Energiavirasto ohjeistaa tarjoamaan toisen sähköliittymän asiakkaille
Energiavirasto ohjeistaa verkonhaltijoita tarjoamaan jo sähköverkkoon liittyneelle asiakkaalle toista tai tarvittaessa useampaa sähköliittymää asiakkaan pyynnöstä. Useamman liittymän tarjoaminen mahdollistaa asiakkaiden kustannustehokkaan sähkönkäytön lisäämisen, esimerkiksi sähköajoneuvojen latauspisteiden lisäämiseksi kiinteistöihin.
Energiavirasto linjaa uudessa ohjeistuksessaan, että toisen tai useamman sähköliittymän tarjoaminen kuuluu asiakkaan kohtuullisen palvelutarpeen täyttämiseen ja on osa verkonhaltijan lainmukaista kehittämisvelvollisuutta.
Asiakkaan tarve toiselle tai useammalle sähköliittymälle perustuu usein kustannustehokkuuteen. Joissain tapauksissa asiakkaan tarpeita ei ole käytännössä mahdollista toteuttaa olemassa olevan liittymän tehoa kasvattamalla. Tilanteen mukaan erillinen liittymä voi olla kokonaiskustannuksiltaan liittymätehon kasvattamista edullisempi ratkaisu sekä asiakkaalle että verkonhaltijalle.
Verkonhaltijan on varmistettava, että asiakkaalla on mahdollisuus lisätä kiinteistön sähkönkäyttöä kohtuullisten palvelutarpeiden mukaisesti mahdollisimman kustannustehokkaasti. Asiakkaita on ohjattava kokonaiskustannuksiltaan tehokkaimpiin ratkaisuihin, joten toisen liittymän hinnoittelussa on tärkeää noudattaa kustannusvastaavaa, mutta edelleen tasapuolista ja syrjimätöntä hinnoitteluperiaatetta.
Toisen liittymän voi hinnoitella tapauskohtaisesti
Liittämisvelvollisuus vaatii verkonhaltijaa tarjoamaan verkkoon pääsyn uusille liittyjille sekä mahdollistamaan liittymätehon kasvattamisen olemassa olevissa liittymissä. Velvollisuus ei suoraan edellytä, että jo verkkoon liitetylle asiakkaalle on tarjottava uutta liittymää samaan kohteeseen liittymätehon kasvattamisen sijaan. Verkonhaltijan on kuitenkin harkittava, voiko asiakkaan kohtuullisten palvelutarpeiden mukainen verkkoon pääsy vaarantua, jos toista liittymää ei tarjota.
Voimassa olevat sähköliittymien hinnoittelumenetelmät on suunniteltu koskemaan uusia liittyjiä tai liittymätehon korotusta, eikä niissä ole huomioitu toisen tai useamman liittymän tarjoamista samaan kohteeseen. Tämä täsmennetään hinnoittelumenetelmiin seuraavan päivityksen yhteydessä.
Nykyiset hinnoittelumenetelmät noudattavat vyöhykehinnoitteluperiaatetta. Vyöhykehinnoittelu perustuu uusien liittyjien aiheuttamiin keskimääräisiin laajennuskustannuksiin, joten se ei välttämättä sovellu tapauksiin, joissa asiakas pyytää kohteeseen toista liittymää, varsinkin jos liittymän aiheuttamat kustannukset poikkeavat merkittävästi vyöhykehinnoista.
Koska kyseessä on asiakkaalle tarjottava lisäpalvelu, verkonhaltija voi poiketa vyöhykehinnoittelusta ja hinnoitella toisen liittymän tapauskohtaisesti. Hinnoittelumenetelmien mukainen tapauskohtainen hinnoittelu perustuu laajennuskustannuksiin sekä kapasiteettivarausmaksuun. Myös tapauskohtaisen hinnoittelun on oltava yhdenmukaista saman asiakasryhmän sisällä.
Jos verkonhaltija ei tarjoa toista liittymää kohteessa jo verkkoon liitetylle asiakkaalle, Energiavirasto voi katsoa yhtiön toimivan sähkömarkkinalain vastaisesti.
Energiaviraston ohjeistus verkonhaltijoille (pdf)
Lisätiedot
- Erityisasiantuntija Lasse Simola, puh. 029 5050 021
- Yli-insinööri Valtteri Varonen, puh. 029 5050 089
- Juristi Lasse Lund, puh. 029 5050 156
sähköpostiosoitteet: [email protected]