Marknadsdomstolen lämnade Energimyndighetens beslut om utvecklingen av säkerhetskraven för balansansvariga i kraft
Marknadsdomstolen avslog genom sitt beslut av den 17.10.2025 Fingrids besvär över Energimyndighetens beslut av den 30.11.2023, som gällde villkoren för balansansvariga på elmarknaden. Marknadsdomstolen lämnade i kraft Energimyndighetens beslut, genom vilket myndigheten ändrade de villkor som Fingrid hade föreslagit och gjorde kraven på balansansvarigas säkerhetsställande skäligare.
Marknadsdomstolen ansåg, liksom Energimyndigheten, att myndigheten kan granska och efter eget övervägande ändra det för fastställelse inlämnade förslaget till säkerhetsvillkor som ska ställas på balansansvariga. I fastställelsebeslutet kan myndigheten ändra villkorens detaljerade innehåll, låta bli att fastställa vissa punkter i villkoren och komplettera de föreslagna villkoren.
Enligt Marknadsdomstolen har Energimyndigheten prövningsrätt också i fråga om i vilken omfattning den inhämtar de utredningar som behövs för att fatta ett fastställelsebeslut. Marknadsdomstolen konstaterade bland annat att det i energimarknadsregleringen inte finns någon uttrycklig bestämmelse som förpliktar den nationella regleringsmyndigheten att göra en konsekvensbedömning innan ett fastställelsebeslut enligt tillsynslagen fattas. Nätinnehavare och intressenter ska dock höras i enlighet med bestämmelserna.
Marknadsdomstolen konstaterade att när villkoren och förutsättningarna för balansansvariga fastställs anger de nationella bestämmelserna och unionsrätten följande grundprinciper att iaktta: skälighet, likabehandling, icke‑diskriminering, öppenhet samt en fungerande konkurrens och marknadens effektivitet.
Marknadsdomstolen identifierade Fingrids starka ställning i förhållande till balansansvariga när de villkor som ställs på balansansvariga bedöms. Enligt domstolen kan till exempel elpristoppar som grundar sig på enskilda undantagssituationer på elmarknaden inte läggas till grund för bedömningen av en skälig nivå på den säkerhet som krävs av en balansansvarig. Villkoren ska dessutom vara likvärdiga, avvikelser från dem måste ha en särskild grund, och de får inte orsaka oberättigade inträdeshinder för nya aktörer. Vidare ska säkerhetskraven beakta förekomsten av realiserade kreditförluster och sannolikheten för att motpartsrisk realiseras.
Marknadsdomstolen konstaterade att det inte är förenligt med den skälighetsprincip som ska följas vid fastställandet av balansansvarigas villkor och förutsättningar att kravet på säkerhet för en balansansvarig stiger mycket högt till följd av en marknadsstörning som är oberoende av den balansansvarige.
I sitt beslut hade Energimyndigheten till villkoren och förutsättningarna för balansansvariga, vad gäller de säkerheter som den balansansvarige ställer, lagt till ett villkor enligt vilket Fingrid vid behov kan sätta ett tak för säkerheternas sammanlagda belopp för att förebygga en omfattande marknadsstörning. Enligt domstolen främjar möjligheten att fastställa ett säkerhetstak förverkligandet av skäliga och likvärdiga serviceprinciper vid omfattande störningssituationer på elmarknaden.
Energimyndigheten har identifierat möjliga fortsatta utvecklingsområden
Energimyndigheten har våren 2025 fastställt de preciseringar som Fingrid framfört om hur säkerheterna bestäms och även begärt att Fingrid genomför en utredning om de övergripande principerna för hur balansansvarigas säkerheter bestäms.
Marknadsdomstolens avgörande innebär att Fingrid kan fortsätta detta utredningsarbete i samarbete med intressenterna. Energimyndigheten önskar i frågan samarbetsvilja mellan Fingrid och aktörerna vid utvecklingen av hur säkerheterna bestäms och av balansansvarigas villkor.
Mer information: Ledande sakkunnig Jarno Lamponen, tel. 029 5050 072, [email protected].
Marknadsdomstolens avgörande och Energimyndighetens beslut återfinns på finska i bilagorna till det finskspråkiga pressmeddelandet.