Vuoden 2023 huutokaupan perusteella infratukea maksettiin 283 suuritehoiselle CCS-latauspisteelle yhteensä 2,9 miljoonaa euroa

Julkaisuajankohta 2.12.2025 10.32
Tyyppi:Tiedote

Energiavirasto järjesti vuonna 2023 tieliikenteen infrastruktuurituen tarjouskilpailun, jonka perusteella myönnettiin yhteensä 9,5 miljoonaa euroa tukea yli 500 suuritehoisen CCS-latauspisteen ja kahden vedyn tankkausaseman toteuttamiseen. Maksatuspäätösten perusteella toteutuneille hankkeille maksettiin yhteensä 2,9* miljoonaa euroa tukea, jonka avulla Suomeen rakennettiin 283 uutta suuritehoista CCS-latauspistettä. Vedyn tankkauspisteet jäivät edelleen toteutumatta.

Energiavirasto järjesti vuonna 2023 tieliikenteen infrastruktuurituen kahdeksannen tarjouskilpailun, jonka tavoitteena oli edistää liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkoston laajentamista ja tukea siirtymää kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Tarjouskilpailun perusteella myönnettiin yhteensä 9,5 miljoonaa euroa tukea yli 130 suuritehoisen lataushankkeen sekä kahden vedyn tankkausaseman toteuttamiseen eri puolille Suomea. Hankkeet tuli toteuttaa vuosina 2023–2025 ja maksatuksen hakeminen päättyi aiemmin tänä vuonna. 

Vuoden 2023 tarjouskilpailun hankkeista noin 40 prosenttia toteutui

Alla olevassa taulukossa on esitetty tarkemmat tiedot vuoden 2023 tarjouskilpailun hankkeista. Tuen avulla Suomeen rakennettiin 283 uutta suuritehoista CCS-standardin mukaista latauspistettä, jotka palvelevat etenkin henkilöautoja kattavasti ympäri maan. Tarjouskilpailussa voittaneet vetyhankkeet jäivät toteutumatta. 

  CCS Vety
Tarjouskilpailussa voittaneet hankkeet 133 2
Toteutuneet hankkeet vuosina 2023–2025 52 0
Tarjouskilpailussa voittaneiden hankkeiden pistemäärä 511 4
Toteutuneiden hankkeiden pistemäärä 283 0
Hankkeiden toteutumisaste 39 % 0 %


Infratukea maksetaan hankkeen toteutuneille hyväksyttäville kustannuksille, jotka aiheutuvat latausinfrastruktuuriin liittyvien koneiden ja laitteiden hankinnasta ja asennuksesta, rakennusteknisistä töistä sekä raivaus- ja maanrakennustöistä. Latauspisteiden investointihankkeessa tukea maksetaan myös sähköliittymästä, sähkökeskuksesta, kaapelista ja kaapeloinnista aiheutuviin välittömiin kustannuksiin. 

Vuosien 2023–2025 aikana osa tuenhakijoista ilmoitti luopuvansa hankkeen toteutuksesta ja osa jätti hakematta maksatusta määräajassa. Energiavirastolla ei ole tilastotietoa siitä, kuinka moni hanke toteutui, vaikka maksatus jätettiin hakematta. Lisäksi kolme haetuista maksatuksista jouduttiin hylkäämään, koska hankkeita ei ollut toteutettu tarjouskilpailun perusteella saadun tukipäätöksen mukaisesti. Näitä hankkeita ei ole esitetty yllä olevassa taulukossa.

Energiavirasto on jakanut infrastruktuuritukea vuodesta 2018 alkaen

Energiavirasto järjesti ensimmäisen infrastruktuurituen tarjouskilpailun vuonna 2018. Sittemmin sähkökäyttöisten henkilöajoneuvojen määrä on kasvanut Suomessa voimakkaasti ja latausverkosto on laajentunut vauhdilla. Tämä on vuosien saatossa tarkoittanut myös Energiavirastossa suurempia tarjousmääriä henkilöautoja palvelevien latausinfratukien kilpailutuksissa.

Energiaviraston infratukijärjestelmän kautta tukea myönnetään sellaisille hankkeille, joissa latauspisteet ovat avoimia kaikille käyttäjille ilman rajoituksia. Tukea ei siten ole ollut mahdollista saada kotitalouksien tai yritysten omia ajoneuvoa palveleviin latausratkaisuihin. 

Energiaviraston tukiohjelman kautta julkisia latauspisteitä on saatu laajasti ympäri Suomea, yhteensä 873 kappaletta. Niiden osuus kaikista julkisista CCS-latauspisteistä on tällä hetkellä noin 18 % (Sähköinen Liikenne Ry, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2025). Energiaviraston tukemat latauspiste-hankkeet löytyvät tarkemmin kartalta täältä. Vuoden 2023 tarjouskilpailu oli Energiaviraston viimeinen tukikilpailutus, joka kohdistettiin käytännössä henkilöautoliikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien infrahankkeiden tukemiseen.

Vuodesta 2024 alkaen infratuki on suunnattu raskasta liikennettä palveleville hankkeille

Sähköistyminen on edennyt henkilöautoliikenteessä nopeasti, mutta raskaan kaluston osalta muutos on hitaampaa. Ensisijaisesti raskasta liikennettä palvelevia julkisia latauspisteitä ei ole Suomessa vielä kattavasti saatavilla. Energiaviraston infratukiohjelma on suunnattu vuodesta 2024 alkaen raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrahankkeiden tukemiseen. Tuen saamiseksi hankkeiden tulee täyttää useita teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia. Esimerkiksi latauspisteiden tulee tarjota vähintään 350 kW:n pistekohtainen teho. Tukiohjelmalla tavoitellaan osaltaan EU:n AFIR-asetuksen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) täyttämistä, joka velvoittaa jäsenvaltiot muun muassa latausverkoston riittävään kattavuuteen.

Energiavirasto on järjestänyt vuosina 2024–2025 yhteensä kolme raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien infratukikilpailua. Voittaneilla hankkeilla on 3 vuotta aikaa toteuttaa hankkeet ja hakea maksatusta. Energiaviraston tietojen mukaan ensimmäiset tuen kohteena olevat raskaan liikenteen lataushankkeet otetaan käyttöön ensi vuonna. 

Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen sekä uusiutuvan kaasun ja vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosille 2022–2025 on voimassa tämän vuoden loppuun saakka. Uutta asetusta ja siten uusia tarjouskilpailuja ei tämänhetkisten tietojen mukaan ole suunnitteilla vuodelle 2026.

*luku korjattu

Lisätietoja Energiaviraston infratukiohjelmasta ja menneistä kilpailuista

Lisätiedot:

Tiedote Uusiutuva Energia