Markkinaoikeus piti voimassa Energiaviraston päätöksen tasevastaavien vakuusvaateiden kehittämisestä
Markkinaoikeus hylkäsi 17.10.2025 antamallaan päätöksellä Fingridin valituksen Energiaviraston 30.11.2023 tekemästä päätöksestä, joka koski tasevastaavien ehtoja sähkömarkkinoilla. Markkinaoikeus piti voimassa Energiaviraston päätöksen, jolla virasto muutti Fingridin ehdottamia ehtoja ja kohtuullisti tasevastaavien vakuusvaatimuksia.
Markkinaoikeus katsoi Energiaviraston tavoin, että virasto voi tarkistaa ja harkintansa mukaan muuttaa sille vahvistettavaksi toimitettua ehdotusta tasevastaaville asetettavista vakuusehdoista. Vahvistuspäätöksessä virasto voi muuttaa ehtojen yksityiskohtaista sisältöä, jättää vahvistamatta ehtojen tiettyjä kohtia ja täydentää ehdotettuja ehtoja.
Markkinaoikeuden mukaan Energiavirastolla on harkintavaltaa myös sen suhteen, kuinka laajasti se hankkii vahvistuspäätöksen tekemiseksi tarvittavia selvityksiä. Markkinaoikeus muun muassa totesi, että energiamarkkinasääntelyssä ei ole nimenomaista säännöstä, joka velvoittaisi kansallisen sääntelyviranomaisen tekemään vaikutusarvioinnin ennen valvontalain mukaisen vahvistuspäätöksen tekemistä. Verkkoyhtiöitä ja sidosryhmiä on kuitenkin kuultava säännösten mukaisesti.
Markkinaoikeus totesi, että vahvistettaessa tasevastaavien ehtoja ja edellytyksiä kansalliset säännökset ja unionin oikeus määrittävät noudatettaviksi perusperiaatteiksi kohtuullisuuden, tasapuolisuuden, syrjimättömyyden, avoimuuden sekä toimivan kilpailun ja markkinoiden tehokkuuden.
Markkinaoikeus tunnisti Fingridin vahvan aseman suhteessa tasevastaaviin, kun arvioidaan tasevastaaville asetettavia ehtoja. Oikeuden mukaan esimerkiksi yksittäisiin sähkömarkkinoiden poikkeustilanteisiin perustuvia sähkön hintapiikkejä ei voida asettaa perusteeksi arvioitaessa tasevastaavalta edellytettävän vakuuden kohtuullista tasoa. Ehtojen täytyy lisäksi olla tasapuolisia, niistä poikkeamiselle täytyy olla erityisen peruste, eivätkä ne saa aiheuttaa perusteettomia markkinoille pääsyn esteitä uusille toimijoille. Lisäksi vakuusvaatimuksissa on huomioitava toteutuneiden luottotappioiden esiintyvyys ja vastapuoliriskin konkretisoitumisen todennäköisyys.
Markkinaoikeus totesi, että tasevastaavan vakuusvaatimuksen nouseminen hyvin suureksi tasevastaavasta riippumattoman markkinahäiriön vuoksi, ei ole tasevastaavien ehtoja ja edellytyksiä vahvistettaessa noudatettavan kohtuullisuusperiaatteen mukaista.
Energiavirasto oli päätöksessään lisännyt tasevastaavien ehtoihin ja edellytyksiin tasevastaavan asettamien vakuuksien osalta ehdon, jonka mukaan Fingrid voi tarvittaessa asettaa vakuuksien kokonaiskertymälle katon laajamittaisen markkinahäiriön estämiseksi. Oikeuden mukaan mahdollisuus asettaa vakuuskatto edistää kohtuullisten ja tasapuolisten palveluperiaatteiden toteutumista sähkömarkkinoiden laajamittaisissa häiriötilanteissa.
Energiavirasto tunnistanut mahdollisia jatkokehittämiskohteita
Energiavirasto on keväällä 2025 vahvistanut Fingridin esittämiä täsmennyksiä vakuuksien määräytymiseen ja myös pyytänyt Fingridiä toteuttamaan selvityksen tasevastaavien vakuuksien määräytymisen kokonaisperiaatteista.
Markkinaoikeuden antama ratkaisu tarkoittaa, että Fingrid voi jatkaa tätä selvitystyötä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Energiavirasto toivookin asiassa yhteistyöhakuisuutta Fingridin ja toimijoiden kesken vakuuksien määräytymistä ja tasevastaavien ehtoja kehitettäessä.
Lisätiedot: johtava asiantuntija Jarno Lamponen, puh. 029 5050 072, [email protected].
Markkinaoikeuden päätös 17.10.2025
Energiaviraston päätös 21.3.2025: Tasevastaavia koskevien ehtojen vahvistaminen