Hoppa till innehåll

  • Framsida
  • Sektorer
    • El- och naturgasmarknaden
      • Elmarknaden
      • Naturgasmarknaden
      • Marknadsövervakning
      • Försäljning av el och naturgas
      • Leveranssäkerhet
      • Forum för smarta nät
    • El- och naturgasnäten
      • Tillsyn av prissättning
      • Tillståndsplikt för nätverksamhet
      • Anläggning av elnät
      • Anslutning till nätet
      • Mätning av el och naturgas
      • Utveckling av el- och naturgasnätverksamheten
      • Beredskap
      • Lagring, flexibilitets- och stödtjänster
      • Karta över ansvarsområden för elnätsinnehavare
    • Förnybar energi
      • Stöd för trafik infra
      • Elektrifieringsstöd för industrin
      • Ursprungsgaranti för energi
      • Hållbarhetskriterier
      • Ursprungsgaranti för el
      • Premiesystemet
      • Produktionsstöd
      • RES-utbildare
      • Kompensation för vindkraft
      • Distributionsskyldighet
      • Skyldighet att distribuera biobrännolja
    • Utsläppshandel
      • ETS2 Handel med utsläppsrätter för bränsle
      • ETS1 Utsläppstillstånd
      • Auktionering av utsläppsrätter
      • Utsläppshandelsregistret
      • ETS1 Gratis tilldelning av utsläppsrätter
    • Energieffektivitet
      • Energieffektivitetsavtal
      • Energibesiktningar
      • Kostnadsnyttoanalys
      • Ekodesign och energimärkning
      • Regional energirådgivning
      • Mätning av värmeenergi
      • Motivas energiarbetsprogram
    • Cybersäkerhet
      • Bedömning
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Beställ meddelanden
  • Beslut och bestämmelser
    • Bestämmelser
  • Statistik och publikationer
    • Utsläppshandelspublikationer
    • Publiceringar av nätverksverksamheten
  • Konsumenter
    • Detta består din elräkning av
    • Byte av elförsäljare
    • Tillsyn över prissättningen för elöverföring
    • Elköparens rättigheter
    • Problem
    • Energirådgivning
    • Elmätning
    • Anslutning till elnätet
    • Vanliga frågor
  • Energimyndigheten
    • Kontaktinformation
      • Personsökning
    • Planering och uppföljning
    • Dataskydd
    • Handlingars offentlighet
    • Tillgänglighet
    • Om webbplatsen
    • Arbeta hos oss
  • Tjänster
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Framsida
  • Sektorer
    • El- och naturgasmarknaden
    • El- och naturgasnäten
    • Förnybar energi
    • Utsläppshandel
    • Energieffektivitet
    • Cybersäkerhet
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Beställ meddelanden
  • Beslut och bestämmelser
    • Bestämmelser
  • Statistik och publikationer
    • Utsläppshandelspublikationer
    • Publiceringar av nätverksverksamheten
  • Konsumenter
    • Detta består din elräkning av
    • Byte av elförsäljare
    • Tillsyn över prissättningen för elöverföring
    • Elköparens rättigheter
    • Problem
    • Energirådgivning
    • Elmätning
    • Anslutning till elnätet
    • Vanliga frågor
  • Energimyndigheten
    • Kontaktinformation
    • Planering och uppföljning
    • Dataskydd
    • Handlingars offentlighet
    • Tillgänglighet
    • Om webbplatsen
    • Arbeta hos oss
  • Tjänster
Energiavirasto
Till söksidan
  • Framsida
  • Sektorer
  • Aktuellt
  • Beslut och bestämmelser
  • Statistik och publikationer
  • Konsumenter
  • Energimyndigheten
  • Tjänster
  • Framsida
  • Sektorer
  • Aktuellt
  • Beslut och bestämmelser
  • Statistik och publikationer
  • Konsumenter
  • Energimyndigheten
  • Tjänster

Energimyndigheten informerar om handel med utsläppsrätter för bränsle och relaterade skyldigheter genom ett nyhetsbrev. Beställ Energimyndighetens ETS2-nyhetsbrev.

