Aktuell information för hushåll
Elprisen är nu exceptionellt högt. Hushållen är tvungna att ingå elavtal till ovanligt höga priser och söka metoder för att minska sin energianvändning. På den här sidan hittar du aktuella anvisningar för byte av elförsäljare, fakturering och problemsituationer.
Här hittar du anvisningar för hushållens energisparande:
- Snäppet svalare energisparkampanj
- Motivas webbplats
- Du kan få kostnadsfri och oberoende rådgivning av energirådgivaren i ditt område: Energirådgivarens kontaktinformation.
Om man ringer från fast telefon debiteras lokalnätsavgift för samtal och köande, och mobilsamtalsavgift om man ringer från mobiltelefon.
Leveransskyldighet vid elförsäljning
- Försäljaren ska erbjuda alla hushåll och småförbrukare inom nätbolagets område ett elavtal som gäller tills vidare.
- Säljaren får inte säga upp konsumentens avtal.
- Priset på leveransskyldighetsavtalet ska vara skäligt.
- Priserna och villkoren för produkterna som omfattas av leveransskyldigheten ska vara offentliga - prislistan och avtalsvillkoren ska finnas till påseende till exempel på elförsäljarens webbplats.
- Säljaren kan erbjuda flera elavtalserbjudanden som leveransskyldighetsprodukter:
- dessa produkter ska erbjudas alla små elanvändare i regionen med enhetliga priser och avtalsvillkor.
- Säljaren kan också erbjuda andra elavtal än produkter med leveransskyldighet.
Med elförsäljarens leveransskyldighet säkerställs att alla hushåll och små elanvändare alltid har minst en aktör av vilken de säkert får ett elavtal.
Energimyndigheten har inte fastställt något rimligt elpris för produkten som omfattas av leveransskyldighet. Priset ska vara skäligt både för kunden och för detaljförsäljaren; ett skäligt pris förpliktar alltså inte säljaren att sälja el med förlust eller under marknadspriset. Priset på en produkt som omfattas av leveransskyldighet behöver inte heller vara det lägsta pris som säljaren erbjuder. Energimyndigheten har fått flera begäran om utredning om nivån på ett skäligt pris, dessa behandlas som bäst.
Tästä voit katsoa kuka on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä sähköverkkoyhtiösi alueella:
Nätbolag | Leveransskyldig elförsäljare |
Alajärven Sähkö Oy | Alajärven Sähkö Oy |
Alva Sähköverkko Oy | Väre Oy |
Caruna Espoo Oy | Fortum Markets Oy |
Caruna Oy | Fortum Markets Oy |
Elenia Verkko Oyj | Vattenfall Oy |
Enontekiön Sähkö Oy | Lumme Energia Oy |
ESE-Verkko Oy | Lumme Energia Oy |
Esse Elektro-Kraft Ab | ESSE ELEKTRO-KRAFT AB |
Forssan Verkkopalvelut Oy | Forssan Energia Oy |
Haminan Sähköverkot Oy | Kymenlaakson Sähkö Oy |
Haukiputaan Sähköosuuskunta | Oomi Oy |
Helen Sähköverkko Oy | Helen Oy |
Herrfors Nät-Verkko Oy Ab | Oy Herrfors Ab |
Iin Energia Oy | Iin Energia Oy |
Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy | Imatran Seudun Sähkö Oy |
