Anbudsförfarandet minskade stödanbuden för trafikinfrastrukturen
Åren 2018–2021 genomförde Energimyndigheten ett anbudsförfarande för stödprogram som främjar investeringar i laddnings- och tankstationer för el- och gasbilar. Anbudsomgångarna ordnades fyra gånger. I anbudsförfarandet konkurrerade tankstationer för biogas samt laddningsstationer för fordon och kollektivtrafik om stödet i sina egna teknologigrupper. Anbudsförfarandet omfattade 17 miljoner euro, varav 14,5 miljoner euro beviljades.
Energimyndigheten har gjort en bedömning av genomförandet av stödprogrammet samt bedömt effekterna av stödprogrammet. Bedömningen utnyttjas vid planeringen av det nya stödprogrammet (2022–2025). Det nya stödprogrammet skall delvis finansieras genom EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).
411 nya laddningsstationer för elbilar
Som en följd av de anbud som fått stöd i anbudsförfarandet byggs eller har man redan byggt 59* tankstationer för biogas och 281 snabbladdningsstationer för elbilar invid Finlands TEN-T-transportnätverk. Totalt finns det 417 snabbladdningsstationer för elbilar längs Finlands TEN-T-transportnätverk. Stödets andel av de totala kostnaderna för tankstationerna är i genomsnitt 22 procent och för laddningsstationer 45 procent.
I lönsamhetskalkylerna uppskattades kostnaderna för alla investeringar samt inkomsterna och utgifterna för laddnings- och tanktransaktioner. Enligt en bedömning utifrån dessa är stödet av central betydelse för att projekten för de företag som vunnit anbudsförfarandet genomförs på ett lönsamt sätt. De totalekonomiska konsekvenserna för infrastrukturnätverket bedömdes inte.
Fler investeringar genom anbudsförfarande
Stödbeloppet som presenterades i anbuden överskred det konkurrensutsatta beloppet 2,3 gånger och stödnivåerna varierade. Det visar att företagen i sina anbud presenterade just sådana stödnivåer som gör att investeringarna blir lönsamma. Och ju mindre de stöd som presenteras i anbuden är, desto fler blir investeringarna utifrån stödbudgeten. Dessutom minskade de stöd som angavs i anbuden allteftersom anbudsomgångarna fortskred.
Anbudsförfarandet främjar effektivt förutom utvidgningen av nätverket av laddnings- och tankstationer även statens strategiska information från företag. Med hjälp av anbudsförfarandet kan det nya stödprogrammet planeras bättre, så att även företagen kan prissätta sina anbud noggrannare. Då styrs stödet effektivare dit det borde riktas.
Utöver stödprogrammet för trafikinfrastruktur har Energimyndigheten ordnat ett anbudsförfarande för produktionsstöd för förnybar energi. Erfarenheterna av anbudsförfaranden om stöd är positiva och det rekommenderas att man vid beviljandet av företagsstöd i större utsträckning kan övergå till anbudsförfaranden.
Mer information: direktör Pekka Ripatti, tfn 029 5050 075, konkurrenssakkunnig Roland Magnusson, tfn 029 5050 111 och sakkunnig Saara Sahinoja, tfn 029 5050 034, e-post: [email protected].
*uppdaterad 7.10.
Rapporten på finska:
Tieliikenteen infrastruktuurin tukiohjelman arviointi 2021 (pdf)