Meddelanden

Energimyndighetens nyhet 16.5.2025: Information om marknaden för ETS2-utsläppsrätter

Energimyndighetens meddelande 17.4.2025

Energimyndighetens meddelande 3.4.2025

Energimyndighetens meddelande 25.3.2025

Energimyndighetens meddelande 13.3.2025

Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 12.12.2024

Energimyndighetens meddelande 22.1.2025
Energimyndighetens meddelande 3.1.2025
Energimyndighetens meddelande 20.12.2024

Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 3.12.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga verksamhetsutövare 3.12.2024

Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga 24.10.2024
Energimyndighetens meddelande till punktskatteskyldiga verksamhetsutövare 24.10.2024

Kommande evenemang

 

Tidigare evenemang

Vi anordnade två webbinarier om utarbetandet av utsläppsrapporten för ETS2-utsläppshandel i våren 2025. Ladda ner webbinariematerialet nedan:

  • Webbinariematerial om ETS2-utsläppshandel (utarbetandet av utsläppsrapporten) 

Vi anordnade två webbinarier om utarbetandet av övervakningsplanen för ETS2-utsläppshandel i januari 2025. Ladda ner webbinariematerialet nedan:

  • Webbinariematerial om ETS2-utsläppshandel (utarbetandet av övervakningsplanen)

Vi anordnade två allmänna webbinarier om ETS2-utsläppshandeln i december 2024. Ladda ner webbinariematerialet nedan:

  • Webbinariematerial om ETS2-utsläppshandel

Genom den nya handeln med utsläppsrätter för bränsle eftersträvas kostnadseffektiva utsläppsminskningar inom ansvarsfördelningssektorn. ETS2-utsläppshandeln är ett system som är helt separat från den nuvarande utsläppshandeln och som inte är bundet till den allmänna utsläppshandeln. Det finns dock likheter mellan systemen. Den nya ETS2-utsläppshandeln är, liksom den nuvarande ETS1-utsläppshandeln, en EU-omfattande prissättningsmekanism för klimatutsläpp, som styr utsläppsminskningarna inom de branscher och områden där det är mest kostnadseffektivt att minska klimatutsläppen. 

Det är fråga om ett så kallat cap-and-trade-system, där man fastställer en gemensam maximimängd för utsläppen, ett tak, som minskar årligen. Det antal utsläppsrätter som motsvarar detta maximiantal auktioneras ut och man får fritt bedriva handel med dem på utsläppshandelsmarknaden. På marknaden bildas ett pris för utsläppsrätten. Priseffekten av utsläppshandeln inom bränsledistributionen förväntas rikta sig till bränslepriset och därmed slutanvändningen av bränsle. 

ETS2-utsläppshandelns tillämpningsområde 

Handeln med utsläppsrätter för bränsle gäller bränslen som används för förbränning och som en reglerad enhet frisläppt för konsumtion. Lagen föreskriver att den nya utsläppshandeln i Finland i stor utsträckning ska tillämpas på frisläppande av bränsle för konsumtion utanför den allmänna utsläppshandeln: av slutförbrukningssektorerna ingår förutom trafiken, separat uppvärmning och industrin utanför ETS1-utsläppshandeln även jord- och skogsbruket samt nöjessjöfart och till vissa delar även annat bränsle som distribuerats till sjötrafiken.

Den nya utsläppshandeln tillämpas inte på:

  • hjälpämnen eller råvaror för industriell produktion,
  • bränslen som används i verksamheter som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om allmän utsläppshandel (1270/2023), det vill säga ETS1-utsläppshandel
  • bränslen som levererats för användning inom försvaret,
  • bränslen som levererats för användning i spårtrafik,
  • bränslen som levererats för kommersiell fartygstrafik som separat distribution 
  • flygbensin och flygkerosin som levererats för användning i flygtrafik.

ETS2-utsläppshandelns bränslen

ETS2-utsläppshandeln omfattar i stor utsträckning bränslen såsom:

  • motorbensin, dieselolja, alkylatbensin samt biobensin, etanoldiesel och biodieselolja 
  • lätt brännolja, tung brännolja och biobrännolja 
  • naturgas och biogas
  • gasol och biogasol 
  • MTBE, TAME, ETBE och TAEE
  • stenkol 

Skyldigheterna inom utsläppshandel gäller bränslen som används för förbränning. Förutom de som nämns ovan omfattar definitionen många andra kemiska föreningar som används som bränslen, såsom punktskattelagen. 