Jeppo Kraft Andelslag | JEPPO KRAFT ANDELSLAG |
Jylhän Sähköosuuskunta | Jylhän sähköosuuskunta |
Järvi-Suomen Energia Oy | Lumme Energia Oy |
Kajave Oy | Lumme Energia Oy |
Kemin Energia ja Vesi Oy | Oomi Oy |
Keminmaan Energia ja Vesi Oy | Oomi Oy |
Keravan Energia Oy | Keravan Energia Oy |
Keuruun Sähkö Oy | Keuruun Sähkö Oy |
Koillis-Lapin Sähkö Oy | Lumme Energia Oy |
Koillis-Satakunnan Sähkö Oy | Koillis-Satakunnan Sähkö Oy |
Kokemäen Sähkö Oy | Kokemäen Sähkö Oy |
Kokkolan Energiaverkot Oy | Kokkolan Energia Oy |
Kotkan Energiaverkot Oy | Lumme Energia Oy |
Kronoby Elverk Ab | KRONOBY ELVERK AB |
KSS Verkko Oy | KSS Energia Oy |
Kuopion Sähköverkko Oy | Väre Oy |
Kuoreveden Sähkö Oy | Kuoreveden Sähkö Oy |
Kymenlaakson Sähköverkko OY | Kymenlaakson Sähkö Oy |
Köyliön-Säkylän Sähkö Oy | Köyliön-Säkylän Sähkö Oy |
Lahti Energia Sähköverkko Oy | Oomi Oy |
Lammaisten Energia Oy | Lammaisten Energia Oy |
Lankosken Sähkö Oy | Lankosken Sähkö Oy |
Lappeenrannan Energiaverkot Oy | Väre Oy |
Lehtimäen Sähkö Oy | Lehtimäen Sähkö Oy |
Leppäkosken Sähkö Oy | Omavoima Oy |
Muonion Sähköosuuskunta | Lumme Energia Oy |
Naantalin Energia Oy | Naantalin Energia Oy |
Nivos Verkot Oy | Nivos Energia Oy |
Nurmijärven Sähköverkko Oy | Nurmijärven Sähkö Oy |
Nykarleby Kraftverk Ab | Nykarleby Kraftverk Ab |
Okun Energia Oy | Lumme Energia Oy |
Oulun Energia Sähköverkko Oy | Oomi Oy |
Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy | Oomi Oy |
Paneliankosken Voima Oy | Paneliankosken Voima Oy |
Parikkalan Valo Oy | Parikkalan Valo Oy |
PKS Sähkönsiirto Oy | Pohjois-Karjalan Sähkö Oy |
Pori Energia Sähköverkot Oy | Oomi Oy |
Porvoon Sähköverkko Oy | Porvoon Energia Oy |
Raahen Energia Oy | Oomi Oy |
Rantakairan Sähkö Oy | Oomi Oy |
Raseborgs Energi Ab | Raseborgs Energi Ab |
Rauman Energia Sähköverkko Oy | Omavoima Oy |
Rovakaira Oy | Lumme Energia Oy |
Rovaniemen Verkko Oy | Lumme Energia Oy |
Sallila Sähkönsiirto Oy | Sallila Energia Oy |
Savon Voima Verkko Oy | Väre Oy |
Seiverkot Oy | Seinäjoen Energia Oy |
Sipoon Energia Oy | Sipoon Energia Oy |
Tampereen Sähköverkko Oy | Tampereen Sähkölaitos Oy |
Tervolan Energia ja Vesi Oy | Oomi Oy |
TLS Verkko Oy | Lumme Energia Oy |
Tornion Energia Oy | Oomi Oy |
Tunturiverkko Oy | Lumme Energia Oy |
Turku Energia Sähköverkot Oy | Turku Energia Oy |
Vaasan Sähköverkko Oy | Vaasan Sähkö Oy |
Vakka-Suomen Voima Oy | Omavoima Oy |
Valkeakosken Energia Oy | Omavoima Oy |
Vantaan Energia Sähköverkot Oy | Oomi Oy |
Vatajankoski Sähköverkko Oy | Lumme Energia Oy |
Verkko Korpela Oy | Korpelan Energia Oy |
Vetelin Energia Oy | Vetelin Energia Oy |
Vimpelin Voima Oy | Vimpelin Voima Oy |
Äänekosken Energia Oy | Äänekosken Energia Oy |
Listan har sammanställts 1.9.2022 och den grundar sig på de uppgifter om elförsäljarnas marknadsandelar som distributionsnätsbolagen meddelat om datahub-datautbytessystemet.
