asti, sekä edellisten kahden vuoden investoinnit. 
 

Perehdy tarkemmin Energiaviraston sähköverkkotoiminnan hinnoittelun valvontamalliin: