Elpriskompensation och förlängning av betalningstiden för elenergiräkningar
Lagstiftning:
- Lag om temporär retroaktiv elpriskompensation (275/2023)
- Lag om förlängning av betalningstiden för elenergiräkningar och om temporärt stödjande av elbolagens likviditet (276/2023)
Ansökan om undantagstillstånd som gäller tidtabellen för utbetalning av elpriskompensation
Energimyndigheten kan bevilja elbolaget tillstånd att avvika från betalningstidsplanen enligt 5 § 1 mom. En förutsättning för undantagstillstånd är att ändringen av informationssystemet i anslutning till utbetalningen av elpriskompensation har fördröjts av någon sådan orsak som elbolaget inte med iakttagande av all omsorgsfullhet skulle ha kunnat undvika eller övervinna. Utbetalningen får fördröjas med högst tre månader från det som föreskrivs i 1 mom. Ansökan om undantagstillstånd ska lämnas in utan dröjsmål efter det att grunden för undantaget har framkommit.
Energimyndigheten har öppnat ett kompensationssystem för elbolagen, där elförsäljarna i första skedet kan lämna in en ansökan om tillstånd för att avvika från tidtabellen för utbetalning av elpriskompensation.
Energimyndighetens beslut om undantagstillstånd är avgiftsbelagda. Närmare anvisningar för ansökan om undantagstillstånd finns i avsnittet Tjänster på Energimyndighetens webbplats.
Anvisningar till konsumenter finns i avsnittet Konsumenter.
Frågor och svar
Energimyndigheten har utarbetat de bifogade preliminära tolkningarna av vissa frågor som ställts till myndigheten i anslutning till lagen om temporär retroaktiv elpriskompensation (275/2023) samt lagen om förlängning av betalningstiden för elenergiräkningar och om temporärt stödjande av elbolagens likviditet (276/2023).
Elbolagen kan i frågor som gäller elpriskompensation i första hand kontakta Energimyndigheten per e-post på adressen [email protected].
De bifogade tolkningarna från Energimyndigheten är preliminära. Inom ramen för sin behörighet utarbetar myndigheten juridiskt bindande tolkningar av ovan nämnda lagar i överklagbara förvaltningsbeslut.
Enligt 3 § 1 mom. i lagen om elpriskompensation (275/2023) är en slutförbrukare vars elförsäljningsavtal har specificerats med personbeteckning berättigad till elpriskompensation. Om slutförbrukaren är en konsument enligt 1 kap. 4 § i konsumentskyddslagen (38/1978) har slutförbrukaren rätt till elpriskompensation också i det fall att elförsäljningsavtalet inte är specificerat med personbeteckning.
Enligt 3 § 1 mom. i lagen om elpriskompensation är en slutförbrukare berättigad till elpriskompensation om något av följande villkor uppfylls i fråga om granskningsmånaden:
-
slutförbrukarens totalpris inklusive mervärdesskatt i ett elförsäljningsavtal med fast pris överstiger 10 cent per kilowattimme,
-
slutförbrukaren har ett elleveransavtal med dynamiskt pris, eller
-
slutförbrukarens förbrukningsvägda medelpris inklusive mervärdesskatt i ett annat elförsäljningsavtal än ett sådant som avses i 1 eller 2 punkten överstiger 10 cent per kilowattimme.
Slutförbrukarens rätt till elpriskompensation uppkommer om något av de tre villkoren uppfylls under granskningsmånaden.
Vid fastställandet av elpriskompensationens belopp ska därtill beaktas självrisken på 90 euro per månad, maximikompensationen på 700 euro per månad samt minimikompensationen på 5 euro per månad.
Rätten till kompensation och kompensationens belopp för en konsument som ingått avtal med FO-nummer bestäms enligt Energimyndighetens beslut, som fattas enligt prövning från fall till fall. Innan ett beslut söks hos Energimyndigheten ska en konsument som har ingått ett elavtal med FO-nummer dock framställa ett yrkande på elpriskompensation av elbolaget för det som saknas eller är felaktigt.