Energimyndigheten utreder som bäst flera elförsäljares produkter som omfattas av leveransskyldighet. Utredningarna gäller till exempel produkternas offentlighet, rimlighet i prissättningen samt om en börsbunden produkt kan vara den enda leveransskyldiga produkten. Elbolagen som listas här är under utredning. Ämnesorden är preliminära och kan preciseras allteftersom behandlingen av ärendet framskrider.
Energimyndigheten undersöker verksamheten hos de elförsäljningsbolag som den har fått en begäran om utredning för. Besluten gäller automatiskt alla kunder som omfattas av bolagets leveransskyldighet. Om en utredning av din elförsäljare redan pågår behöver en ny begäran om utredning alltså inte göras.
Energimyndigheten avgör inte enskilda avtalstvister mellan bolaget och kunden. Om du anser att försäljaren till exempel fakturerar felaktigt eller inte följer avtalsvillkoren får du hjälp av konsumentrådgivningen i en konfliktsituation.
Anhängiga utredningar
1. Forssan Energia Oy 2667/040202/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet
2. Fortum Markets Oy 1954/040200/2022
Rimlighet i prissättningen av ett avtal om börsel som omfattas av leveransskyldighet, samt om en börsbunden produkt kan vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet
3. Helen Oy 1998/040202/2022 och 52/040202/2023
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet och
4. Kervo Energi Ab 1995/040202/2022
Kan en börsbunden produkt vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
5. KSS Energia Oy 2139/040202/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet
6. Kymenlaakson Sähkö Oy - Kymmenedalens El Ab 2640/040202/2022
Offentlighet av en produkt som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen samt om en börsbunden produkt kan vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet
7. Lumme Energia Oy 2009/040202/2022, 2541/040202/2022 och 2668/040202/2022
Börsavtal som enda produkt som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
8. Naantalin Energia Oy 2537/040202/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet
9. Omavoima Oy 2536/040202/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet
10. Oomi Oy 1966/040200/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet (börsel)
11. Oy Turku Energia-Åbo Energi Ab 2010/040202/2022 och 2534/040202/2022
Produkt som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen av produkten som omfattas av leveransskyldighet
12. Seinäjoen Energia Oy 2504/040202/2022
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet
13. Tampereen Sähkölaitos Oy 2540/040202/2022 och 53/040202/2023
Rimlighet i prissättningen av en produkt som omfattas av leveransskyldighet och kan en börsbunden produkt vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet
14. Vasa Elektriska Ab 1953/040202/2022
Offentligheten av en produkt som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
15. Vattenfall Ab 1979/040202/2022
Kan en börsbunden produkt vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
16. Väre Oy 1964/040200/2022 och 2659/040202/2022
Kan en börsbunden produkt vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
17. Pohjois-Karjalan Sähkö Oy 74/040202/2023
Kan en börsbunden produkt vara den enda produkten som omfattas av leveransskyldighet och rimlighet i prissättningen
Listan har uppdaterats 16.1.2023
Genom att göra en begäran om utredning kan elbolagets kund lämna in ärendet till Energimyndigheten för kännedom och begära att ärendet utreds. Den som framställer begäran om utredning har inte rätt att överklaga myndighetens beslut, om inte ärendet till någon del lämnas obehandlat i beslutet. Efter att utredningen har avslutats meddelar Energimyndigheten ett förvaltningsbeslut i ärendet. Det berörda bolaget har besvärsrätt i ärendet till marknadsdomstolen.
Om du gör en begäran om utredning till Energimyndigheten, undvik att i onödan nämna sekretessbelagda uppgifter (t.ex. egna hälso- och ekonomiuppgifter) i ditt meddelande. Enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet är begäran om utredning som inkommer till Energimyndigheten i regel offentliga handlingar. Begäran kan alltså till offentliga delar ges till exempel till en journalist som frågar efter materialet.