Man har definierat att åtminstone torv, träbränslen, biokol och andra fasta biomassor samt tallolja, problemavfall och kommunalt avfall ligger utanför utsläppshandeln. 

På biodrivmedel som i enlighet med hållbarhetslagen (393/2013) har påvisats vara hållbara tillämpas i utsläppshandeln en utsläppskoefficient på noll och därmed uppstår ingen skyldighet att överlämna utsläppsrätter av utsläpp från förbränning av hållbar biomassa. Bestämmelser om utsläppskoefficienterna för bränslen inom utsläppshandeln och fastställandet av dem finns i artikel 75 k i kommissionens övervakningsförordning och bestämmelser om frisläppande av bränslen med nollutsläpp för konsumtion i artikel 75 m.

De verksamheter och bränslen som hör till handeln med utsläppsrätter för bränsle definieras i detalj i den lag som gäller dessa. 

Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen

Kommissionens övervakningsförordning om övervakning och rapportering av utsläpp

Mer information om tillämpningsområdet för lagen om allmän utsläppshandel

Reglerad enhet

I utsläppshandeln med bränsle (ETS2) är föremålet för regleringen en reglerad enhet, det vill säga en punktskattskyldig enligt lagstiftningen om punktbeskattning, som frisläpper bränsle för konsumtion. En reglerad enhet kan vara antingen en juridisk eller en fysisk person.

Vanligtvis är en reglerad enhet ett punktskattskyldigt bolag som frisläpper flytande eller gasformigt bränsle för konsumtion och fungerar som bränsledistributör. Ur punktbeskattningens perspektiv är eventuella roller till exempel auktoriserad lagerhållare, registrerad mottagare eller innehavare av gasdistributionsnät. En reglerad enhet kan jämföras med en verksamhetsutövare inom den allmänna utsläppshandeln som ansvarar för skyldigheterna i anslutning till den allmänna utsläppshandeln.

Enligt regeringens nya lagproposition om utsläppshandel avses med reglerad enhet skattskyldiga enligt: 

  • 12 och 13 § i punktskattelagen,
  • 3 § i lagen om punktskatt på flytande bränslen och
  • 20a och 20b § i lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen

som frisläpper bränsle för konsumtion. Frisläppande för konsumtion enligt punktskattelagen omfattar både bränsle som frisläppts för konsumtion till andra och för eget bruk. 

Reglerade enhetens skyldigheter

En reglerad enhet som är föremål för reglering ska ha ett utsläppstillstånd som beviljats av Energimyndigheten och en godkänd övervakningsplan för utsläppen. Reglerade enheter ska övervaka sina utsläpp i enlighet med övervakningsplanen, årligen utarbeta en utsläppsrapport och se till att den verifieras. Dessutom ska en reglerad enhet från och med 2028 skaffa ett antal utsläppsrätter som motsvarar dess utsläpp och överlämna dem till myndigheten. 

Den första nationella tidsfristen för reglerade enheter är 28.2.2025, och senast då ska den reglerade enheten ansöka om utsläppstillstånd och lämna in en övervakningsplan för utsläppen till Energimyndigheten för godkännande. Alternativt ska en ansökan om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplan lämnas in senast två månader innan den verksamhet som omfattas av lagen om handel med utsläppsrätter för bränsle inleds. Denna tidsfrist gäller alltså när den verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet inleds efter att lagen har trätt i kraft. 

Det finns skillnader mellan medlemsstaterna i verkställandet av den nya utsläppshandeln bland annat i fråga om tidtabellen. I sin helhet är regleringen av den nya utsläppshandeln mycket harmoniserad i EU:s förordningar och anvisningar på lägre nivå. 

En punktskattskyldig som använder bränslet själv och vars utsläpp från den årliga bränsleförbrukningen är högst ett ton koldioxid är inte en reglerad enhet, utan då ansvarar i regel den aktör som levererat bränslet för skyldigheterna inom utsläppshandeln.

