Aktuell information för hushåll
På den här sidan hittar du aktuella anvisningar för byte av elförsäljare, fakturering och problemsituationer.
Här hittar du anvisningar för hushållens energisparande:
- Motivas webbplats
- Du kan få kostnadsfri och oberoende rådgivning av energirådgivaren i ditt område: Energirådgivarens kontaktinformation.
Val av nytt elavtal
Du kan konkurrensutsätta ditt elavtal till exempel i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi. I tjänsten hittar du alla aktiva elförsäljningserbjudanden i ditt område. Elförsäljarna är skyldiga att meddela prisuppgifterna för sina elförsäljningsprodukter till tjänsten. Energimyndigheten övervakar de produkt- och prisuppgifter som anmälts.
Information om elavtalserbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Utgångspunkten är att ett tidsbundet avtal upphör när den utsatta tiden löper ut. När ditt elavtal håller på att löpa ut ska du konkurrensutsätta elanbuden och ingå ett nytt avtal senast två veckor innan det gamla avtalet löper ut. Ett tidsbundet avtal kan även avtalas att gälla tills vidare efter att den utsatta tiden löpt ut. Du kan konkurrensutsätta nya elavtal till exempel i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi.
Ett elförsäljningsavtal kan ingås att gälla tills vidare eller för viss tid. Utöver giltighetstiden skiljer sig avtalstyperna från varandra enligt prissättningssättet. När du väljer avtalstyp, fundera på när elförbrukningen i ditt hushåll infaller och om du vid behov kan överföra din egen förbrukning enligt elpriset. Är det viktigt för dig att kontrollera elpriset på förhand eller väljer du flexibel prissättning och godkänner även snabba prisändringar.
Du kan välja ett avtal som gäller tills vidare, ett tidsbundet avtal eller ett börsbundet avtal. Dessutom finns det till exempel avtal om nattström på marknaden, där du betalar olika priser för dag- och nattel. Energimyndigheten ger inga rekommendationer om valet av avtalstyp. På webbplatsen sahkonhinta.fi kan du läsa om hur avtalstyperna skiljer sig från varandra och vad det lönar sig att beakta när du väljer.
Sahkonhinta.fi
I praktiken tar det 14 dygn att byta elförsäljare och vissa försäljare kan kräva en längre tid. Det lönar sig alltså att ingå ett nytt avtal senast 14 dygn innan det gamla avtalet löper ut.
I princip kan du jämföra erbjudandena så tidigt som du vill. Det kan dock finnas skillnader mellan säljarna i fråga om hur mycket på förhand de går med på att lämna ett anbud och ingå ett avtal.
Leveransskyldighet vid elförsäljning
- Försäljaren ska erbjuda alla hushåll och småförbrukare inom nätbolagets område ett elavtal som gäller tills vidare.
- Säljaren får inte säga upp konsumentens avtal.
- Priset på leveransskyldighetsavtalet ska vara skäligt.
- Priserna och villkoren för produkterna som omfattas av leveransskyldigheten ska vara offentliga - prislistan och avtalsvillkoren ska finnas till påseende till exempel på elförsäljarens webbplats.
- Säljaren kan erbjuda flera elavtalserbjudanden som leveransskyldighetsprodukter:
- dessa produkter ska erbjudas alla små elanvändare i regionen med enhetliga priser och avtalsvillkor.
- börsel kan inte vara den enda produkt som omfattas av leveransskyldighet som erbjuds.
- Säljaren kan också erbjuda andra elavtal än produkter med leveransskyldighet.
Med elförsäljarens leveransskyldighet säkerställs att alla hushåll och små elanvändare alltid har minst en aktör av vilken de säkert får ett elavtal.
Energimyndigheten har fastställt att skäligheten i priset på leveransskyldiga elavtal bedöms marknadsbaserat genom att jämföra priset med det genomsnittliga konkurrensutsatta detaljmarknadspriset för motsvarande avtalstyp.
Genom att göra en begäran om utredning kan elbolagets kund lämna in ärendet till Energimyndigheten för kännedom och begära att ärendet utreds. Den som framställer begäran om utredning har inte rätt att överklaga myndighetens beslut, om inte ärendet till någon del lämnas obehandlat i beslutet. Efter att utredningen har avslutats meddelar Energimyndigheten ett förvaltningsbeslut i ärendet. Det berörda bolaget har besvärsrätt i ärendet till marknadsdomstolen.
Om du gör en begäran om utredning till Energimyndigheten, undvik att i onödan nämna sekretessbelagda uppgifter (t.ex. egna hälso- och ekonomiuppgifter) i ditt meddelande. Enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet är begäran om utredning som inkommer till Energimyndigheten i regel offentliga handlingar. Begäran kan alltså till offentliga delar ges till exempel till en journalist som frågar efter materialet.