Energimyndigheten informerar på sin webbplats när besluten har getts.
Val av nytt elavtal
Du kan konkurrensutsätta ditt elavtal till exempel i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi. I tjänsten hittar du alla aktiva elförsäljningserbjudanden i ditt område. Elförsäljarna är skyldiga att meddela prisuppgifterna för sina elförsäljningsprodukter till tjänsten. Energimyndigheten övervakar de produkt- och prisuppgifter som anmälts.
Information om elavtalserbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Utgångspunkten är att ett tidsbundet avtal upphör när den utsatta tiden löper ut. När ditt elavtal håller på att löpa ut ska du konkurrensutsätta elanbuden och ingå ett nytt avtal senast två veckor innan det gamla avtalet löper ut. Ett tidsbundet avtal kan även avtalas att gälla tills vidare efter att den utsatta tiden löpt ut. Du kan konkurrensutsätta nya elavtal till exempel i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi.
För närvarande är man sannolikt tvungen att ingå ett nytt avtal till ett högre pris än det gamla. Det lönar sig att jämföra olika försäljares elanbud och avtalstyper – anbuden förändras hela tiden.
Ett elförsäljningsavtal kan ingås att gälla tills vidare eller för viss tid. Utöver giltighetstiden skiljer sig avtalstyperna från varandra enligt prissättningssättet. När du väljer avtalstyp, fundera på när elförbrukningen i ditt hushåll infaller och om du vid behov kan överföra din egen förbrukning enligt elpriset. Är det viktigt för dig att kontrollera elpriset på förhand eller väljer du flexibel prissättning och godkänner även snabba prisändringar.
Du kan välja ett avtal som gäller tills vidare, ett tidsbundet avtal eller ett börsbundet avtal. Dessutom finns det till exempel avtal om nattström på marknaden, där du betalar olika priser för dag- och nattel. Energimyndigheten ger inga rekommendationer om valet av avtalstyp. På webbplatsen sahkonhinta.fi kan du läsa om hur avtalstyperna skiljer sig från varandra och vad det lönar sig att beakta när du väljer.
Sahkonhinta.fi
I praktiken tar det 14 dygn att byta elförsäljare och vissa försäljare kan kräva en längre tid. Det lönar sig alltså att ingå ett nytt avtal senast 14 dygn innan det gamla avtalet löper ut.
I princip kan du jämföra erbjudandena så tidigt som du vill. Det kan dock finnas skillnader mellan säljarna i fråga om hur mycket på förhand de går med på att lämna ett anbud och ingå ett avtal.
Hur ska jag gå till väga i problemsituationer?
Om din elförsäljare avslutar sin verksamhet ska du ingå ett nytt elavtal med önskad elförsäljare. Om du inte ingår ett nytt elavtal upphör elleveransen i regel på det datum som anges i nätbolagets meddelande om att elförsäljaren avslutar sin verksamhet.
Du får enkelt reda på vilka elförsäljare som erbjuder elavtal i ditt postnummerområde i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi. Information om elerbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Sahkonhinta.fi
Kontakta först elförsäljaren och fråga om det vid tillfälliga betalningssvårigheter är möjligt att till exempel få förlängd betalningstid eller göra upp en betalningsplan.
Eftersom el är en nödvändighetstjänst kan du vid behov också kontakta FPA om du har betalningssvårigheter.
Elförsäljaren kan skicka elanvändaren en avbrottsvarning, om denne inte reagerar på en betalningspåminnelse som gäller en faktura som förfallit till betalning. Avbrottsvarningen kan skickas tidigast två veckor efter att betalningspåminnelsen har skickats. Eldistributionen eller elleveransen får avbrytas tidigast fem veckor efter det att fakturan har förfallit till betalning.
