Vuoden 2022 huutokauppojen perusteella infratukea maksettiin 454 suuritehoiselle CCS-latauspisteelle yhteensä 4,66 miljoonaa euroa
Energiavirasto järjesti vuonna 2022 kolme tieliikenteen infrastruktuurituen tarjouskilpailua, jotka rahoitettiin EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF). Tarjouskilpailujen perusteella tukea myönnettiin yhteensä 13,38 miljoonaa euroa 1 031 suuritehoiselle latauspisteelle ja kuudelle vedyn tankkauspisteelle. Myönnetystä tuesta realisoitui maksuun 4,66 miljoonaa euroa. Maksatuksen hakeminen päättyi vuoden 2024 lopulla. Vedyn tankkauspisteet jäivät toteutumatta.
Vuonna 2022 Energiavirasto järjesti yhteensä kolme infratuen RRF-tarjouskilpailua, joiden perusteella tukea myönnettiin yhteensä 256 hankkeelle. Hankkeet koskivat yhteensä 1 031 suuritehoisen CCS-standardin mukaisen latauspisteen rakentamista sekä kuutta vedyn tankkauspistettä. Jokainen tuen kohteena oleva latauspiste ja vedyn tankkauspiste oli otettava käyttöön viimeistään 20 kuukauden kuluessa tukipäätöksestä ja maksatusta tuli hakea viimeistään kahden kuukauden kuluessa käyttöönoton määräpäivästä. Hankkeiden käyttöönoton ja maksatuksen hakemisen määräaika päättyi vuoden 2024 lopussa.
Yhteensä 116 hanketta toteutui
Hyväksytyn tukipäätöksen saaneista hankkeista ainoastaan suuritehoisten latauspisteiden hankkeita toteutui maksatukseen vuosina 2022–2024. Maksatukseen eteni yhteensä 116 hanketta, jotka sisälsivät yhteensä 454 CCS-latauspistettä. Tukea maksettiin yhteensä 4,66 miljoonaa euroa. Kaikki kolme vedyntankkaushanketta jäivät toteutumatta. Tarkemmat tiedot hankkeista on esitetty alla olevassa taulukossa. Vuoden 2024 syyskuun lopulla Suomessa oli yhteensä 3 699 kpl julkista CCS-latauspistettä*.
CCS 5/2022 | CCS 10/2022 | Vety 10/2022 | |
Tarjouskilpailussa voittaneet hankkeet | 113 | 143 | 3 |
Toteutuneet hankkeet vuosina 2022–2024 | 43 | 73 | 0 |
Tarjouskilpailussa voittaneiden hankkeiden pistemäärä | 420 | 611 | 6 |
Toteutuneiden hankkeiden pistemäärä | 161 | 293 | 0 |
Hankkeiden toteutumisaste | 38,1 % | 51,0 % | 0,0 % |
Tukea maksetaan hankkeen hyväksyttäville kustannuksille, jotka aiheutuvat esimerkiksi latausinfrastruktuuriin liittyvien koneiden ja laitteiden hankinnasta ja asennuksesta, rakennusteknisistä töistä ja raivaus- ja maanrakennustöistä. Latauspisteiden investointihankkeessa tukea voi saada myös sähköliittymästä, sähkökeskuksesta, kaapelista ja kaapeloinnista aiheutuviin välittömiin kustannuksiin.
Osa tuenhakijoista ilmoitti luopuvansa hankkeen toteutuksesta ja osa jätti hakematta maksatusta määräajassa. Energiavirastolla ei ole tilastotietoa siitä, kuinka moni RRF-tarjouskilpailun mukainen hanke toteutui siten, ettei maksatusta haettu. Lisäksi kymmenen haetuista maksatuksista jouduttiin hylkäämään, koska hankkeita ei ollut toteutettu tarjouskilpailun perusteella saadun tukipäätöksen mukaisesti. Näitä hankkeita ei ole esitetty yllä olevassa taulukossa.
RRF-tuetun latauspisteen tunnistaa EU-lipusta
Energiavirasto on myöntänyt vaihtoehtoisten tieliikennepolttoaineiden jakeluinfrastruktuurille tukea vuodesta 2018 alkaen. Tarjouskilpailuita on järjestetty vuosittain.
Vuoden 2022 tarjouskilpailut ovat olleet ensimmäiset ja toistaiseksi ainoat, joissa RRF-tukea on jaettu Energiaviraston infratukiohjelman kautta. RRF-rahoitteisen infratuen saajien on ilmaistava rahoituksen alkuperä ja varmistettava unionin rahoituksen näkyvyys pitämällä pisteillä esillä EU:n tunnusta ja mainintaa: "Euroopan unionin rahoittama – NextGenerationEU".
Vuonna 2023 järjestetyn tarjouskilpailun perusteella hyväksyvän tukipäätöksen saaneita ja kansallisesti rahoitettuja hankkeita odotetaan valmistuvan vuoden 2025 alussa.
RRF-rahaa budjetoitu uudelleen jaettavaksi
Sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025 annettua valtioneuvoston asetusta muutettiin muutosasetuksella 3.9.2024. Muutoksen myötä Energiaviraston infratukea myönnetään jatkossa ns. AFIR-asetuksen vaatimusten täyttämistä edistävän raskaita hyötyajoneuvoja palvelevan jakeluinfrastruktuurin tukemiseen. Viimeisimmässä 28.10.2024 päättyneessä kilpailutuksessa ei jaettu RRF-rahaa, mutta valtion talousarvioesitysten mukaisesti RRF-rahaa tullaan kilpailuttamaan uudelleen vuonna 2025 infratukiohjelman kautta.
Lisätiedot: Johtava asiantuntija Tiina Arto, puh. 029 5050 168, [email protected].
Liikenteen infratuen verkkosivut
*Sähköisen liikenteen tilannekatsaus (Sähköinen liikenne ry)