Överföring av skyldigheter genom avtal 

Lagen om ETS2-utsläppshandel gör det möjligt för en punktskattskyldig att avtala om överföring av utsläppshandelsskyldigheter med den instans som levererar bränsle till den. Detta förutsätter dock att den instans som levererat bränslet också är en reglerad enhet enligt lagen. Syftet med möjligheten är att minska den administrativa bördan särskilt för små företag och slutanvändare av bränsle. Mer information om avtalsarrangemanget finns i punkt 'Överföring av skyldigheter genom avtal'.

Punktskattskyldiga för biobränslen 

Skyldigheterna inom utsläppshandeln tillämpas inte på en aktör som frisläpper till konsumtion enbart nollutsläppsbiobränslen som visat sig vara hållbara. 

Punktskattelag (182/2010)

Lag om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994)

Lag om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996)

Utsläppstillstånd och övervakning

En reglerad enhet ska ansöka om utsläppstillstånd hos Energimyndigheten samt göra upp en övervakningsplan för utsläppen och lämna in den till Energimyndigheten för godkännande. Ansökningar om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen ska lämnas in till Energimyndigheten samtidigt senast 28.2.2025.

Alternativt ska en ansökan om utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplan lämnas in senast två månader innan den verksamhet som omfattas av lagen om handel med utsläppsrätter för bränsle inleds. Denna tidsfrist gäller alltså när den verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet inleds efter att lagen har trädd i kraft. Med inledning av en verksamhet avses frisläppande för konsumtion av bränslen som omfattas av handeln med utsläppsrätter för bränsle, med beaktande av avgränsingar av tillämpningsområdet i lagen. 

Utsläppstillståndet och övervakningsplanen är kopplade till varandra: utsläppstillstånd kan inte beviljas utan en övervakningsplan och övervakningsplanen kan inte godkännas utan en ansökan om utsläppstillstånd. En förutsättning för beviljande av utsläppstillstånd är att övervakningsplanen för utsläppen och de planerade åtgärderna för rapportering av utsläppen är tillräckliga och ändamålsenliga.

Utsläppstillstånd och godkännande av övervakningsplanen ansöks i det separata ETS2 IT-systemet. Övervakningsplanen upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2 IT-systemet. 

  • ETS2 IT-system
  • Excel-blankett för ETS2-övervakningsplanen

Reglerade enheter ska från och med 2025 övervaka sina utsläpp i enlighet med den godkända övervakningsplanen.

En reglerad enhet ska underrätta Energimyndigheten om ändringar i verksamheten enligt utsläppstillståndet, om ändringar som gäller övervakningen av utsläpp samt om byte av reglerad enhet.

Tidsfristen för rapportering av utsläppsuppgifter för 2024 är 30.4.2025

En reglerad enhet ska rapportera utsläppsuppgifterna för 2024 till Energimyndigheten före utgången av april 2025. Bestämmelser om skyldigheten finns i lagen om utsläppshandel som gäller allmän utsläppshandel. Utsläppsuppgifterna ska rapporteras i enlighet med kommissionens övervakningsförordning.

Godkännande av en utsläppsrapport ansöks via ett separat ETS2-IT-system. Utsläppsrapporten upprättas på en separat Excel-blankett, som finns nedan. Den ifyllda blanketten måste lämnas in till Energimyndigheten via ETS2-IT-systemet.  

Excel-blankett för ETS2-utsläppsrapporten gällande utsläpp för 2024 (på finska) 

ETS2 IT-system 

Anvisningar om hur man upprättar en utsläppsrapport och mer information om skyldigheterna angående utsläppsrapportering finns i denna vägledning:  

Anvisningar för rapportering av utsläpp för 2024 (på finska) 

Energimyndigheten kommer att publiceras ovanstående anvisningar samt Excel-blanketten för utsläppsrapporten även på svenska. 

Utsläppsrapport och verifiering av den

En reglerad enhet ska årligen utarbeta en utsläppsrapport och se till att den verifieras. Den av kontrollören verifierade utsläppsrapporten ska lämnas in till Energimyndigheten årligen före utgången av april under kalenderåret. En reglerad enhet ska första gången 2026 lämna in en verifierad utsläppsrapport om utsläppen 2025.