Om grunden för betalningsförsummelsen är en allvarlig sjukdom, arbetslöshet eller något annat särskilt skäl, får elen avbrytas först två månader efter avgiftens förfallodag. Detta förutsätter att faktureraren har informerats om sjukdomen e.d. Elleveransen kan inte avbrytas för en eluppvärmd byggnad eller en del av den som används som stadigvarande bostad mellan ingången av oktober och utgången av april förrän fyra månader har förflutit från förfallodagen för den försummade avgiften.
Avtalsvillkoren som tillämpas på avtalet kan dessutom innehålla kompletterande bestämmelser om till exempel minimibeloppet av en faktura som förfallit till betalning eller den minimitid som förflutit från fakturans förfallodag.
Om du får en avbrottsvarning ska du först kontakta elförsäljaren och fråga om det vid tillfälliga betalningssvårigheter är möjligt att till exempel få förlängd betalningstid eller göra upp en betalningsplan för att undvika att elen avbryts.
Eftersom el är en nödvändighetstjänst kan du vid behov också kontakta FPA om du har betalningssvårigheter.
Om du inte är nöjd med de avtalsvillkor som elförsäljaren meddelat kan du om du vill säga upp ditt elavtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på två veckor.
För att jämföra olika elförsäljares erbjudanden kan du besöka Energimyndighetens jämförelsetjänst www.sahkonhinta.fi, där hittar du elförsäljare som erbjuder elavtal i ditt postnummerområde. Information om elerbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Det är möjligt att man vid elbrist blir tvungen att hålla roterande elavbrott. Vid elbrist räcker elproduktionen och -importen inte till för att täcka elförbrukningen. Regionalt roterande elavbrott är bland de sista metoderna som tas i bruk för att undvika ett omfattande, riksomfattande elavbrott.
Man kan hamna i elbrist så småningom till exempel på grund av en lång köldperiod eller plötsligt till exempel vid fel i elnätet. Man strävar efter att kommunicera om elbristen så bra som möjligt på förhand, men bristen kan alltså också uppstå plötsligt.
Arbets- och näringsministeriet informerar medborgarna om risken för elbrist. Dessutom informerar stamnätsbolaget Fingrid, lokala nätbolag och media om elbrist och anvisningar.
De roterande elavbrotten varar cirka två timmar åt gången, efter avbrottet är elen påslagen på varje driftställe i minst två timmar. Hushållen får ingen ersättning för elavbrott som orsakats av elbrist, eftersom orsaken inte är ett fel i eldistributionen.
Mer information
Stamnätsbolaget Fingrids informationssida om elbrist
72 timmar - beredskapsrekommendation för privathushåll
Konsumentrådgivningen, konsumentombudsmannen, Energimyndigheten och FPA ger råd i olika problemsituationer.
Du hittar kontaktuppgifterna på vår sida om problemsituationer.
Information om elfakturering
Utöver elenergi och nättjänst består elräkningen av mervärdesskatt, elskatt och försörjningsberedskapsavgift. Elskatten faktureras i samband med nättjänstavgiften. Elskatt och försörjningsberedskapsavgift betalas för den energimängd som förbrukas (cent/kWh). Mervärdesskatt (24%) betalas också på elskatt och försörjningsberedskapsavgift.
Elpriset består av tre delar: elnättjänstens pris, elenergipriset och skatterna. Nättjänsten omfattar leveransen av el hem och underhåll av elnätet. Priset på nättjänsten kan inte konkurrensutsättas.
Du kan få ett tillfälligt elavdrag i beskattningen för januari–april 2023 om elräkningarna för din stadigvarande bostad är stora.
Ansök om elavdrag ifall elkostnaderna för 4 månader överstiger 2 000 euro. Till kostnaderna räknas priset på el inklusive mervärdesskatt samt grundavgiften för el. För elöverföringen kan man inte få elavdrag.
Man kan ansöka om elavdrag hos Skatteförvaltningen.