Hur ska jag gå till väga i problemsituationer?
Om din elförsäljare avslutar sin verksamhet ska du ingå ett nytt elavtal med önskad elförsäljare. Om du inte ingår ett nytt elavtal upphör elleveransen i regel på det datum som anges i nätbolagets meddelande om att elförsäljaren avslutar sin verksamhet.
Du får enkelt reda på vilka elförsäljare som erbjuder elavtal i ditt postnummerområde i Energimyndighetens jämförelsetjänst sahkonhinta.fi. Information om elerbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Sahkonhinta.fi
Kontakta först elförsäljaren och fråga om det vid tillfälliga betalningssvårigheter är möjligt att till exempel få förlängd betalningstid eller göra upp en betalningsplan.
Eftersom el är en nödvändighetstjänst kan du vid behov också kontakta FPA om du har betalningssvårigheter.
Elförsäljaren kan skicka elanvändaren en avbrottsvarning, om denne inte reagerar på en betalningspåminnelse som gäller en faktura som förfallit till betalning. Avbrottsvarningen kan skickas tidigast två veckor efter att betalningspåminnelsen har skickats. Eldistributionen eller elleveransen får avbrytas tidigast fem veckor efter det att fakturan har förfallit till betalning.
Om grunden för betalningsförsummelsen är en allvarlig sjukdom, arbetslöshet eller något annat särskilt skäl, får elen avbrytas först två månader efter avgiftens förfallodag. Detta förutsätter att faktureraren har informerats om sjukdomen e.d. Elleveransen kan inte avbrytas för en eluppvärmd byggnad eller en del av den som används som stadigvarande bostad mellan ingången av oktober och utgången av april förrän fyra månader har förflutit från förfallodagen för den försummade avgiften.
Avtalsvillkoren som tillämpas på avtalet kan dessutom innehålla kompletterande bestämmelser om till exempel minimibeloppet av en faktura som förfallit till betalning eller den minimitid som förflutit från fakturans förfallodag.
Om du får en avbrottsvarning ska du först kontakta elförsäljaren och fråga om det vid tillfälliga betalningssvårigheter är möjligt att till exempel få förlängd betalningstid eller göra upp en betalningsplan för att undvika att elen avbryts.
Eftersom el är en nödvändighetstjänst kan du vid behov också kontakta FPA om du har betalningssvårigheter.
Om du inte är nöjd med de avtalsvillkor som elförsäljaren meddelat kan du om du vill säga upp ditt elavtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på två veckor.
För att jämföra olika elförsäljares erbjudanden kan du besöka Energimyndighetens jämförelsetjänst www.sahkonhinta.fi, där hittar du elförsäljare som erbjuder elavtal i ditt postnummerområde. Information om elerbjudanden finns också på andra jämförelsetjänster samt direkt på elförsäljarnas sidor.
Det är möjligt att man vid elbrist blir tvungen att hålla roterande elavbrott. Vid elbrist räcker elproduktionen och -importen inte till för att täcka elförbrukningen. Regionalt roterande elavbrott är bland de sista metoderna som tas i bruk för att undvika ett omfattande, riksomfattande elavbrott.
Man kan hamna i elbrist så småningom till exempel på grund av en lång köldperiod eller plötsligt till exempel vid fel i elnätet. Man strävar efter att kommunicera om elbristen så bra som möjligt på förhand, men bristen kan alltså också uppstå plötsligt.
Arbets- och näringsministeriet informerar medborgarna om risken för elbrist. Dessutom informerar stamnätsbolaget Fingrid, lokala nätbolag och media om elbrist och anvisningar.
De roterande elavbrotten varar cirka två timmar åt gången, efter avbrottet är elen påslagen på varje driftställe i minst två timmar. Hushållen får ingen ersättning för elavbrott som orsakats av elbrist, eftersom orsaken inte är ett fel i eldistributionen.
Mer information
Stamnätsbolaget Fingrids informationssida om elbrist
72 timmar - beredskapsrekommendation för privathushåll
Konsumentrådgivningen, konsumentombudsmannen, Energimyndigheten och FPA ger råd i olika problemsituationer.
Du hittar kontaktuppgifterna på vår sida om problemsituationer.
Information om elfakturering
Utöver elenergi och nättjänst består elräkningen av mervärdesskatt, elskatt och försörjningsberedskapsavgift. Elskatten faktureras i samband med nättjänstavgiften. Elskatt och försörjningsberedskapsavgift betalas för den energimängd som förbrukas (cent/kWh). Mervärdesskatt (24%) betalas också på elskatt och försörjningsberedskapsavgift.