Mer information av Energimyndighetens promemoria.
Enligt 2 § 5 punkten avses med elenergiräkning och fakturerad elenergi den del av slutförbrukarens elräkning som innefattar leverans av elenergi samt därtill hörande fasta avgifter inklusive mervärdesskatt. Vid beräkningen av det totala priset och den elpriskompensations som ska utbetalas beaktas de energiavgifter som hänför sig till elenergileveransen och som baserar sig på den förbrukade energin samt fasta avgiftskomponenter, såsom grundavgifter, marginaler i anslutning till avtal om dynamiska priser och eventuella avgifter i anslutning till elens ursprung.
Det totalpris i ett elförsäljningsavtal med fast pris som avses i 3 § 1 mom. i lagen om elpriskompensation beräknas för varje granskningsmånad så, att
- slutförbrukarens faktiska leverans av elenergi samt därtill hörande fasta avgifter inklusive mervärdesskatt under granskningsmånaden i fråga tas i beaktande i täljaren, och
- som divisor används den energi som slutförbrukaren förbrukar under samma granskningsmånad.
Slutförbrukarens rätt till elpriskompensation granskas varje månad. Om slutförbrukarens elförsäljningsavtal har ändrats t.ex. i månadsskiftet november–december, granskas slutförbrukarens rätt till kompensation separat för vardera månaden.
Elpriskompensationslagens 3 § ger inget tydligt svar på elpriskompensationen om avtalspriset för slutförbrukarens elförsäljningsavtal har ändrats efter att avtalet har bytts ut inom granskningsmånaden.
Utgångspunkten för tolkningen kan anses vara elpriskompensationslagens syfte att på grund av ökade kostnader till följd av att priset på elenergi har stigit genom utbetalning av elpriskompensation stöda slutförbrukare som omfattas av lagens tillämpningsområde.
På basis av detta ska kompensationen och rätten till kompensation granskas på samma sätt som vid byte av försäljare enligt 5 § 2 mom. i lagen om elpriskompensation. Om totalpriset inklusive mervärdesskatt under det ena avtalets giltighetstid har varit högst 10 cent/kWh, skulle slutförbrukaren inte vara berättigad till elpriskompensation för den del av granskningsmånaden som detta avtal varit i kraft. På motsvarande sätt, om totalpriset inklusive mervärdesskatt under det andra avtalets giltighetstid har varit över 10 cent/kWh, skulle slutförbrukaren vara berättigad till elpriskompensation för den del av granskningsmånaden som detta avtal varit i kraft. Rätten till elpriskompensation förutsätter således inte att det mervärdesskattepliktiga totalpriset inklusive förbrukning under hela granskningsmånaden har överstigit 10 cent/kWh.
Exempelvis har en slutförbrukare i början av månaden haft totalpriset 7 cent/kWh i elförsäljningsavtalet, men slutförbrukarens elförsäljningsavtal har ändrats under granskningsmånaden och för resten av månaden har det totala priset varit 14 cent/kWh. Då har slutförbrukaren rätt till elpriskompensation endast för det dyrare avtalets giltighetstid av granskningsmånaden. Vid fastställandet av hur stor elpriskompensation som ska betalas ska den månatliga självrisken fördelas i förhållande till avtalens giltighetstid, om slutförbrukaren inte har rätt till kompensation för hela granskningsmånaden.
Elpriskompensationslagens 3 § ger inget tydligt svar på elpriskompensationen om slutförbrukarens avtal har ändrats inom granskningsmånaden mellan ett avtal till fast pris och ett dynamiskt pris utan byte av försäljare.
Även i detta fall kan samma princip tillämpas som i en situation där slutförbrukarens elförsäljningsavtal till fast pris skulle ha ändrats till ett annat elförsäljningsavtal till fast pris under granskningsmånaden. Förfarandet är således detsamma som vid byte av säljare enligt 5 § 2 mom. i elpriskompensationslagen.