En reglerad enhet ska själv se till att utsläppsrapporten verifieras. Den reglerade enheten och kontrollören upprättar vanligtvis ett avtal om det verifieringsarbete som utförs och för vilket kontrollören tar ut ett arvode. En reglerad enhet ska skaffa en behörig kontrollör som godkänts av Energimyndigheten. Energimyndigheten kommer att publicera information om godkända kontrollörer på sin webbplats.

Utsläppsrapporten utarbetas på en separat Excel-blankett som lämnas in till Energimyndigheten i ETS2 IT-systemet tillsammans med rapporten om verifieringen.

Överlämnande av utsläppsrätter

Skyldigheten att överlämna utsläppsrätter börjar 2028, då det antal utsläppsrätter som motsvarar utsläppen 2027 överlämnas. Energimyndigheten kommer att ge reglerade enheter anvisningar om det närmare innehållet i skyldigheten.

Tidsfrister för en reglerad enhets skyldigheter

Tidsfrister 2025

Ansökan om utsläppstillstånd har lämnats till Energimyndigheten

28.2.2025

Övervakningsplanen har lämnats till Energimyndigheten

28.2.2025

Utsläppsuppgifter för 2024 har rapporterats till Energimyndigheten

30.4.2025

 

Tidsfrister 2026

Utsläppsrapporten och verifieringsrapporten har lämnats till Energimyndigheten

30.4.2026

Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen gör det möjligt för en punktskattskyldig att avtala om överföring av utsläppshandelsskyldigheter med den instans som levererar bränsle till den, förutsatt att den instans som levererat bränslet också är en reglerad enhet enligt laget. Arrangemanget för överföring av skyldigheter är frivilligt och parterna ansvarar själva för att upprätta ett avtal om detta. 

I och med överföringen ansvarar den reglerade enheten som tagit emot skyldigheterna för alla utsläppshandelsskyldigheterna på den andra partens vägnar. Syftet med möjligheten är att minska den administrativa bördan särskilt för små företag, för skattskyldiga för små bränslemängder och slutanvändare av bränsle. Genom arrangemanget är det också möjligt att förenkla övervakningen av utsläppen från en reglerad enhet som tar på sig ansvaret genom avtal. I praktiken inkluderas bränsle som distribuerats till en punktskattskyldig som överfört skyldigheterna med ett avtalsarrangemang och utsläppen från detta bränsle i den övervakning, verifiering och rapportering som sköts av den reglerande enhet som tagit emot skyldigheterna och senare ska även utsläppsrätterna för bränslet i fråga överlämnas. 

Den punktskattskyldiga som överfört skyldigheterna ansöker inte om utsläppstillstånd eller godkännande av övervakningsplanen hos Energimyndigheten och det förutsätts inte att den punktskattskyldiga anmäler saken till Energimyndigheten. En reglerad enhet som tagit emot skyldigheterna ska lämna uppgifter om eventuella avtalsarrangemang i ansökan om utsläppstillstånd. 

Regler för avtalsarrangemang: 

  • Ett avtal om överföring av skyldigheter ska alltid upprättas för minst ett kalenderår i taget, det vill säga avtalets längd ska överensstämma med skyldigheterna för ett kalenderår inom utsläppshandeln.
  • Avtalet ska omfatta alla skyldigheter som en reglerad enhet har enligt utkastet till lagen om ETS2-utsläppshandel i fråga om levererat bränsle.  
  • Eventuella påföljder för försummelse av skyldigheterna påförs den reglerade enhet som åtagit sig skyldigheterna.

Energimyndigheten ska utan dröjsmål underrättas om avtalet och om avtalets upphörande. Anmälan görs av den reglerade enhet till vilken skyldigheterna har överförts genom avtal. Om det sker ändringar i en reglerad enhets avtalsarrangemang, ska dessa anmälas som en ändring av utsläppstillståndet. Ändringar i avtalsarrangemangen påverkar också den reglerade enhetens övervakningsplan.

