På basis av anbudsutsättningen 2023 betalades ett sammanlagt stöd på 2,9 miljoner euro för 283 CCS-laddningspunkter med hög effekt
Energimyndigheten ordnade år 2023 en anbudsutsättning för infrastrukturbidrag inom vägtrafiken. På basis av anbudsutsättningen beviljades sammanlagt 9,5 miljoner euro i stöd för genomförandet av över 500 CCS-laddningspunkter med hög effekt och två vätgastankningsstationer. På basis av utbetalningsbesluten betalades sammanlagt 2,9* miljoner euro i stöd till de genomförda projekten, genom vilka 283 nya CCS-laddningspunkter med hög effekt byggdes i Finland. Vätgastankningspunkterna förverkligades fortfarande inte.
Energimyndigheten ordnade år 2023 den åttonde anbudstävlingen för infrastrukturbidrag inom vägtrafiken med syfte att främja utbyggnaden av distributionsnätet för alternativa drivmedel och att stödja övergången till en mer utsläppssnål trafik. På basis av anbudstävlingen beviljades sammanlagt 9,5 miljoner euro i stöd för genomförandet av över 130 laddningsprojekt med hög effekt samt två vätgastankningsstationer på olika håll i Finland. Projekten skulle genomföras under åren 2023–2025, och ansökan om utbetalning avslutades tidigare i år.
Cirka 40 procent av projekten i anbudstävlingen 2023 förverkligades
I tabellen nedan presenteras mer detaljerade uppgifter om projekten i anbudsutsättningen 2023. Med stödet byggdes 283 nya CCS-laddningspunkter med hög effekt i Finland enligt CCS-standarden, som särskilt betjänar personbilar på ett heltäckande sätt runt om i landet. Vätgasprojekten som vann i anbudstävlingen genomfördes inte.
| CCS | Vätgas | |
| Projekt som vann i anbudstävlingen | 133 | 2 |
| Genomförda projekt 2023–2025 | 52 | 0 |
| Poängsumma för projekt som vann i anbudstävlingen | 511 | 4 |
| Poängsumma för genomförda projekt | 283 | 0 |
| Genomförandegrad | 39 % | 0 % |
Infrastrukturbidrag betalas för projektets godtagbara kostnader som uppkommer av anskaffning och installation av maskiner och anordningar som ansluter till laddinfrastrukturen, byggnadstekniska arbeten samt röjnings- och markbyggnadsarbeten. I investeringsprojekt för laddningspunkter betalas stöd också för direkta kostnader som uppkommer av elanslutning, elcentral, kabel och kabeldragning.
Under åren 2023–2025 meddelade vissa stödsökande att de avstod från att genomföra projektet, medan andra lät bli att ansöka om utbetalning inom utsatt tid. Energimyndigheten har ingen statistik över hur många projekt som genomfördes trots att utbetalning inte söktes. Dessutom måste tre av de ansökta utbetalningarna avslås, eftersom projekten inte hade genomförts i enlighet med det stödbeslut som erhållits på basis av anbudstävlingen. Dessa projekt har inte presenterats i tabellen ovan.
Energimyndigheten har delat ut infrastrukturbidrag sedan 2018
Energimyndigheten ordnade den första anbudstävlingen för infrastrukturbidrag år 2018. Sedan dess har antalet eldrivna personfordon ökat kraftigt i Finland, och laddningsnätet har byggts ut snabbt. Detta har under åren också inneburit ett större antal anbud i Energimyndighetens anbudstävlingar för infrastrukturbidrag för laddning som betjänar personbilar.
Genom Energimyndighetens system för infrastrukturbidrag beviljas stöd för sådana projekt där laddningspunkterna är öppna för alla användare utan begränsningar. Stöd har därför inte kunnat beviljas för laddningslösningar som betjänar hushållens eller företagens egna fordon.
Genom Energimyndighetens stödprogram har offentliga laddningspunkter byggts i stor omfattning runt om i Finland, sammanlagt 873 stycken. Deras andel av alla offentliga CCS-laddningspunkter är för närvarande cirka 18 %. Energimyndighetens understödda projekt för laddningspunkter redovisas mer i detalj på kartan här. Anbudstävlingen 2023 var Energimyndighetens sista stödutlysning som i praktiken inriktades på att stödja infrastrukturprojekt för alternativa drivmedel inom personbilstrafiken.
Från och med 2024 riktas infrastrukturbidraget till projekt som betjänar tung trafik
Elektrifieringen har framskridit snabbt inom personbilstrafiken, men för den tunga fordonsparken är förändringen långsammare. Tillgången till offentliga laddningspunkter som i första hand betjänar tung trafik är fortfarande begränsad i Finland. Energimyndighetens stödprogram för infrastrukturbidrag är från och med 2024 inriktat på att stödja distributionsinfrastrukturprojekt för alternativa drivmedel inom den tunga trafiken. För att få stöd måste projekten uppfylla flera tekniska och funktionella krav. Till exempel ska laddningspunkterna erbjuda minst 350 kW effekt per laddningspunkt. Stödprogrammet syftar bland annat till att uppfylla EU:s AFIR-förordning, som ålägger medlemsstaterna att säkerställa tillräcklig täckning av laddningsnätet.
Energimyndigheten har under åren 2024–2025 ordnat sammanlagt tre anbudstävlingar för infrastrukturbidrag för alternativa drivmedel inom den tunga trafiken. Projekten bör genomföras och ansökan om utbetalning bör göras inom tre års tid. Enligt Energimyndighetens uppgifter tas de första stödda laddningsprojekten för tung trafik i bruk nästa år.
Statsrådets förordning om infrastrukturbidrag för elektrisk mobilitet samt infrastruktur för trafikbruk av förnybar gas och vätgas för åren 2022–2025 gäller till utgången av detta år. En ny förordning och därmed nya anbudstävlingar planeras enligt nuvarande uppgifter inte för år 2026.
*Beloppet korrigerat
Mer information om Energimyndighetens stödprogram för infrastrukturbidrag och tidigare tävlingar
Ytterligare information:
- Ledande sakkunnig Tiina Arto, tfn. 029 5050 168, [email protected]
- Sakkunnig Jaakko Puistosalo, tfn. 029 5050 106, [email protected]