Här bör man dock observera att slutförbrukaren har rätt till elpriskompensation för hela den period som det dynamiska priset gäller under granskningsmånaden utan nedre gräns för totalpriset.
I ett sådant fall är det fråga om ett elförsäljningsavtal till fast pris enligt 3 § 1 mom. 1 punkten i elpriskompensationslagen, varvid slutförbrukaren har rätt till kompensation om slutförbrukarens totala mervärdesskattepliktiga pris enligt elförsäljningsavtalet under granskningsmånaden har överstigit 10 cent/kWh.
Slutförbrukarens totalpris bestäms då utifrån den energimängd som slutförbrukaren förbrukar under granskningsmånaden och inte till exempel utifrån den maximimängd per år eller månad som fastställts i avtalet.
Enligt 4 § 1 mom. i elpriskompensationslagen betalas elpriskompensation betalas kalkylmässigt för en tid som motsvarar fyra månader. Enligt 4 § 4 mom. i elpriskompensationslagen betalas elpriskompensation inte för de månader för vilka dess belopp skulle understiga fem euro. Den elpriskompensation som beräknats på basis av elenergiräkningen för januari betalas till slutförbrukaren till dubbelt belopp för att kompensationen i fråga kalkylmässigt ska kunna betalas för två månader.
Således betalas den elpriskompensation som bestäms utifrån elenergiräkningen för januari inte ut, om denna elpriskompensation är mindre än fem euro innan kompensationen fördubblas.
Enligt 12 § 3 mom. i elpriskompensationslagen får elpriskompensation betalas först efter det att Europeiska kommissionen har godkänt elpriskompensationen som statligt stöd.
Enligt 5 § 3 mom. i elpriskompensationslagen kan Energimyndigheten bevilja elbolaget tillstånd att avvika från betalningstidsplanen enligt 1 mom. En förutsättning för undantagstillstånd är att ändringen av informationssystemet i anslutning till utbetalningen av elpriskompensation har fördröjts av någon sådan orsak som elbolaget inte med iakttagande av all omsorgsfullhet skulle ha kunnat undvika eller övervinna.
Om elbolaget har ändringarna i informationssystemen klara för betalning av elpriskompensation, men kompensation inte kan betalas till slutförbrukarna i fakturor som förfaller till betalning i april eftersom Europeiska kommissionens godkännande av det statliga stödet saknas, behöver man inte ansöka om undantag till betalningstidtabellen och av nämnda anledning kan Energimyndigheten inte ens bevilja undantag. I en sådan situation uppmanar Energimyndigheten uppmanar i en sådan situation detaljförsäljaren att öppet informera kunderna om orsaken till att elpriskompensationen fördröjs.
Frågor som gäller behandlingen av mervärdesskatten besvaras av Skatteförvaltningen. Energimyndigheten har inte behörighet i ärendet.
Enligt 5 § i lagen om förlängning av betalningstiden ska innehavaren av en fordran på begäran av sina näringsidkarkunder bevilja förlängd betalningstid för det belopp som fakturerats för elenergi, högst 60 dagar sammanlagt. Näringsidkaren ska begära förlängning av betalningstiden före förfallodagen för räkningen i fråga. Den förlängda betalningstiden beräknas som 60 dagar från fakturadatumet, alltså inte som en förlängning med 60 dagar av den normala betalningstiden. Elbolaget ska av näringsidkaren ta ut en årlig ränta på 1,53 procent för den förlängda betalningstiden.
Exempel: Mellan elbolaget och näringsidkaren (kunden) tillämpas i allmänhet en betalningstid på 30 dagar. Näringsidkaren ber elbolaget om förlängd betalningstid före fakturans förfallodag. Elbolaget beviljar förlängd betalningstid på kundens begäran och betalningstiden ändras från 30 dagar till högst 60 dagar. Härvid uppbärs en årlig ränta på 1,53 procent för tiden mellan 30 och 60 dagar.