Övervakningsplanen för en reglerad enhet innehåller förfaranden för övervakning av koldioxidutsläpp och rapportering av utsläpp. Detaljerade regler för övervakning av utsläpp från en reglerad enhet fastställs i kommissionens övervakningsförordning. Övervakningsplanens minimiinnehåll beskrivs i bilaga 1 till övervakningsförordningen. När övervakningsplanen utarbetas ska Energimyndighetens anvisningar beaktas. När Energimyndigheten godkänner övervakningsplanerna bedömer den att de har utarbetats på behörigt sätt och uppfyller kraven i lagen om handel med utsläppsrätter för bränsle och i kommissionens övervakningsförordning och att Energimyndighetens anvisningar har iakttagits.

Övervakningsplanen bygger på bränsleflöden som fastställts av en reglerad enhet samt på deras egenskaper, mätning och beräkning av utsläpp. Övervakningens kravnivåer beror också på den reglerade gemenskapens årliga genomsnittliga utsläpp:

  • för enheter av klass A högst 50 000 t CO2e

  • för enheter av klass B över 50 000 t CO2e

Till de årliga utsläppen räknas inte koldioxid från hållbar biomassa. Före 2027 används för klassificeringen den reglerade enhetens egna konservativa uppskattning av medelvärdet av utsläppen under de följande fem åren. Reglerade enheter vars genomsnittliga årliga utsläpp understiger 1000 t CO2 kan utnyttja de förenklingar som beskrivs i artikel 75 n i övervakningsförordningen.

De uppgifter som behövs för att fastställa de utsläppen kan fastställas på olika kvalitetsnivåer, som kallas nivåer (eng. tier). Övervakningsförordningen ställer krav på vilken nivå som ska väljas för varje bränsleflöde och beräkningsfaktor. Kraven grundar sig på den reglerade enhetens totala utsläppp, utsläppen från bränsleflödet och bränsletypen. 

Om man avviker från den nivå som krävs, måste den reglerade enheten motivera avvikelsen antingen på grund av en teknisk omöjlighet eller orimliga kostnader. I sådana fall ber vi den reglerade enheten att kontakta oss via e-post ([email protected]) så att vi kan skicka er beräkningsblanketten för orimliga kostnader. När det gäller täckningsfaktor kan en lägre nivå också tillämpas i de undantag som beskrivs i artikel 75 i i övervakningsförordningen. 

Övervakningsplanen upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2 IT-systemet. 

  • ETS2 IT-system
  • Excel-blankett för ETS2-övervakningsplanen

En reglerad enhet har en skyldighet att kontinuerligt förbättra övervakningen, vilken också kommer att omfattas av en rapporteringsskyldighet. Rapporteringsskyldigheten börjar tidigast 2026 och Energimyndigheten kommer att ge närmare anvisningar om skyldigheten senare.

En reglerad enhet ska årligen utarbeta och lämna in en utsläppsrapport för föregående kalenderår till Energimyndigheten före utgången av april. Bestämmelser om utsläppsrapportens minimiinnehåll finns i bilaga 10 till kommissionens övervakningsförordning.

Som en del av utsläppsrapporten kommer man också att begära uppgifter om bränslen som distribuerats till tillämpningsområdet för den allmänna utsläppshandeln. Utsläppen av det bränsle som används för verksamheterna inom den allmänna utsläppshandeln rapporteras inom ramen för skyldigheterna inom ETS1-utsläppshandeln och bränslepriset har kostnadseffekten av ETS1-utsläppshandeln. Rapportering av utsläpp från samma bränsle till två olika utsläppshandelssystem bör undvikas. Man ska också undvika att rikta kostnadseffekter av två utsläppshandelssystem till samma bränsle, det vill säga så kallad dubbel beräkning. Uppgifter som samlats in från en reglerad enhet om frisläppande av bränsle till konsumtion inom ett ETS1-tillämpningsområde kommer att utnyttjas för att undvika dubbel beräkning.  

Utsläppsrapporten upprättas på en separat Excel-blankett som skickas till Energimyndigheten i ETS2 IT-systemet. 

Inlämnande av utsläppsrapport för 2024

Reglerade enheter ska rapportera utsläppsuppgifterna för första gången före utgången av april 2025, för utsläppen 2024. Bestämmelser om skyldigheten finns i lagen om utsläppshandel som gäller allmän utsläppshandel.

Godkännande av en utsläppsrapport ansöks via ett separat ETS2-IT-system. Utsläppsrapporten upprättas på en separat Excel-blankett, som finns nedan. Den ifyllda blanketten måste lämnas in till Energimyndigheten via ETS2-IT-systemet.  

Excel-blankett för ETS2-utsläppsrapporten gällande utsläpp för 2024 (på finska) 

ETS2 IT-system 

Anvisningar om hur man upprättar en utsläppsrapport och mer information om skyldigheterna angående utsläppsrapportering finns i denna vägledning:  

Anvisningar för rapportering av utsläpp för 2024 (på finska) 

Energimyndigheten kommer att publiceras ovanstående anvisningar samt Excel-blanketten för utsläppsrapporten även på svenska. 

Utarbetande och verifiering av utsläppsrapporten från och med 2025

För 2025 och därefter utarbetas årligen en utsläppsrapport, som ska verifieras. Utsläppsrapporten och verifieringsrapporten ska lämnas till Energimyndigheten före utgången av april följande år. Obs! Den första utsläppsrapporten som ska verifieras är alltså en rapport om utsläppen 2025 som lämnas in våren 2026.

Den nya handeln med utsläppsrätter för bränsle kommer att vara ett separat system från den nuvarande utsläppshandeln. Dess skyldigheter kommer inte att omfatta det bränsle som används inom tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln och skyldigheterna skulle i princip inte gälla verksamhetsutövare inom den nuvarande utsläppshandeln, även om de skulle vara punktskatteskyldiga.

Att utsläppshandelssystemen är parallella och regleringen riktar sig till punktskatteskyldiga innebär dock att de nuvarande verksamhetsutövarna inom ETS1-utsläppshandeln, som är punktskatteskyldiga som frisläpper bränsle för konsumtion, ska säkerställa om en del av bränslet frisläpps för konsumtion inom ETS2-tillämpningsområdet eller om verksamhetsutövaren själv använder det enbart inom tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln.

Om en punktskatteskyldig verksamhetsutövare har annan slutanvändning av bränsle än sådan som omfattas av tillämpningsområdet för den nuvarande utsläppshandeln eller frisläppande för konsumtion till en annan instans, är det möjligt att skyldigheterna inom den nya utsläppshandeln också gäller verksamhetsutövaren inom den nuvarande utsläppshandeln, och företaget på så sätt skulle vara skyldig i båda utsläppshandelssystemen.

Undvikande av dubbel beräkning i utsläppshandelssystem

Utsläppen av det bränsle som används för verksamheterna inom den nuvarande utsläppshandeln rapporteras inom ramen för skyldigheterna inom ETS1-utsläppshandeln och bränslepriset har kostnadseffekten av ETS1-utsläppshandeln. Rapportering av utsläpp från samma bränsle till två olika utsläppshandelssystem bör undvikas. Senare, när kostnadseffekten av ETS2-utsläppshandeln inleds, ska man undvika att rikta kostnadseffekter av två utsläppshandelssystem till samma bränsle, det vill säga så kallad dubbel beräkning. Uppgifter som samlats in från en reglerad enhet om frisläppande av bränsle till konsumtion inom ett ETS1-tillämpningsområde kommer att utnyttjas för att undvika dubbel beräkning.  

Energimyndigheten kommer att ge anvisningar om förfaranden som skapas för att undvika dubbel beräkning.

Kostnadseffekten av handeln med utsläppsrätter för bränsle inleds från och med 2027, då utsläppsrätterna för den nya utsläppshandeln börjar auktioneras ut. Marknadsaktörer kan fritt bedriva handel med utfärdade utsläppsrätter.  Marknaden kommer att omfatta hela EU och ett enhetligt pris för utsläppsrätten kommer att bildas inom EU. Hittills finns det ingen information om marknaden och marknadsplatserna för den nya utsläppshandeln. När utsläppsrätterna auktioneras ut kommer man att följa samma tillvägagångssätt som i den nuvarande ETS1-utsläppshandeln. Mer information om auktionerna 

En reglerad enhet är skyldig att årligen skaffa och överlämna utsläppsrätter

Från och med 2028 ska reglerade enheter överlämna ett antal utsläppsrätter som motsvarar de totala utsläppen av de bränslen som de frisläppt för konsumtion under föregående kalenderår. Tidsfristen för överlämnande av utsläppsrätter är en månad efter att utsläppsrapporten ska ha lämnats in, det vill säga senast 30.5.

Utsläppsrätterna överlämnas till utsläppshandelsregistret i kontosystemet för utsläppsrätter. Utsläppshandelsregistret är ett kontosystem där utsläppsrätter förvaras och kan överföras från ett konto till ett annat. I systemet finns redan motsvarande funktioner inom ETS1-utsläppshandeln.

Varje reglerad enhet ska ha ett utsläppsrättskonto för överlämnande av utsläppsrätter. Enligt nuvarande uppgifter kommer kontona att öppnas 2026. Mer information om utsläppshandelsregistret 

Energimyndigheten publicerar anvisningar och blanketter på denna webbplats. Några anvisningar och blanketter finns för tillfället endast på finska, men Energimyndigheten kommer att publicera dem även på svenska i denna sektion. 

Allmänna anvisningar 

Omfattas ditt företags verksamhet av ETS2?

Jag är en reglerad enhet -vad nu

Förordningen om övervakning och rapportering av växthusgasutsläpp: Allmänna anvisningar för ETS2-enheter: 

engelska (ursprunglig) 

finska (inofficiell) 

Användning av ETS2 IT-systemet 

ETS2 IT-system

Anvisning för ansökan i ETS2 IT-systemet 

Anvisningar och blanketter angående övervakningsplanen 

Anvisning om beräkningsfaktorer för utsläppshandel inom ETS2

Excel-blankett för ETS2-övervakningsplanen

Anvisningar och blanketter angående utsläppsrapporten för 2024 

Anvisningar för rapportering av utsläpp för 2024 

Excel-blankett för ETS2-utsläppsrapporten gällande utsläpp för 2024

Emissionsfaktorer och bilagan till blandat bränsle för utsläppsrapporten för 2024

Avgifterna för Energimyndighetens arbete baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Priserna på Energimyndighetens beslut baserar sig på arbets- och näringsministeriets förordning om Energimyndighetens avgiftsbelagda prestationer (1217/2022, senare avgiftsförordningen). I avgiftsförordningen finns ännu inga avgifter för utsläppshandel med bränsle, men ändringen av förordningen är under beredning i arbets- och näringsministeriet. 

Beslutens priser kommer att grunda sig på kostnaderna och variera enligt beslutstyp. En antydan om prissättningen av besluten finns till exempel i priserna för beslut om den allmänna utsläppshandeln, som finns i avgiftsförordningen.

Handeln med utsläppsrätter för bränsle (ETS2) liknar i stort sett den nuvarande allmänna utsläppshandeln (ETS1). Det finns flera förordningar av Europeiska kommissionen som har utvidgats till att omfatta den nya utsläppshandeln för bränslen förutom den allmänna utsläppshandeln. Dessa förordningar, utöver den nationella lagen om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen, innehåller detaljerade regler för genomförandet av ETS2.

De nationella författningarna om handel med utsläppsrätter  

Lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen (1066/2024) 

Lag om utsläppshandel (1270/2023) (den allmänna utsläppshandeln, dvs. ETS1) 

De nationella författningarna om punktbeskattningen

Punktskattelag (182/2010)

Lag om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994) 

Lag om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996) 

EU:s författningar om handel med utsläppsrätter 

Direktiv om handel med utsläppsrätter (2003/87/EY) 

Övervakning, verifiering och rapportering av utsläpp 

Komissionens genomförandeförordning om övervakning och rapportering av växthusgasutsläpp (EU) 2018/2066

Komissionens förordning av verifiering (EU) 2018/2067

Auktion av utsläppsrätter och utsläppshandelsregistret

Komissionens förordning om auktionering av utsläppsrätter (2023/2830) 

Komissionens förordning av unionsregistret (EU) 2019/1122 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post

Fågelviksgränden 2 A,

00530 Helsinki

Växel: 029 5050 000

Andra webbplatser:
 

ekosuunnittelu.info

energiamerkinta.fi

reiluaenergiaa.fi

sahkonhinta.fi

energimyndigheten

Tillgänglighet I Dataskydd